3430
Sök

Köpråd BMW 320i

168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vad tror ni om denna ?? http://www.blocket.se/hassleholm/BMW_32 … 15&w=3


Något jag bör tänka på?
'
Är de dyra att äga?
Senast redigerat av EmlanGbg (6 augusti 2009)


1 798 Inlägg
6 augusti 2009
#2
Är ju dyrare än de du har nu de är ju klart men inte alls så dyra som vissa påstår. Kolla även autopower.se finns mkt bra köpguide där.

Annars är mitt råd skippa 320i o gå upp på 325-328 kostar inte mkt mer o köpa eller äga men är så mkt roligare. 320 får man varva ihjäl för de ska hända någe o ändå drar den inte mindre än de större motorerna.

Annars är väl de viktigaste på gamla bmw kolla hur många ägare om de är skötta som de ska mm.
Ofta de är sönder körda o misskötta av tidigare ägare tyvärr.

Men dock verkade den du länkade till vara i fint skick för pengarna så kan du nöja dig me 150 hk så är den nog ett bra köp. Alltid bra o ha med sig någon mer o kolla på bilen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

461 Inlägg
6 augusti 2009
#3
Håller med tidigare talare..

Den du länkade till såg väldigt fräsch ut på bild iaf, värd att kika på. smile

BMW - Better Make Way

168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#4
bör jag hänga upp mig på antalet mil? är det kamkedja eller kamrem på dessa bilarna?


2 982 Inlägg
6 augusti 2009
#5
pruta mer. s'äljaren är i behov av pengar.
att pruta ner en 33% av dess totala värde trots att säljare hävdar toppskick är en tecken på att pengar behövs nu!

det är ju inte så att det finns många mo vill ha en turkosfärgad BMW. så se till att pruta och införskaffa!


461 Inlägg
6 augusti 2009
#7
Residence skrev:
kamrem

Kamkedja är det.

BMW - Better Make Way

2 982 Inlägg
6 augusti 2009
#8
von_blad skrev:
Residence skrev:
kamrem

Kamkedja är det.

nu har jag lärt mig ngt nytt big_smile


461 Inlägg
6 augusti 2009
#9
Residence skrev:
von_blad skrev:
Residence skrev:
kamrem

Kamkedja är det.

nu har jag lärt mig ngt nytt big_smile

Man lär sig något varje dag smile

BMW - Better Make Way

OEM <3
6 957 Inlägg
6 augusti 2009
#10
Alla BMWs efter 90- har kedja, eller om det är 91-, rätta mig om jag har fel.

OEM <3

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 augusti 2009
#11
Bjork skrev:
Alla BMWs efter 90- har kedja, eller om det är 91-, rätta mig om jag har fel.

Det fanns modeller med kammrem även efter 90/91, M20 och M40 motorerna om jag inte minns fel.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#12
ingen rem på bilen då? någon som tycker att jag bör / inte bör hänga upp mig på antalet mil bilen gått? den har rullat 26000 tusen mil men verkar enligt ägaren ha servats någorlunda seriöst sedan den togs till sverige ( är en import )


2 982 Inlägg
6 augusti 2009
#13
26k mil
1) den kan va skruvad
2) hur länge rullar den vidare utan div. rep..?
3) är det en farbror som haft den eller någon ung som buskört?
4) hur är den i skick? en bild ger inte alla svar.
5)26k mil är mycket läckage nånstans? har ngt läckage varit lagat?
6)fungerar alla mätare och el på den som den ska?

jag skulle nog råda dig att satsa på en 320 som rullat lite mindre som kanske inte har blivit tonad o fälgar etc.


461 Inlägg
6 augusti 2009
#14
EmlanGbg skrev:
ingen rem på bilen då? någon som tycker att jag bör / inte bör hänga upp mig på antalet mil bilen gått? den har rullat 26000 tusen mil men verkar enligt ägaren ha servats någorlunda seriöst sedan den togs till sverige ( är en import )

Nej, ingen rem.

26000mil är inte så många mil på en sådan motor om den är servad och skött bra. Jag hade själv en 325 coupé -93 (import) för ett år sedan, den hade gått strax över 26000mil när jag sålde den, och den gick jättefint i motor och låda bl.a. Saknar den en del...

BMW - Better Make Way

168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#15
Residence skrev:
26k mil
1) den kan va skruvad
2) hur länge rullar den vidare utan div. rep..?
3) är det en farbror som haft den eller någon ung som buskört?
4) hur är den i skick? en bild ger inte alla svar.
5)26k mil är mycket läckage nånstans? har ngt läckage varit lagat?
6)fungerar alla mätare och el på den som den ska?

jag skulle nog råda dig att satsa på en 320 som rullat lite mindre som kanske inte har blivit tonad o fälgar etc.

Jag tycker faktiskt att en bild kan säga mer än tusen ord. De verkar ju vara seriösa ägare på bilen lixom..och måna om sin bil?  ta en titt en titt på  http://www.youtube.com/watch?v=2nHQrmw0Gp8


168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#16
Så här skrev ägaren : Vi har bytt en trasig bränslepump.
Gällande servicarna så finns servicebok.
Vi har dock inte kört något speciellt med bilen och har således inte gjort någon service, ännu.
Har vi kvar bilen framöver så kommer givetvis service att göras.
Senaste servicen gjordes utav förra ägaren och stämpel finns i boken på detta.
Den gjordes 070906 utav ett företag som heter Sjölunds Bilservice.


189 Inlägg
6 augusti 2009
#17
Att den har gått långt behöver du inte oroa dig för sålänge den är skött, vilket den enligt nuvarande ägare verkar vara.
Däremot kan jag hålla med om att en 320 inte är någon rolig motor, saknar bottendrag totalt, tyvärr!

Men åk och känn efter vad du tycker själv, det är inte vi som ska ha bilen wink

///M

168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#18
Behöver inte en bil som går gärnet just nu....Polisen tyckte att jag skulle lugna ner mig med gasandet efter att ha kört 54 över och det tycker jag med nu..har varit låååånga 3 månader utan körkort..och dyrt kan det bli med... Och den lär ju gå iaf liiite bättre än min förra bil på 90 hk??smile


pnorberg
6 augusti 2009
#19
Alla E36 motorer fick kedja efter 94, före det hade 316i och 318i rem.
Dock så om jag var du skulle jag skippa 320, det är en svårsåld bil då det är lika bra och köpa en 318i eller ännu bättre, 318is. 318is har kedja sedan 91 och lite mer kusar, men väger mindre = lägre skatt, mindre motor = lägre bränsleförbrukning samt att den har lägre försäkring. Sen så är den lika 'snabb' (0-100 på lite över 10 sek) som en 320i.

BMW har dyr försäkring, att säga något annat är verkligen och vara naiv. Kan säga att jag skulle haft en audi a4 1.8t helförsäkrad på mitt namn för strax över 4000 kr, en 2.6 för strax under 5000. min BMW 325 E36 kostar mig i ca 3200 kr, trafikförsäkring! halv skulle kosta 5400! Var aldrig beredd på att få så dyr försäkring med tanke på att jag börjar bli 'gammal' och haft körkortet ett tag.

Reservdelar kostar de inte mer än någon annan bil.

BMW är flitiga på att rosta, även de efter 93, många säger 'nee, de rostar inte, de har galvaniserad kaross' och det är bull. t.ex. nyare E46:an rostar friskt och speciella ställen och kika efter rost i en E36 är:
- Bagageluckan, kanterna, under regplåten, runt rampen som håller regplåtslamporna.
- Bakskärmar,
- sparklådor
- framskärmar, är den en import, skruva bort blinkers och kolla om det börjat rosta där då många 'glömde' rostskydda där när bilen importerades.
- Dörrar, speciellt vid listerna.

Andra kända fel/saker.

- Är bilen importerad av en firma finns det risk att den är skruvad, inte i tyskland utan i Sverige. Det är svennarna som skruvar mätarna innan bilarna reggas in. Mindre chans att den är skruvat om bilen togs in av privatperson.

- Mätarna på E36 och andra BMW, har en tendens och börja leva sitt eget liv. På E36 kan det bero på många saker, jordfel, mätarfel, m.m. Jordfel kan lätt räknas ut, om hastighets, -varv, -tank och

-tempmätarna dör så testa slå igång vindrutetorkaren till andra läget. går den i samma hastighet som första läget är det troligt jordfel då den samt mätarna har samma jordpunkt.
Ett annat fel kan vara oxiderade kabelstammar, brunna kabelstammar.

- pixelfel i mätarhuset och 'färddatorn' är vanligt fel och något man får leva med, BMW trodde dem var smarta och lödde fast allt med zebra remsa, denna har en tendens och börja dra ihop sig med åren och är svår och byta, likaså hitta. Billigast brukar vara och hitta en lätt begagnad.

- bakre stötdämparbusningarna har en tendens och bli dåliga snabbt, det är dock ett lätt jobb som inte tar många minuter och fixa men hör du missljud från bakvagnen finns det chans att de är dem som är dåliga.
Men även silencebussningarna som sitter typ under baksätet, lite längre bak.

- Har motorn vanos så känns på vanosen ifall det 'slår' till, risk att vanosen måste repareras/bytas.

- Spindelleder är kända fel på så gott som alla BMW, något som BMW bilar ofta fått nedslag på besiktningen, sånt brukar dock märkas när man testkör bilen. Klonkar och har det i framvagnen, men likaså. det kan vara många andra fel.

- Fungerar inte tankmätaren brukar oftast felet sitta i boxen under baksätet, lödning som lossnat.

Sen är det som med alla andra bilar, är bilen väl omhändertagen så kan en bil som rullat 30k vara i bättre skick än en som gått 15k.

Var det jag kom på just nu, kika gärna på autopower.se's begagnatguide (http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/, finns lite mer information.

Vill inte att mitt inlägg ska låta negativt, E36 är en fin bil och rolig och köra. Själv lyckas jag köra med min 325:a under litern stadskörning och landsväg 0.7. Det är inte dåligt för en gammal 2.5 liters 6:a.

Men har du mer pengar och köpa lite nyare E36 tycker jag du ska minst satsa minst på en 323:a, lägre bränsleförbrukning, lite sämre prestanda än en 325 men bättre prestanda än en 320.

huh?
10 427 Inlägg
6 augusti 2009
#20
Priset är ju iaf ok om alla däckuppsättningarna är fräscha smile
Priserna varierar vilt från 5000 - 30000 för tidiga 320s.. coupé som sedan.


Inte så kul att hosta upp över 10 000 på nya däck strax efter ett köp.. roll


Finns en svart 320 Coupé -94 med bytt motor (-97) i Halmstad för 24 000:
http://www.blocket.se/halland/Bmw_320_C … =6&w=3
Verkar också ok, även om den inte är lika pimpad som den du funderade på smile


Trafikmagasinet testar BMW 316 1991 cool



Sök