4495
Sök

B230et eller b230ft?

54 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Vad är skillnaden på b230et och b230ft?

b230etn har väll elektroniskt insprut eller har jag helt fel?

b230ft har jag ingen anning om


Vilken tror ni är lättast att trimma upp? helst över 200hk?

Säg gärna vad för tips å sånt man kan göra för att så lätt som möjligt å billigt för att få 200hk big_smile


Mvh

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 augusti 2009
#2
trippel skrev:
Hej!

Vad är skillnaden på b230et och b230ft?

b230etn har väll elektroniskt insprut eller har jag helt fel?

b230ft har jag ingen anning om


Vilken tror ni är lättast att trimma upp? helst över 200hk?

Säg gärna vad för tips å sånt man kan göra för att så lätt som möjligt å billigt för att få 200hk big_smile


Mvh

B230et = motronic, samt klen motor "182hk" original. går ej att trimma så mkt innan motorn rasar.

B230ft = k jetronic, starkare motorn men lägre HK beroende på årsmodell. 740 156/165 hk.

b230et: -87

b230ft: 87-

skaffa b230ft av årsmodell -98 med tillhörande växellåda"m90h"

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-

54 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#3
husmus skrev:
B230et = motronic, samt klen motor "182hk" original. går ej att trimma så mkt innan motorn rasar.

B230ft = k jetronic, starkare motorn men lägre HK beroende på årsmodell. 740 156/165 hk.

b230et: -87

b230ft: 87-

skaffa b230ft av årsmodell -98 med tillhörande växellåda"m90h"

mvh micke

Är det stor skillnad på -98 och på -96 årsmodellen? av b230ft

948 Inlägg
9 augusti 2009
#4
nej ingen skillnad alls

Meister
6 763 Inlägg
9 augusti 2009
#5
husmus skrev:
trippel skrev:
Hej!

Vad är skillnaden på b230et och b230ft?

b230etn har väll elektroniskt insprut eller har jag helt fel?

b230ft har jag ingen anning om


Vilken tror ni är lättast att trimma upp? helst över 200hk?

Säg gärna vad för tips å sånt man kan göra för att så lätt som möjligt å billigt för att få 200hk big_smile


Mvh

B230et = motronic, samt klen motor "182hk" original. går ej att trimma så mkt innan motorn rasar.

B230ft = k jetronic, starkare motorn men lägre HK beroende på årsmodell. 740 156/165 hk.

b230et: -87

b230ft: 87-

skaffa b230ft av årsmodell -98 med tillhörande växellåda"m90h"

mvh micke

M90h sitter väll bara på vitsexorna? Och vanliga m90 till b230?


54 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#6
Hur mycket tål en m47 låda å hur mycket tål en m90 låda? (ca)

Meister
6 763 Inlägg
9 augusti 2009
#7
trippel skrev:
Hur mycket tål en m47 låda å hur mycket tål en m90 låda? (ca)

Inte mycket. Lite misshandel med en lite trimmad maskin så knäcker du lådan fort. m90 håller väll hyfsat för 300-350hk. Sedan är det getrag eller någon annan låda som gäller


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 augusti 2009
#8
husmus skrev:
trippel skrev:
Hej!

Vad är skillnaden på b230et och b230ft?

b230etn har väll elektroniskt insprut eller har jag helt fel?

b230ft har jag ingen anning om


Vilken tror ni är lättast att trimma upp? helst över 200hk?

Säg gärna vad för tips å sånt man kan göra för att så lätt som möjligt å billigt för att få 200hk big_smile


Mvh

B230et = motronic, samt klen motor "182hk" original. går ej att trimma så mkt innan motorn rasar.

B230ft = k jetronic, starkare motorn men lägre HK beroende på årsmodell. 740 156/165 hk.

b230et: -87

b230ft: 87-

skaffa b230ft av årsmodell -98 med tillhörande växellåda"m90h"

mvh micke

b230ft sitter det inte k-jetronic på , det sitter elektroniskt  (lh2,4 )

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

54 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#9
camaro67 skrev:
trippel skrev:
Hur mycket tål en m47 låda å hur mycket tål en m90 låda? (ca)

Inte mycket. Lite misshandel med en lite trimmad maskin så knäcker du lådan fort. m90 håller väll hyfsat för 300-350hk. Sedan är det getrag eller någon annan låda som gäller

okej, bara de att jag ska försöka hålla så låg budget som möjligt å få helst över 200hk för de lär juh komma mer utgifter på "slitsaker"

Pan
9 augusti 2009
#10
b230fk+Härva
Vikingchip
531 topp

motor bör du kunna hitta på blocket för ca 5k, 531 topp 2-3k. Och så köper du ett vikingchip och ställer upp laddet till 1bar då får du lite krut i maskin iaf smile

Så för ca 10k bör du kunna plocka ihop detta smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 augusti 2009
#11
turboforssen skrev:
b230ft sitter det inte k-jetronic på , det sitter elektroniskt  (lh2,4 )

Jetronic är det på LH 2.2 och 2.4

Jonas

Bonntrimmare
620 Inlägg
9 augusti 2009
#12
volvos B230 motorer oavsett om det är f ft e et osv mellan -85 till -89 har klenare stakar och pallar max 250hk. dom gammla b21et och b23et har Mstakar och smidda kolvar men ett riktigt skit sprut så dom går bort om du inte ska köra eftermarknnadssprut. b230ft/fk osv -89 och nyare är den motorn du ska ha dne har grövre stakar som pallar ca 400hk och halvsmidda mahle kolvar och ett relativt modernt och bra sprut.
om ni undrar nått om volvos röd motorer läs på sävarturbo eller TPC

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

34 Inlägg
9 augusti 2009
#13
B230FT finns som sagt olika "versioner" av. Köp en -94 eller senare då får du oljesprut på kolvarna.
Bästa är nog ändå att köpa en FK för då blir det rätt stakar. B230ET är bara skräp, både sprutet som sitter på gamla 740T(motronic) samt stakarna i motorn.

M90'n finns även som H på rödmotor. Hur många hästar M90'n pallar är som att svara på hur långt är ett snöre. Dom kan tåla rätt mycket effekt eller så kan du rasa den med 220hk, beror på skicket samt hur du växlar. Läst att folk rekommenderar just -98 års modell av M90, varför vet jag inte..
Vet en kille som kör rätt våldsamt med en M90 med ca 400hk.

Mvh Micke

turboperformanceclub.com #2410

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 augusti 2009
#14
Micke.S skrev:
Läst att folk rekommenderar just -98 års modell av M90, varför vet jag inte..
Vet en kille som kör rätt våldsamt med en M90 med ca 400hk.

Mvh Micke

Inte helt hundra med årsmodell, men typ 96/97 blev M90 lådan "förstärkt"

Jonas

54 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#15
okej, så inge senare än -96 då eller?

Är det nå annat som är ett måste om man byter motor från b230f till b230ft typ drivlinan och sånt eller håller sånt för 200hk~?


en b230ft -96 hur många hästar har den orginal?

en 740 tic en 85a, är den motorn nå att ha, går den bättre än b230f -88 orginal?
Senast redigerat av trippel (9 augusti 2009)

54 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#16
Visst är b230et en lätt trycksturbo?

Ops, sry dubbel post
Senast redigerat av trippel (10 augusti 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
10 augusti 2009
#17
trippel skrev:
Visst är b230et en lätt trycksturbo?

Ops, sry dubbel post

Nej. B230ET är en fulltryckare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

54 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#18
twin_cam skrev:
Nej. B230ET är en fulltryckare.

okej. Men han har skrivit 740 tic lätt trycksturbo och på mailet skrev han att han är ganska säker på att de är ET.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
10 augusti 2009
#19
jag hade inte kört med m47, m46 eller m90 är att föredra..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

54 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#20
Om motorn är från en 940 Lätt trycksturbo hur många hästar och vad för motor är det? b230..?


Sök