3128
Sök

Lackering av grill

Kromallergiker
111 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Jag har tänkt att lacka min grill till min 9-3 aero -02 till svart eller mörk grå.

om jag slipar bort kromfärgen som sitter på med 500papper det borde göra det jämt och fint !?

Själva frågan är: jag behöver väl inte grundmåla grillen som är gjord i plast !?
hur många lager tycker ni jag skulle behöva stryka på och behöver jag ha en finnish med någon genomskinlig lacksprej eller något annat ?

Tacksamm för svar smile

marcus1
7 augusti 2009
Du behöver inte grundmåla den. Grillen är väl redan svart under kromet så ett eller två lager räcker nog.
Om du ska ha den blank kan du lägga på klarlack-.

Kromallergiker
111 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Arenwik skrev:
Du behöver inte grundmåla den. Grillen är väl redan svart under kromet så ett eller två lager räcker nog.
Om du ska ha den blank kan du lägga på klarlack-.

tack för svar. det jag sett där kromet har lossnat är det inte svart utan ser ut som om man häller i lite mjölk i vatten såkallat spökvatten smile
nej jag vill nog inte ha det blankt, tänkte mig lite halvmatt, men jag tänkte på att det ska sitta och inte att det skulle lossna efter några tvättar som kan hända på en plast yta

1 688 Inlägg
7 augusti 2009
Som med allt annat, torka av plasten så det inte finns något smuts/fett kvar på den.
Då lossnar färgen vid nästa tvätt, och det är ju lite tråkigt.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

marcus1
7 augusti 2009
Losgard skrev:
Som med allt annat, torka av plasten så det inte finns något smuts/fett kvar på den.

Glömde nämna det, tvätta den extremt noga med t-röd,limtvätt eller annat starkt medel och skölj av den och tvätta den med något shampo så rengörningsmedlet inte finns kvar på den när du lackar den.

2 271 Inlägg
7 augusti 2009
Jag slipade ner min och rengjorde den noga, inte för att man kanske behöver primer innan
men det använde  jag.
På detta la jag 3 lager lack, och har hållt 6 mån än så länge ( 8-10 tvättar ).

Kromallergiker
111 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Losgard skrev:

tack, det vet jag men det är alltid bra att påminna en smile

Kromallergiker
111 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
lingua skrev:
Jag slipade ner min och rengjorde den noga, inte för att man kanske behöver primer innan
men det använde  jag.
På detta la jag 3 lager lack, och har hållt 6 mån än så länge ( 8-10 tvättar ).

okej slipade du med 500 papper eller finare ändå? tänkte hoppa över primern faktiskt
ser bara till att det är rent och fint. använde du dig av klarlack eller annas finnish ?

1 688 Inlägg
7 augusti 2009
För att påminna lite extra, t.ex biltema ~500papper finns bara som våtslip vilket är silikonbaserat/behandlat på något vänster.
Som alla vet så är silikon+lackning=big time fail.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Kromallergiker
111 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Losgard skrev:
För att påminna lite extra, t.ex biltema ~500papper finns bara som våtslip vilket är silikonbaserat/behandlat på något vänster.

jaha tack, så du rekomendrar inte 500 papper från biltema ? vad rekomenderar du för papper?

1 688 Inlägg
7 augusti 2009
Leuffve skrev:
Losgard skrev:

jaha tack, så du rekomendrar inte 500 papper från biltema ? vad rekomenderar du för papper?

Vet inte riktigt, hatar att slipa så ja försöker få saker blästrade istället. tongue
Det går nog fint att använda bara du rengör ordentligt antar jag, men vet att folk som lackerat sina kofångare som tidigare varit behandlade med silikonspray/stift/svartvax och rengjort ordentligt ändå lyckats få lacksläpp.

Kromallergiker
111 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Losgard skrev:
Leuffve skrev:
Losgard skrev:

Vet inte riktigt, hatar att slipa så ja försöker få saker blästrade istället. tongue
Det går nog fint att använda bara du rengör ordentligt antar jag, men vet att folk som lackerat sina kofångare som tidigare varit behandlade med silikonspray/stift/svartvax och rengjort ordentligt ändå lyckats få lacksläpp.

haha ja blästra underlättar ju en del och blir ordentligt gjort.
jag får testa mig fram annars är det bara att slipa ner pisset och testa igen smile

501 Inlägg
7 augusti 2009
Ett gott råd grumdlacka den brukar vara jävligt känsligt med plast helst ska du sandpappra med grov sandpapper inte för fint för att ´lacken ska fästa sig..

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.

Kromallergiker
111 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
DIEZEL_NET skrev:
Ett gott råd grumdlacka den brukar vara jävligt känsligt med plast helst ska du sandpappra med grov sandpapper inte för fint för att ´lacken ska fästa sig..

tack för tips, alltid bra att veta smile

Sök