Enkelt förklarat:
En turbo drivs av bilens avgaser, vilket betyder att den behöver olika höga varvtal för att börja producera laddtryck beroende på storlek på turbo och motor.
En turbo kan ge mycket mer effekt än en kompressor, dock krävs då en större turbo och man får laddtryck senare, säg runt 3-4000 rpm.
En kompressor drivs av en rem på vevaxeln, den har fullt laddtryck redan från tomgång och håller samma tryck över hela registret. Dock kan man ladda max runt 1-1,3bar med dom vanligaste kompressorerna såsom Lysholm och Eaton.
Så för att summera:
Turbo: Möjlighet till högre laddtryck, mer effekt. Sämre respons pga "turbolagg", försening av laddtryck.
Kompressor: Laddtryck över hela registret, bättre respons. Mindre effekt pga lägre laddtryck.
"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"