3262
Sök

B230 FT i en volvo 140

4 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
Tjena! Vet inte om jag la tråden rätt nu.
Saken är denna iaf att jag ska köpa en 140 till helgen som jag hade tänkt bygga B230 FT i.
Men fråga är då är det någon av er som har gjort detta tidigare som kanske kan ge mig lite tipps och råd om vad jag skall tänka på och hur jag skall gå till väga?
Kanske någon av er som har delar att sälja också?

Hade varit väldig tacksam om ni ville hjälpa mig!
Detta skall bli mitt första bil bygge, jag hade tänkt ställa motorn "rakt" också om ni är med mig... Vad kan jag behöva då?`
Vad ska jag köra för vxl. låda? Jag tänkte satsa på runt 300-350 häst till en början.

Hjälp mig är ni snälla!
Tack som fan!

261 Inlägg
7 augusti 2009
Någon kanske säger att du ska ha en m90 låda...  Skit i det!  Om du ändå ska rakställa, så satsa på att få fatt i en redan färdigbyggd Getrag/zf avsedd för rakställning..
Kanske något dyrare, men mest troligt billigast och enklast i längden!!!

Bakaxel lär du byta till en 1031, samt en sjysst upphängning typ 4-link (kanske inte nödvändigt, men det ska ju hålla också)

Annat som måste moddas/nytillverkas är väl motorfästen, vxllådsbalk, kardan, kardantunneln (över vxllådan) bränslesystemet med tank måste byggas om på nåt sätt...
Hastighetsmätaren är ju vajerdriven, så den måste ju också byggas om. Samt kopplingen (om du nu väljer nåt annat alternativ än orginal till den motorn)

Du måste ha ett elsystem, typ från en nyare 240 med LH2.4

Finns igentligen hur mycket som helst å nämna som måste byggas om, om det ska funka tillfredställande!!!
(Nej jag har inte gjort nåt sånt här, men jag sitter å skissa på att bygga in en b230ft i en amazon.. Så litet hum om saken har jag ändå tongue )

10 287 Inlägg
7 augusti 2009
Försök att få tag på Andreas "Ante"  Karlsson från Arvika.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Tack så mycket. Ser gärna att fler försöker hjälpa mig. Hade varit snällt! öper 142 idag tror jag!

Sök