4962
Sök

Ris och ros kring Bora V5!?

Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej alla Garagare smile

Just nu harvar man runt i en Jetta, inte det manligaste och häftigaste men den tar mig från A till B och gör det billigt framför allt wink

Pluggar just nu men har bara en termin kvar på högskolan och med avslutat plugg kommer jobb och med jobb kommer ny bil. Har börjat fundera kring att införskaffa en Volkswagen Bora och kanske då med V5 motorn. Och när jag såg Klarbys Candy röda Golf i senaste Bilsport med Bora front och Dietrich front med Golf V look blev jag såld big_smile

Min fundering är då om detta är något vettigt att satsa på, varför just V5 motorn är för att det kan vara kul att ha något som inte riktigt alla andra har.

Så ös på med ris och ros kring denna bil modell och motor, eller ge era synpunkter kring andra motor alternativ till Bora.

Tack på förhand // Johan Melin

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
9 augusti 2009
#2
Har ingen Bora, men dock en Golf mk4 GTI med v5:an i.
En av fördelarna med den motorn är att den har kamkedja, så det är ju en kostnad du sparar på mot kamrem.
Sen inte för att glömma; Ljudet! Låter riktigt gott om den får varvas ut.
Och motorn är, enligt mig, ovanligt pigg av sig, och drar på fint genom hela registret.

Men finns ju dock några nackdelar, och den största är att den är ju lite törstig av sig. Har lyckats fått ner min till 0,74 vid långkörning.
Blandat så får du räkna med runt 1 liter tyvärr.
Är även rätt vanligt med Luftmassemätar problem och tändningsproblem på v5:orna vad jag vet.

Mvh/Nicklas
Senast redigerat av THEBADGUY (9 augusti 2009)

Allt för den där jävla hatten!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 augusti 2009
#3
Ganska usla prestanda ändå om man frågar mig...
    150hk/6000 rpm
    205Nm/3200 rpm
    0-100 km/h: man 8.8s/aut 9.7s
    Toppfart: man 216 km/h/aut 212 km/h

Får mer av en 1.8T motor, plus bränslebesparingen..och viktbesparingen


Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#4
THEBADGUY skrev:
Har ingen Bora, men dock en Golf mk4 GTI med v5:an i.
En av fördelarna med den motorn är att den har kamkedja, så det är ju en kostnad du sparar på mot kamrem.
Sen inte för att glömma; Ljudet! Låter riktigt gott om den får varvas ut.
Och motorn är, enligt mig, ovanligt pigg av sig, och drar på fint genom hela registret.

Men finns ju dock några nackdelar, och den största är att den är ju lite törstig av sig. Har lyckats fått ner min till 0,74 vid långkörning.
Blandat så får du räkna med runt 1 liter tyvärr.
Är även rätt vanligt med Luftmassemätar problem och tändningsproblem på v5:orna vad jag vet.

Mvh/Nicklas

Tackar för svaret. Dem fördelar du nämner är dem jag också har klurat ut att det kan vara, femcylindrigt låter för jäkla gött när man drar på lite wink har inte tänkt lämna den orginal heller utan lite öppnare andningsvägar kan nog få ytterligare fart på ljudet.

Det där med kamkedja lät också riktigt postivit, rätt många tusenlappar man sparar på att slippa byta kamrem, om man inte har otur att kedjan pajar istället tongue

Har tidigare åkt Golf VR6 Syncro så bensinförbrukningen kan jag nog leva med, får väl behålla Jettan annars och har Boran som projekt och till fin åka wink

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#5
Mortalis skrev:
Ganska usla prestanda ändå om man frågar mig...
    150hk/6000 rpm
    205Nm/3200 rpm
    0-100 km/h: man 8.8s/aut 9.7s
    Toppfart: man 216 km/h/aut 212 km/h

Får mer av en 1.8T motor, plus bränslebesparingen..och viktbesparingen

Visst får man ut mer effekt lättare ur en 1,8T samt att man sparar både vikt och soppa pengar men att äga något som inte alla andra har väger lite tyngre för mig smile sen går det ju alltid att byta bil igen om man inte är nöjd wink men tack för synpunkten.

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

407 Inlägg
9 augusti 2009
#6
Håller med Mortalis jag.. bättre med en 1,8t..

407 Inlägg
9 augusti 2009
#7
Jo visst.. äga nått som inte alla andra har är ju rätt roligt.. Men frågan är väl inte om man har roligare när man har en bil som dricker mindre, går bättre och är minst lika rolig att köra?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 augusti 2009
#8
Co_DriverBoy skrev:
Mortalis skrev:
Ganska usla prestanda ändå om man frågar mig...
    150hk/6000 rpm
    205Nm/3200 rpm
    0-100 km/h: man 8.8s/aut 9.7s
    Toppfart: man 216 km/h/aut 212 km/h

Får mer av en 1.8T motor, plus bränslebesparingen..och viktbesparingen

Visst får man ut mer effekt lättare ur en 1,8T samt att man sparar både vikt och soppa pengar men att äga något som inte alla andra har väger lite tyngre för mig smile sen går det ju alltid att byta bil igen om man inte är nöjd wink men tack för synpunkten.

// Johan

Bara att äga en Bora är ju rätt ovanligt hehe.
Men titta på Bora V6 4-motion istället, 204hk och betydligt bättre prestanda som följd.
Får fortfarande samma nackdelar med soppan och vikten, men behåller kamkedja och ovanligheten.

    204hk/6200 rpm
    270Nm/3200 rpm
    0-100 km/h: man 7.1s/aut -
    Toppfart: man 235 km/h/aut -
Bränsledeklaration (man/aut):
    Blandad körning: 10.8/-
    Stadskörning: 15.3/-
    Landsvägskörning: 8.1/-
    Tankvolym: 55 liter
-VAG

mot V5ans

Bränsledeklaration (man/aut):
    Blandad körning: 9.3/9.9
    Stadskörning: 13.2/14.5
    Landsvägskörning: 7.2/7.6
    Tankvolym: 55 liter

Nu är dessa siffror på Golf, men det är ju samma bil.


Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#9
Kayhan skrev:
Jo visst.. äga nått som inte alla andra har är ju rätt roligt.. Men frågan är väl inte om man har roligare när man har en bil som dricker mindre, går bättre och är minst lika rolig att köra?

Hmmm, svårt att bestämma mig nu när man får bra motargument också tongue men hur skiljer det sig om man tar in aspekter så som försäkring och skatt!? Snabbt gissat kan jag anta att V5:an ligger lite högre även där kostnadsmässigt!?

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 augusti 2009
#10
Vad jag har hört kan du jämföra V6an och GTI ganska mkt och de ligger väldigt likt. Läste en tråd om det för ett tag sen på ett annat forum iaf och det skiljer faktiskt inte mkt mellan V6an o GTIn, vilket jag trodde, försäkringsmässigt alltså.
Senast redigerat av Mortalis (9 augusti 2009)


Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#11
Mortalis skrev:
Co_DriverBoy skrev:
Mortalis skrev:
Ganska usla prestanda ändå om man frågar mig...
    150hk/6000 rpm
    205Nm/3200 rpm
    0-100 km/h: man 8.8s/aut 9.7s
    Toppfart: man 216 km/h/aut 212 km/h

Får mer av en 1.8T motor, plus bränslebesparingen..och viktbesparingen

Visst får man ut mer effekt lättare ur en 1,8T samt att man sparar både vikt och soppa pengar men att äga något som inte alla andra har väger lite tyngre för mig smile sen går det ju alltid att byta bil igen om man inte är nöjd wink men tack för synpunkten.

// Johan

Bara att äga en Bora är ju rätt ovanligt hehe.
Men titta på Bora V6 4-motion istället, 204hk och betydligt bättre prestanda som följd.
Får fortfarande samma nackdelar med soppan och vikten, men behåller kamkedja och ovanligheten.

    204hk/6200 rpm
    270Nm/3200 rpm
    0-100 km/h: man 7.1s/aut -
    Toppfart: man 235 km/h/aut -
Bränsledeklaration (man/aut):
    Blandad körning: 10.8/-
    Stadskörning: 15.3/-
    Landsvägskörning: 8.1/-
    Tankvolym: 55 liter
-VAG

mot V5ans

Bränsledeklaration (man/aut):
    Blandad körning: 9.3/9.9
    Stadskörning: 13.2/14.5
    Landsvägskörning: 7.2/7.6
    Tankvolym: 55 liter

Nu är dessa siffror på Golf, men det är ju samma bil.

Nu börjar det bli riktigt utförliga svar big_smile jo jag har faktiskt har V6:an i åtanke också, har åkt VR6 Syncro tidigare som sagt och det skulle bli lite som att man får uppleva lite gamla minne, fast i lite nyare bil. Och som du säger är ju redan Boran i sig lite ovanligare att åka wink

Och med 4-motion är man kung på vintern smile men vad är det för typ av fyrhjulsdrift på Bora/Golf? Har dem Haldex eller kör dem med viskokoppling eller liknande!?

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 augusti 2009
#12
hellre vr6 än vr5

C H E V R O L E T <3

407 Inlägg
9 augusti 2009
#13
Haldex är det på bora och golf vad jag vet:) Har kört en golf v6 4-motion och jag tar ju den mkt mkt hellre än v5:an.. går väldigt bra samt att den är ju "hyffsat" ovanlig.. och som Mortalis säger så skiljer det inte många kr i försäkring.. Många försäkringsbolag har ju hemsidor där du kan räkna ut vad bilen skulle kosta i försäkring.

Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#14
Children-Of-Bodom skrev:
hellre vr6 än vr5

Man kanske skulle lägga till en cylinder och satsa på just V6:an wink och skulle jag gissa finns det nog lite mer trimnings alternativ till V6:an är till V5:an cool man vet ju aldrig vad man får för sig i framtiden.

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#15
Kayhan skrev:
Haldex är det på bora och golf vad jag vet:) Har kört en golf v6 4-motion och jag tar ju den mkt mkt hellre än v5:an.. går väldigt bra samt att den är ju "hyffsat" ovanlig.. och som Mortalis säger så skiljer det inte många kr i försäkring.. Många försäkringsbolag har ju hemsidor där du kan räkna ut vad bilen skulle kosta i försäkring.

Är det Halex är det ju inget att snacka om, deras fyrhjulsdrift funkar ju rätt bra enligt min erfarenhet. Den fungerar iaf snabbare än Visko osv.....

Och försäkrings biten låter lovande.......

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#16
Ibland ska man inte gå ut på Blocket och leta efter bilar när man inte har råd egentligen tongue nu vill man ju byta bil !! Denna var inte så tokig: http://www.blocket.se/helsingborg/VW_Bo … amp;last=1

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 augusti 2009
#17
Frågan jag har är om bagageutrymmet är mindre på V6ans Bora än någon av de fyrcylindriga alternativen?
Läste att utrymmet på Golfen med V6an blev ganska mkt mindre med V6an i i alla fall.
Kanske inte trådskaparen bryr sig om iof, men kan va kul o veta.


407 Inlägg
9 augusti 2009
#18
Haldexen funkar fint.. så länge du inte kopplar in led baklampor för då är det nått som händer.. vad vet jag inte men 4-hjulsdriften funkar inte iaf.. ska gå att koppla runt det där på nått sätt men jag minns inte hur.. Sen kommer det nog upp nån billigare bora än den du länkade, även fast den var jäklit snygg smile

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 augusti 2009
#19
Co_DriverBoy skrev:
Ibland ska man inte gå ut på Blocket och leta efter bilar när man inte har råd egentligen tongue nu vill man ju byta bil !! Denna var inte så tokig: http://www.blocket.se/helsingborg/VW_Bo … amp;last=1

// Johan

Såg schysst ut !

C H E V R O L E T <3

Filmmakare
175 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#20
Mortalis skrev:
Frågan jag har är om bagageutrymmet är mindre på V6ans Bora än någon av de fyrcylindriga alternativen?
Läste att utrymmet på Golfen med V6an blev ganska mkt mindre med V6an i i alla fall.
Kanske inte trådskaparen bryr sig om iof, men kan va kul o veta.

Hmmm, intressant fundering. Dock ser jag inte detta som något bekymmer när man ligger och stilar med fyrhjulsställ genom rondellerna på vintern wink ska man åka på semester får man inte packa så mycket grejer bara tongue

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!


Sök