4035
Sök

Köpråd: Billjud för 30.000 kr

4 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Tack för all er input. Jag har varit och lyssnat på en hel del produkter och blev mäkta imponerad av JL Audio. Synd bara att butikernas stora lokaler och demoväggar är allt annat än optimala ljudförmedlare. Ska leta runt lite till innan jag bestämmer mig men just nu är alltså JL Audio min favorit tätt följd utav Focal.

Riktiga män kör Mini
Mini Cooper S Racing Green Edition 2009

1 727 Inlägg
10 augusti 2009
Försök lyssna i demobil vid tillfälle.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 634 Inlägg
10 augusti 2009
Vallåkra närmar ju sig och bättre tillfälle att hitta demobilar finns ju bara inte. Du är varmt välkommen att lyssna i min bil med DLS.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 augusti 2009
MCS skrev:
Tack för all er input. Jag har varit och lyssnat på en hel del produkter och blev mäkta imponerad av JL Audio. Synd bara att butikernas stora lokaler och demoväggar är allt annat än optimala ljudförmedlare. Ska leta runt lite till innan jag bestämmer mig men just nu är alltså JL Audio min favorit tätt följd utav Focal.

Båda märkena bra, dock tycker jag personligen att Focals högtalare kräver MYCKET korrigeringar i övre registrena för att inte låta påträngande.

EXTREMT skämtsamt brukar jag säga att Focal passar gamlingar, för de har oftast sämre hörsel högt upp i frekvens. smile

JL högtalarna kräver en hel del inspelning innan de lossnar, diskanterna är duktigt på i början, men lossnar efter ett tag. Jag vet många som blivit besvikna när de köpt sina kit och spelar dem första timmarna. Men efter 100 timmar eller så släpper det.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

26 Inlägg
11 augusti 2009
jag är ingen bildljuds proffs. tänkte bara passa på att göra en instickare.

jag kör 2st   DLS iridium 12i" på ett DLS A6 steg   och en pioneer FH-P80BT samt 2 st 6.5" i taket bak och 5.25 i dörrarna fram.    4skrikare fram och 2 bak.       detta låter fenomenalt. och du kommer undan billigt. och tro mig.. du kommer höras. Nu är ju kruxet att jag har en ganska stor bil i jämnförelse med din så jag vet inte hur det blir med plats då min baslåda är på 73liter. samt att stereon är dubbel din.

men i min (dock väldigt korta) erfarenhet av DLS så är det väldigt bra grejor iaf. värt att tänka på kanske:)

VW Ägare
1 011 Inlägg
11 augusti 2009
Kommer du till Vallåkra så är du välkommen att provlyssna min bil som har Focus Acoustics prylar. Inga prylar som är så kända i Sverige än men är ett av Finlands största bilstereomärken. Sakerna är utan tvekan jämförbara med t.ex. Focal.

Henrik Eberlund

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 augusti 2009
Eberlund skrev:
Kommer du till Vallåkra så är du välkommen att provlyssna min bil som har Focus Acoustics prylar. Inga prylar som är så kända i Sverige än men är ett av Finlands största bilstereomärken. Sakerna är utan tvekan jämförbara med t.ex. Focal.

Nja nu ska vi nog inte överdriva. Focal har nog liite mer erfarenhet.
Det är säkert jämförbart med Gas,MDS,Mutant m.m

MVH//Björn

VW Ägare
1 011 Inlägg
11 augusti 2009
dbakuten skrev:
Eberlund skrev:

MVH//Björn

Focus Acoustics ska du inte jämföra med varken GAS, MDS eller Mutant. Du ska inte ta och dömma produkter som du inte sett eller hört. Hade du sett och hört produkterna hade du inte skrivit detta. Focus Acoustics har sålts med framgång i över 10 år i Finland. Bara för att dom inte har sålts i Sverige så betyder det väl inte att de saknar erfarenhet.

Sedan ska du även veta att många produkter tillverkas av samma fabriker i asien.

Henrik Eberlund

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 augusti 2009
Eberlund skrev:
dbakuten skrev:
Eberlund skrev:

MVH//Björn

Focus Acoustics ska du inte jämföra med varken GAS, MDS eller Mutant. Du ska inte ta och dömma produkter som du inte sett eller hört. Hade du sett och hört produkterna hade du inte skrivit detta. Focus Acoustics har sålts med framgång i över 10 år i Finland. Bara för att dom inte har sålts i Sverige så betyder det väl inte att de saknar erfarenhet.

Sedan ska du även veta att många produkter tillverkas av samma fabriker i asien.

Om du tror att det är samma utveckling bakom de produkterna som Focal så tror jag att det är samma utveckling som det är bakom de nämnda märkarna i mitt inlägg innan. wink

MVH//Björn

6 851 Inlägg
11 augusti 2009
Eberlund skrev:
dbakuten skrev:
Eberlund skrev:

MVH//Björn

Focus Acoustics ska du inte jämföra med varken GAS, MDS eller Mutant.

Hmm..är det inte lite motsägelsefullt att först säga att de inte skall jämföras med...sedan även påstå att mycke tillverkas i samma fabrik?
Jag har EJ hört Focus, men själva påståendet va lite kul.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 augusti 2009
Eberlund skrev:
dbakuten skrev:
Eberlund skrev:

MVH//Björn

jag kan då lova att dem inte är i närheten utav focal. de är i klass med mds, biltema typ. sluta nu svamla.

deras produkter kostar ju även i den klassen.

när du hört focal eller andra märken i den klassen så kan du göra påståenden.

omg lmao

spldynamics är mest framgångsrikt i finland vad jag vet..
Senast redigerat av pattilatti2 (11 augusti 2009)

Hifi Freak
462 Inlägg
11 augusti 2009
Ja skulle rekomendera Dls mycket fina grejer till mycket bra pris.

Men det är ju instalationen som avgör hur det låter. Du kan ju få dyra grejer o låta piss. Och biliga grejer o låta snuskigt bra.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 augusti 2009
T-RÖD skrev:
Ja skulle rekomendera Dls mycket fina grejer till mycket bra pris.

Men det är ju instalationen som avgör hur det låter. Du kan ju få dyra grejer o låta piss. Och biliga grejer o låta snuskigt bra.

eller dyra grejjor att låta svinigt bra. wink eller dåliga prylar att låta skit big_smile

listan kan fortsätta.

VW Ägare
1 011 Inlägg
11 augusti 2009
TT-Avant skrev:
Hmm..är det inte lite motsägelsefullt att först säga att de inte skall jämföras med...sedan även påstå att mycke tillverkas i samma fabrik?

Beror på hur man väljer att tolka meningen.

pattilatti2 skrev:

Vet inte var jag skrev att de var MEST framgångsrika.

Tillbaka till tråden istället för att diskutera Focus Acoustics.

Ta gärna dig tid och gå runt på vallåkra och provlyssna på olika fabrikat. Montage och inställning kan styra hur ljudet uppfattas väldigt mycket. Samt att vad man tycker låter bäst kan ingen annan avgöra mer än du. Därför skriver jag att man kan jämföra Focus med Focal eftersom det är mitt personliga intryck som jag fått av dessa olika produkter. Det kan ingen annan ta ifrån mig oavsett hur mycket utveckling som ligger bakom de olika fabrikaten. wink

Sen är det alltid lättare att få en åsikt om hur det låter i bilen istället för att höra det i en stor lokal.

Henrik Eberlund

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 augusti 2009
Eberlund skrev:
dbakuten skrev:
Eberlund skrev:

MVH//Björn

Och du skall inte ta och göra reklam för diTT eget märke, för det är inte tillåtet enligt Garagets regler.

Sen kan jag säga att jag lyssnat på en bil med Focus, och att säga att det är som Focal är ju årets ljug. Dessutom.....Focal bygger långt ifrån nånting i samma fabrik i Kina. Jag vet var dina grejer görs. Vet du?!
Senast redigerat av jonash (11 augusti 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Dieselpower!
534 Inlägg
11 augusti 2009
Eberlund skrev:
TT-Avant skrev:

Beror på hur man väljer att tolka meningen.

pattilatti2 skrev:

Vet inte var jag skrev att de var MEST framgångsrika.

Tillbaka till tråden istället för att diskutera Focus Acoustics.

Ta gärna dig tid och gå runt på vallåkra och provlyssna på olika fabrikat. Montage och inställning kan styra hur ljudet uppfattas väldigt mycket. Samt att vad man tycker låter bäst kan ingen annan avgöra mer än du. Därför skriver jag att man kan jämföra Focus med Focal eftersom det är mitt personliga intryck som jag fått av dessa olika produkter. Det kan ingen annan ta ifrån mig oavsett hur mycket utveckling som ligger bakom de olika fabrikaten. wink

Sen är det alltid lättare att få en åsikt om hur det låter i bilen istället för att höra det i en stor lokal.

Med tanke på Focus hemsida som såg ut att vara från 80talet och deras "UBER" spejsade produkter så är det nog kines skit med ett nytt märke. Såg ju ut som plast basar lol

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 augusti 2009
det spelar nog ingen roll hur du installerar dina hokuspokusfocus.. kommer inte i samma klass som focal även om de står i kartongerna o spelar..

Hifi Freak
462 Inlägg
11 augusti 2009
Du mår ju inte bra.

Du tror väll inte en högtalare låter dåligt bara för att den är lite biligare? Man måste lyssna sig till vad man vill ha ut av sin högtalare. Inget illa om Focal det är grymt fina högtalare. Har sj inte haft några av deras bilelement. Men har haft Jm lab Mezzo Utopia högtalare hemma innan ja bytte för något år sedan. Ja säger så här. Om du inte har möjlighet o låna hem grejer o testa. Försök provlysna i någon bil... typ vallåkra.

pattilatti2 skrev:
det spelar nog ingen roll hur du installerar dina hokuspokusfocus.. kommer inte i samma klass som focal även om de står i kartongerna o spelar..

Dieselpower!
534 Inlägg
11 augusti 2009
pattilatti2 skrev:

Så sant, så sant wink
Focal är flera millenium före hokuspokusfocus.

Sök