3109
Sök

Vilken bil har kostat dig mest (gått sönder mest)?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 augusti 2009
#41
tobee skrev:
Lidborn skrev:
steifan skrev:

Det var 'inte dåligt'. Vad var det för årsmodell på TTn?

En -00 big_smile

1.8T verkar vara en riktig strulmotor eller så är VAG värdelösa på att laga sina egna bilar. Hade samma problem jag när jag köpte en A3 1.8TQ av en handlare. Fram och tillbaka till verkstaden flera gånger men biljäveln ville inte sluta hacka. Lmm, dump,tändstift, kombiinstrument, knacksensorer. Ja jag kommer inte ihåg allt, var mer grejer, men skiten småhackade ändå. Fanns fakturor på bortåt 50 000:- på den bilen inom ett år men som tur var behövde jag inte betala ett ruttet öre själv. MRF-garanti big_smile
En styrenhet till haldexkopplingen byttes ut för 12000:- brrr tur jag slapp den notan också...
haha försäljaren hade hat i rösten när han prata med mig dom sista gångerna för jag skickade bilen till m-test månaden innan mrf garantin gick ut. Dom blev tvungna att byta stötdämparna bak, bara för att några skydd var trasiga inte för att stötdämparen var slut. Och en liten generatorrem. mohaha evil moi yes yes. Men det var mest för att jag var bitter att dom inte fick ordning på motorn

Tror snarare på det sista, VAG verkstäderna i sverige har inte bra rykte direkt. 1.8T är ju en beprövat driftsäker konstruktion, mycket av krånglet tror jag beror på att Audi inte kunde få fram delar i rätt takt. Det rådde ju brist på tändspolar till VAG bilar ett tag ju tex...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
6 augusti 2009
#42
När min förra 540 pajja, lagt ner 50k med inköp, fick lägga ut 18k för att få en likadan. Så man kan säga att jag vart av med 68k när lådan pajja och jag fick köpa ny bil tongue

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
6 augusti 2009
#43
Min som jag har nu, Kommer och kosta ,

Har bytt Spindeleden,
Måste Byta olja och alla tilhörande saker ; Det är nog inte gjort på¨länge.
Kopplingen, :Känns inte så J--la bra
Bromsar Runt.: Dom har sett sina bästa år.
H-Mätaren.: Orka chansa.
Bensinmätarn lever sitt egetliv: Orka Chansa.


pjta det är vad det som kommer och kosta mig just nu.  och vet då inte vad allt kmr och kosta , men det blir nog dyrt.   Men värt sen.

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

5 Inlägg
31 augusti 2009
#44
Volvo 850.

Inre damasken både höger och vänster fram.
Fläckten.

Kostade 9360kr.

Hade ägt bilen i tre veckor när felen hittades.

Avstängd
424 Inlägg
31 augusti 2009
#45
jalle1 skrev:
Volvo 850.

Inre damasken både höger och vänster fram.
Fläckten.

Kostade 9360kr.

Hade ägt bilen i tre veckor när felen hittades.

Vad i hela he***s? 9360 svenska riksdaler för ett par sketna damasker och en fläkt? Helt otroligt. Du lämnade bilen till verkstad förstår jag?

team Svineri. Volvos under construction.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 augusti 2009
#46
Mercedes A190 2003, ca 12k mil och haft den i ett halvår:

Har haft en hel del problem, vilka bilen står på verkstad pga för tillfället:
Kass startmotor: 7k+byte, landar runt 10k klart.
Kass vevaxelgivare: 1700:- plus byte, tot. runt 2500:-
Trasig slang insug: 150:-
X antal glödlampor: ca 70:-
Felsökning ink. felkoder: 1000:-
Svetsning av sönderrostad fäste till avgas: 800:-

Totalt: ca 14500:-

Sedan är "nånting" till sönder, efter att ha försökt tolka felkoderna gissar jag på Lmm. Dessutom var den enligt en undersökning sönder på över 50% av dessa, så det är en vanlig felkälla. En ny Lmm går på 15k+byte, en renovering (om det går, inte alltid möjligt) kostar 7500:- plus frakt i Holland. Hoppas verkligen den är hel, för i så fall är det "bara" en givare för ca 2500:- till hmm

Sedan rostar den som satan, lagning och omlackering är alldeles för dyrt för att jag tycker den skall vara värd det. Så jag hoppas det går på rostskyddsgarantin jag enligt pappret har, för inte kan Mercedes/Hedin skylla bort allt på påslag eller stenskott? Ni skall veta att de har försökt roll

Och sist men inte minst, Stereon. Ljudet "försvinner" från v-sida då och då och mottagningen är riktigt usel. Kommer garanterat sluta i en antennförstärkare och dylikt...

Notera att detta är utöver "normalt" underhåll
Senast redigerat av Rquired (31 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Diktator
968 Inlägg
1 september 2009
#47
sammanlagt runt 15000 på jettan...
det viss lack.
fälgar/nya däck.
renovering av fälgar.
coilovers.
tändsystem.
nytt centrallås..

föregående ägaren har lagt ut över 20 000 bara i service sen ny. i know, i gott the pappers...

155 Inlägg
1 september 2009
#48
Min första bil, en saab 900i -94

- Alla 4 elhissar gick önder
- Motorn var fylld med oljesludge (tråkigt o göra rent)
- Toppen satt lös så den läckte kylvätska
- Bilen spruta ut värme genom ac även när ac var avstängd
- Tappade bensintanken

Och en helvetes massa mer skit. Sålde den till syrran tongue


1 754 Inlägg
1 september 2009
#49
Min 900 har kostat mig typ 2000:- sen Juli.
Nytt batteri, Biltemas PISSBATTERI kastade jag år helvete smile
Nytt tändystem.

Saker som bör fixas: relä till elhissarna, framrutan, motorn, alla lås utom det på förardörren, luftfiltret och styrservot.

Gissa hur mycket det skulle gå på, 10-15k? big_smile
Senast redigerat av Holiace (1 september 2009)

Jag kan inget om allt.

Blyfot
829 Inlägg
1 september 2009
#50
Har nog inte haft någon bil som gått sönder så mycke. 945:an är väl den som ja har lagt mest pengar på. Men de har ju gått till roligare saker. Annars så var de väl en 245:a ja hade förut som ja fick lägga lite pengar på. Kopplingen rasade bakaxel rasade massa el fel och sånt med hade igen allt när ja sålde den.

"bara en mor kan älska en sån son"

461 Inlägg
1 september 2009
#51
Rquired skrev:
Mercedes A190 2003, ca 12k mil och haft den i ett halvår:

Har haft en hel del problem, vilka bilen står på verkstad pga för tillfället:
Kass startmotor: 7k+byte, landar runt 10k klart.
Kass vevaxelgivare: 1700:- plus byte, tot. runt 2500:-
Trasig slang insug: 150:-
X antal glödlampor: ca 70:-
Felsökning ink. felkoder: 1000:-
Svetsning av sönderrostad fäste till avgas: 800:-

Totalt: ca 14500:-

Sedan är "nånting" till sönder, efter att ha försökt tolka felkoderna gissar jag på Lmm. Dessutom var den enligt en undersökning sönder på över 50% av dessa, så det är en vanlig felkälla. En ny Lmm går på 15k+byte, en renovering (om det går, inte alltid möjligt) kostar 7500:- plus frakt i Holland. Hoppas verkligen den är hel, för i så fall är det "bara" en givare för ca 2500:- till hmm

Sedan rostar den som satan, lagning och omlackering är alldeles för dyrt för att jag tycker den skall vara värd det. Så jag hoppas det går på rostskyddsgarantin jag enligt pappret har, för inte kan Mercedes/Hedin skylla bort allt på påslag eller stenskott? Ni skall veta att de har försökt roll

Och sist men inte minst, Stereon. Ljudet "försvinner" från v-sida då och då och mottagningen är riktigt usel. Kommer garanterat sluta i en antennförstärkare och dylikt...

Notera att detta är utöver "normalt" underhåll

Va fan, kostar en ny lmm så mkt? :S och bytet gör man väl själv, eller är de så svårt att komma åt på en merca? Låter helt sjukt om de stämmer...

BMW - Better Make Way

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
1 september 2009
#52
Adde666 skrev:
Har aldrig haft en bil som har gått sönder tongue

skön du är:
samam här tycker att mina japsar har funkat jätte bra. de som kostade mig mest var då min 740 glt, den drog mer än vad min gs300 gör med automat o betygligt större motorn:P


Darth Vader
1 644 Inlägg
1 september 2009
#53
Min Audi, som köptes för 18k, smälldes och såldes för 4,5 och fälgarna för 3,5 tongue

Braaaaap?

huh?
10 427 Inlägg
1 september 2009
#54
von_blad skrev:
Rquired skrev:
Mercedes A190 2003, ca 12k mil och haft den i ett halvår:

Har haft en hel del problem, vilka bilen står på verkstad pga för tillfället:
Kass startmotor: 7k+byte, landar runt 10k klart.
Kass vevaxelgivare: 1700:- plus byte, tot. runt 2500:-
Trasig slang insug: 150:-
X antal glödlampor: ca 70:-
Felsökning ink. felkoder: 1000:-
Svetsning av sönderrostad fäste till avgas: 800:-

Totalt: ca 14500:-

Sedan är "nånting" till sönder, efter att ha försökt tolka felkoderna gissar jag på Lmm. Dessutom var den enligt en undersökning sönder på över 50% av dessa, så det är en vanlig felkälla. En ny Lmm går på 15k+byte, en renovering (om det går, inte alltid möjligt) kostar 7500:- plus frakt i Holland. Hoppas verkligen den är hel, för i så fall är det "bara" en givare för ca 2500:- till hmm

Sedan rostar den som satan, lagning och omlackering är alldeles för dyrt för att jag tycker den skall vara värd det. Så jag hoppas det går på rostskyddsgarantin jag enligt pappret har, för inte kan Mercedes/Hedin skylla bort allt på påslag eller stenskott? Ni skall veta att de har försökt roll

Och sist men inte minst, Stereon. Ljudet "försvinner" från v-sida då och då och mottagningen är riktigt usel. Kommer garanterat sluta i en antennförstärkare och dylikt...

Notera att detta är utöver "normalt" underhåll

Va fan, kostar en ny lmm så mkt? :S och bytet gör man väl själv, eller är de så svårt att komma åt på en merca? Låter helt sjukt om de stämmer...

De är inte billiga någonstans, inget unikt för Mercedes heller direkt. roll


GREASEMONKEY
822 Inlägg
1 september 2009
#55
Min Passat Tdi -94, gick som en klocka ända fram till 36k mil, sen kosta den hur mycket som helst, och att inte tala om skatten på en sån bil ..

Sen har jag haft Volvos som kostat en del, men jag gillar dom än då, för det känns att det är bra bilar, bra förarmiljö, skön komfort ! det värderar jag högt !!

Bästa bil jag har haft är klart mina båda BMWs (525i -89) (528ia -99) helt klart de bästa bilarna, kostar inget i delar men dyra att köra dok, men igen jag värderar förarmiljö och komfort väldigt högt !! både Volvo och BMW får 4.5 av 5, men nu ska jag köpa Saab för att motbevisa mitt hat mot bilarna wink

Mvh S.Österdahl

Lastbilschaufför
196 Inlägg
1 september 2009
#56
Min kära Saab 9-3 Aero -00
Bara gått 20 500 mil har klyddat så mycket...

där gick de mesta sönder wink BLA:

Vaccuumventil (stavning?)
Magnetventil
Startmotor, fick byta 2 ggr
Ny tändkassett
Luftmassemätare
Fick bygga om hela vevhusventilationen
Ny oljekylare o tillhörande slangar
Ny ac-koppling
Senast skar ac-kompressorn

Har nog glömt litta, men den har kostat mig lite över 30 000 svenska kronor. Bara oljekylare o ac-kopplingen kosta 11 000... Men bilen är såld och jag slipper mer utgifter ;-)

MVH/ Patrik

461 Inlägg
1 september 2009
#57
steifan skrev:
von_blad skrev:
Rquired skrev:
Mercedes A190 2003, ca 12k mil och haft den i ett halvår:

Har haft en hel del problem, vilka bilen står på verkstad pga för tillfället:
Kass startmotor: 7k+byte, landar runt 10k klart.
Kass vevaxelgivare: 1700:- plus byte, tot. runt 2500:-
Trasig slang insug: 150:-
X antal glödlampor: ca 70:-
Felsökning ink. felkoder: 1000:-
Svetsning av sönderrostad fäste till avgas: 800:-

Totalt: ca 14500:-

Sedan är "nånting" till sönder, efter att ha försökt tolka felkoderna gissar jag på Lmm. Dessutom var den enligt en undersökning sönder på över 50% av dessa, så det är en vanlig felkälla. En ny Lmm går på 15k+byte, en renovering (om det går, inte alltid möjligt) kostar 7500:- plus frakt i Holland. Hoppas verkligen den är hel, för i så fall är det "bara" en givare för ca 2500:- till hmm

Sedan rostar den som satan, lagning och omlackering är alldeles för dyrt för att jag tycker den skall vara värd det. Så jag hoppas det går på rostskyddsgarantin jag enligt pappret har, för inte kan Mercedes/Hedin skylla bort allt på påslag eller stenskott? Ni skall veta att de har försökt roll

Och sist men inte minst, Stereon. Ljudet "försvinner" från v-sida då och då och mottagningen är riktigt usel. Kommer garanterat sluta i en antennförstärkare och dylikt...

Notera att detta är utöver "normalt" underhåll

Va fan, kostar en ny lmm så mkt? :S och bytet gör man väl själv, eller är de så svårt att komma åt på en merca? Låter helt sjukt om de stämmer...

De är inte billiga någonstans, inget unikt för Mercedes heller direkt. roll

Då sätter man inte sportluftfilter på en sådan hursomhelst, kan bli en dyr historia tongue
Senast redigerat av von_blad (1 september 2009)

BMW - Better Make Way

979 Inlägg
1 september 2009
#58
1 motor
1 topp
3 topppacknings byten
1 koppling
5 bakaxlar
drivknutar
stötdämpar fjädrar
lager
delar till motorn
4 servicar pga motor mek
18 tändstift
3 avgassystem
1 katalysator
blaha blaha...nämn vad som inte är bytt:) en gammal bil är inte lika hållbar som den va när den lämnade fabrik, saker & ting nöts ju ner snabbt som fan när det används som det gör:) det mesta är självförvållat

Hpc

371 Inlägg
1 september 2009
#59
Min nuvarande bil har kostat mig mest hittills. Innan har jag haft gamla skrotbilar som haft tur med och hunnit sälja innan det hänt något :p

Servorör sönderrostat - 700kr
Signalhorn kasst - 200kr
Slangsats till värmepaket - 500kr
Bränslepump bytt i förebyggande syfte - 300kr
Bakbromsar inkl. bromsbackar (lika bra när det är nere) - Strax över en 1000kr skulle jag tro

Tycker det är rätt okej med tanke på att jag har kört runt 4k mil sedan jag köpte den. Är upp i nära 20500 mil just nu. Det är dock inte att jämföra med farsans Mercedes w210. Han har ALDRIG bytt något förutom slitdelar så som bromsar under de 15k mil han ägt den yikes

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 september 2009
#60
von_blad skrev:
steifan skrev:
von_blad skrev:

Va fan, kostar en ny lmm så mkt? :S och bytet gör man väl själv, eller är de så svårt att komma åt på en merca? Låter helt sjukt om de stämmer...

De är inte billiga någonstans, inget unikt för Mercedes heller direkt. roll

Då sätter man inte sportluftfilter på en sådan hursomhelst, kan bli en dyr historia tongue

Det är just A-klass som har så dyr givare, inte Mercedes generellt. På denna modellen sitter Lmm "under" luftburken, som i sin tur sitter över motorn, dessutom finns det någon sorts styrenhet till denna eller vad det nu var som hör till lmm och måste bytas samtidigt. Allt enligt verkstadens beskrivning... smile

Det är inget svårt jobb, men det är väldigt mycket skruvande. Och har man köpt en del för 15k känns det som att det är lika bra man låter verkstaden byta tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök