2511
Sök

Köpråd BMW 320i

"Unloaded"
1 557 Inlägg
12 augusti 2009
#61
Bilman skrev:
320 är ju fina bilar smile
Fan dig =P Sitter och blir läskad av din så kallade "320" roll Ursäkta OT, terribly sorry.

"When innovation meets passion!"

18 Inlägg
12 augusti 2009
#62
Mechanimal skrev:
Bilman skrev:
320 är ju fina bilar smile
Fan dig =P Sitter och blir läskad av din så kallade "320" roll Ursäkta OT, terribly sorry.
Haha förlåt då, jag tar la tillbaka det då. smile


2 656 Inlägg
12 augusti 2009
#63
IceEyes skrev:
Bjork skrev:
Alla BMWs efter 90- har kedja, eller om det är 91-, rätta mig om jag har fel.
Det fanns modeller med kammrem även efter 90/91, M20 och M40 motorerna om jag inte minns fel.
m20 moterer fanns de inte många av efter 91 wink e30 cabbarna möjligen


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
12 augusti 2009
#64
Rquired skrev:
Bmw 320 har M50-motorn vilken har kamkedja och är en av de hållbaraste motorer man kan få tag på om man sköter den. Bmws B20 brukar den kallas...

Som någon skrev ovan är väl dyr försäkring nackdelen, i övriga ägandekostnader är den billigare än snittet. Kamkedja, hyggligt billiga delar och bra driftsäkerhet är saker som bidrar till detta.

Rostar gör dom förstås, gör inte alla bilar det? En E36a efter 94 rostar inte så farligt, tidigare hade de lite bristande rostskydd. Har för mig bla det var runt blinkersen i framskärmarna som var en svag punkt.

En 325 eller 328 är inget större steg ekonomiskt än en 320, det är ett fåtal delar som är dyrare tex avgasröret som har två rör i de starkare är något dyrare. Även bromsarna är grövre dimensionerade på de starkare modellerna, därav lite dyrare. Men en 320 behöver inte vara ett dumt köp, du får den trevliga sexan och en rimlig förbrukning (även om de starkare bröderna drar lika lite) i en bil som oftast inte körs lika hårt som en starkare bil.

320i är ett bra val tycker jag, mycker mer bil än de du funderade på tidigare men samtidigt inte speciellt mycket dyrare. Hittar du en fin sådan du gillar, skippa inte den bara för att du kan få tag på en 325 istället smile
Jag vill inte vara sån. Och jag personligen älskar bmw, men maken till att kvalitetsbilar som rostar har jag då aldrig sett(förutom mercedes). e30,e34,e36,e38,e39,e49 alla dessa har haft sjuka problem med rost. Även nya e60 börjar få problem med detta.
att säga att dom inte rostar är som att säga att volvos b23a är pigg.


Annars är de riktigt trevliga bilar sålänge dom inte går sönder:)

Trucker
2 710 Inlägg
12 augusti 2009
#65
BMW är dyra i försäkring men det blir inte bättre av att bilen är importerad (som vid detta fall, din länk)

Mitt råd är att du ej ska köpa en importerad bil. Letar du så finner du wink Största nackdelen med en import är just försäkringkostanden.

hade en  importerad honda accord innan. 1.8 -98 115hk. Försäkringen kostade lika mkt som saaben gör idag.

Jord o himmel mellan bilarna ju..

Fart missbrukare

Avstängd
512 Inlägg
12 augusti 2009
#66
Mitt bästa köpråd, avstå! Har en 320 Touring -2002, trång, oskön, och tråkig inredning och tveksam kvalitet.

Vår Megane kombi -2002, rymmer dubbelt, drar hälften av bränslet och skönare komfort! Och halva priset!

För övrigt är denna BMW till salu, bra skick, svensksåld komplett bok och 12700mil, för 65´..

/A.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
12 augusti 2009
#67
TITTA inte på miltalet.. personligt har jag en perasonlig gräns på 30mil på mätaren iaf.. men titta på SKICKET o inget annat. finns bilar som rullat 40,000 som är toppenskick medans det finns som som rullat 10,000 som står på skroten. varvarann bil är skruvad iaf.

Köp ingen 91a om du ska ha en 320 eller 325 köp en 92.. eller 94-95 om du vill ha vanos(lite nyare teknik snällare karaktär mindre soppaförbrukning)

Trro dock du blir besviken efekt mässigt titta hellre på 323,325 samt 328.


Bmw osv..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2009
#68
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
Bmw 320 har M50-motorn vilken har kamkedja och är en av de hållbaraste motorer man kan få tag på om man sköter den. Bmws B20 brukar den kallas...

Som någon skrev ovan är väl dyr försäkring nackdelen, i övriga ägandekostnader är den billigare än snittet. Kamkedja, hyggligt billiga delar och bra driftsäkerhet är saker som bidrar till detta.

Rostar gör dom förstås, gör inte alla bilar det? En E36a efter 94 rostar inte så farligt, tidigare hade de lite bristande rostskydd. Har för mig bla det var runt blinkersen i framskärmarna som var en svag punkt.

En 325 eller 328 är inget större steg ekonomiskt än en 320, det är ett fåtal delar som är dyrare tex avgasröret som har två rör i de starkare är något dyrare. Även bromsarna är grövre dimensionerade på de starkare modellerna, därav lite dyrare. Men en 320 behöver inte vara ett dumt köp, du får den trevliga sexan och en rimlig förbrukning (även om de starkare bröderna drar lika lite) i en bil som oftast inte körs lika hårt som en starkare bil.

320i är ett bra val tycker jag, mycker mer bil än de du funderade på tidigare men samtidigt inte speciellt mycket dyrare. Hittar du en fin sådan du gillar, skippa inte den bara för att du kan få tag på en 325 istället smile
Jag vill inte vara sån. Och jag personligen älskar bmw, men maken till att kvalitetsbilar som rostar har jag då aldrig sett(förutom mercedes). e30,e34,e36,e38,e39,e49 alla dessa har haft sjuka problem med rost. Även nya e60 börjar få problem med detta.
att säga att dom inte rostar är som att säga att volvos b23a är pigg.


Annars är de riktigt trevliga bilar sålänge dom inte går sönder:)
Rangordning och medelbetyg av rostgrad för bilar av årsmodell 2004-2005
Bilmodell            Medelbetyg
BMW 5-serie        0,01
Nissan Micra        0,02
Renault Mégane    0,02
Volvo 40-serie         0,02
Ford Mondeo          0,03
Peugeot 307         0,03
Saab 9-3                0,03
Fiat Punto        0,04
Volvo 70-serie        0,04
Opel Astra       0,05
Saab 9-5             0,05
Skoda Octavia     0,06
Citroën C5     0,08
VW Golf               0,08
Mercedes A-klass 0,11
VW Passat        0,13
BMW 3-serie        0,21
Toyota Corolla        0,24
Hyundai Tucson    0,28
Ford Focus        0,39
Kia Picanto        0,43
Hyundai Santa Fé     0,96

Av årsmodeller 2000-2003 låg däremot framför allt 5-serien sämre till, runt medelbilen. Men att de skulle vara särskilt rostkänsliga håller jag inte med om. Källa: Swerera KIMAB, ett ledande korrosions och metallforskningsinstitut.

Bmw rostar inte "överallt", utan det är snarare vissa svaga punkter som rostar på "alla" bilar. Som tex motorhuvens skarv mot framlyktorna och bakluckan på E46 samt vid dörrlåsen på coupe/cab (feljusterat så det skaver i lacken). Naturligtvis rostar Bmws, det är väl bara Audi space frame som undgår det. Men jag tycker inte där finns någon modell som bör pekas ut som rostkänslig, Bmw har ett medelbra eller ibland till och med riktigt bra rostskydd.

Däremot kan jag hålla med om att E30 rostar, men "sjuka problem med rost" är ju att överdriva när det gäller övriga modeller. Jag tycker alla dagens modeller rostar, tacka Greenpeace och övriga idioter för det.

Att vara rädd om miljön är inte fel, men jag tror det varit bättre om bilarna skyddats ordentligt från fabrik utan krav på att det skall vara vattenbaserat och miljövänligt. Ordentligt skydd i fabrikens renade/filtrerade miljöer är bättre än oräkneliga rostreperationer på verkstäder, hemma i garaget eller till och med utomhus.

Det hade varit betydligt bättre för miljön i längden att skydda ordentligt från fabrik...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
12 augusti 2009
#69
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
Bmw 320 har M50-motorn vilken har kamkedja och är en av de hållbaraste motorer man kan få tag på om man sköter den. Bmws B20 brukar den kallas...

Som någon skrev ovan är väl dyr försäkring nackdelen, i övriga ägandekostnader är den billigare än snittet. Kamkedja, hyggligt billiga delar och bra driftsäkerhet är saker som bidrar till detta.

Rostar gör dom förstås, gör inte alla bilar det? En E36a efter 94 rostar inte så farligt, tidigare hade de lite bristande rostskydd. Har för mig bla det var runt blinkersen i framskärmarna som var en svag punkt.

En 325 eller 328 är inget större steg ekonomiskt än en 320, det är ett fåtal delar som är dyrare tex avgasröret som har två rör i de starkare är något dyrare. Även bromsarna är grövre dimensionerade på de starkare modellerna, därav lite dyrare. Men en 320 behöver inte vara ett dumt köp, du får den trevliga sexan och en rimlig förbrukning (även om de starkare bröderna drar lika lite) i en bil som oftast inte körs lika hårt som en starkare bil.

320i är ett bra val tycker jag, mycker mer bil än de du funderade på tidigare men samtidigt inte speciellt mycket dyrare. Hittar du en fin sådan du gillar, skippa inte den bara för att du kan få tag på en 325 istället smile
Jag vill inte vara sån. Och jag personligen älskar bmw, men maken till att kvalitetsbilar som rostar har jag då aldrig sett(förutom mercedes). e30,e34,e36,e38,e39,e49 alla dessa har haft sjuka problem med rost. Även nya e60 börjar få problem med detta.
att säga att dom inte rostar är som att säga att volvos b23a är pigg.


Annars är de riktigt trevliga bilar sålänge dom inte går sönder:)
Rangordning och medelbetyg av rostgrad för bilar av årsmodell 2004-2005
Bilmodell            Medelbetyg
BMW 5-serie        0,01
Nissan Micra        0,02
Renault Mégane    0,02
Volvo 40-serie         0,02
Ford Mondeo          0,03
Peugeot 307         0,03
Saab 9-3                0,03
Fiat Punto        0,04
Volvo 70-serie        0,04
Opel Astra       0,05
Saab 9-5             0,05
Skoda Octavia     0,06
Citroën C5     0,08
VW Golf               0,08
Mercedes A-klass 0,11
VW Passat        0,13
BMW 3-serie        0,21
Toyota Corolla        0,24
Hyundai Tucson    0,28
Ford Focus        0,39
Kia Picanto        0,43
Hyundai Santa Fé     0,96

Av årsmodeller 2000-2003 låg däremot framför allt 5-serien sämre till, runt medelbilen. Men att de skulle vara särskilt rostkänsliga håller jag inte med om. Källa: Swerera KIMAB, ett ledande korrosions och metallforskningsinstitut.

Bmw rostar inte "överallt", utan det är snarare vissa svaga punkter som rostar på "alla" bilar. Som tex motorhuvens skarv mot framlyktorna och bakluckan på E46 samt vid dörrlåsen på coupe/cab (feljusterat så det skaver i lacken). Naturligtvis rostar Bmws, det är väl bara Audi space frame som undgår det. Men jag tycker inte där finns någon modell som bör pekas ut som rostkänslig, Bmw har ett medelbra eller ibland till och med riktigt bra rostskydd.

Däremot kan jag hålla med om att E30 rostar, men "sjuka problem med rost" är ju att överdriva när det gäller övriga modeller. Jag tycker alla dagens modeller rostar, tacka Greenpeace och övriga idioter för det.

Att vara rädd om miljön är inte fel, men jag tror det varit bättre om bilarna skyddats ordentligt från fabrik utan krav på att det skall vara vattenbaserat och miljövänligt. Ordentligt skydd i fabrikens renade/filtrerade miljöer är bättre än oräkneliga rostreperationer på verkstäder, hemma i garaget eller till och med utomhus.

Det hade varit betydligt bättre för miljön i längden att skydda ordentligt från fabrik...
Strunt samma i listor, jag har sett vad jag sett och jag arbetar med bmw bilar dagarna i ända. Har tillochmed sett nya x6an rosta. Det tycker jag är rätt svagt av en bil som kostar nära miljonen.

I proportion med priset finns det mer att önska av bmw och rostskydd.

Tro inte nu att jag hatar bmw. I själva verket tvärt om och jag har ägt flertalet. Jag konstaterar bara att dett finns ett problem med rostskydd på bmw. Dock är underredet fläckfritt ja förutom på dom gammla 80talarna.

168 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#70
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:

Jag vill inte vara sån. Och jag personligen älskar bmw, men maken till att kvalitetsbilar som rostar har jag då aldrig sett(förutom mercedes). e30,e34,e36,e38,e39,e49 alla dessa har haft sjuka problem med rost. Även nya e60 börjar få problem med detta.
att säga att dom inte rostar är som att säga att volvos b23a är pigg.


Annars är de riktigt trevliga bilar sålänge dom inte går sönder:)
Rangordning och medelbetyg av rostgrad för bilar av årsmodell 2004-2005
Bilmodell            Medelbetyg
BMW 5-serie        0,01
Nissan Micra        0,02
Renault Mégane    0,02
Volvo 40-serie         0,02
Ford Mondeo          0,03
Peugeot 307         0,03
Saab 9-3                0,03
Fiat Punto        0,04
Volvo 70-serie        0,04
Opel Astra       0,05
Saab 9-5             0,05
Skoda Octavia     0,06
Citroën C5     0,08
VW Golf               0,08
Mercedes A-klass 0,11
VW Passat        0,13
BMW 3-serie        0,21
Toyota Corolla        0,24
Hyundai Tucson    0,28
Ford Focus        0,39
Kia Picanto        0,43
Hyundai Santa Fé     0,96

Av årsmodeller 2000-2003 låg däremot framför allt 5-serien sämre till, runt medelbilen. Men att de skulle vara särskilt rostkänsliga håller jag inte med om. Källa: Swerera KIMAB, ett ledande korrosions och metallforskningsinstitut.

Bmw rostar inte "överallt", utan det är snarare vissa svaga punkter som rostar på "alla" bilar. Som tex motorhuvens skarv mot framlyktorna och bakluckan på E46 samt vid dörrlåsen på coupe/cab (feljusterat så det skaver i lacken). Naturligtvis rostar Bmws, det är väl bara Audi space frame som undgår det. Men jag tycker inte där finns någon modell som bör pekas ut som rostkänslig, Bmw har ett medelbra eller ibland till och med riktigt bra rostskydd.

Däremot kan jag hålla med om att E30 rostar, men "sjuka problem med rost" är ju att överdriva när det gäller övriga modeller. Jag tycker alla dagens modeller rostar, tacka Greenpeace och övriga idioter för det.

Att vara rädd om miljön är inte fel, men jag tror det varit bättre om bilarna skyddats ordentligt från fabrik utan krav på att det skall vara vattenbaserat och miljövänligt. Ordentligt skydd i fabrikens renade/filtrerade miljöer är bättre än oräkneliga rostreperationer på verkstäder, hemma i garaget eller till och med utomhus.

Det hade varit betydligt bättre för miljön i längden att skydda ordentligt från fabrik...
Strunt samma i listor, jag har sett vad jag sett och jag arbetar med bmw bilar dagarna i ända. Har tillochmed sett nya x6an rosta. Det tycker jag är rätt svagt av en bil som kostar nära miljonen.

I proportion med priset finns det mer att önska av bmw och rostskydd.

Tro inte nu att jag hatar bmw. I själva verket tvärt om och jag har ägt flertalet. Jag konstaterar bara att dett finns ett problem med rostskydd på bmw. Dock är underredet fläckfritt ja förutom på dom gammla 80talarna.
mercedes har väl också problem med rost? även nyare bilar....


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2009
#71
Alla moderna bilar har problem med rost vilket har att göra med miljö hit och dit enligt inlägget ovan. Efter att ha varit en hel del runt Mercedes så kan jag säga att även de rostar, även min 03a är rostig i allt utom framskärmarna som är av plast tongue

Men jag kan hålla med om att Bmws rostskydd inte står i proportion till priset riktigt. Må så vara att E46 enligt listan ovan ligger bra till, men en Golf för halva priset skall inte ligga bättre till. Vad som gör en bil premium är diffust, men rejält rostskydd och att slippa bubbliga kanter efter x antal år bör höra dit.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök