3400
Sök

Nån som har åkt dit för tonade framrutor den sista månaderna ?

9 108 Inlägg
20 augusti 2009
Diskussionen TS är ute efter verkar inte handla om huruvida det är lagligt eller inte utan om man får böter för det eller inte. Hur som helst så är det jobbigt att behöva åka till besiktningen.

7 274 Inlägg
20 augusti 2009
Besiktningen kostar 200kr big_smile
Plus tid och som alla bör veta så är tid pengar wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Xuri skrev:
NiKeMaN skrev:

Tråkigt att behöva berätta detta för dig - men jag tror att vi har samma regler i hela landet. smile

vart i lagen står de att film är olagligt ?

Polarn som har åkt fast av snuten har visat papper på lagen å fått ombes för polisen kan inte godkänna ljusgenomsläppet.

den ena snubben har åkt fast flertalet gånger.

Ja, du sa det själv. Han fick ombesiktning pga rutorna.
Man får inte ha film som kan irritera samt att det måste klara ljusgenomsläppet vilket filmen inte gör då helt standard rutor inte har 100% ljusgenomsläpp från början.

du får inte böter för att du har 2000 hästar heller i kärran...polisen har inte utrustning å kan mäta de å sätter därför ombesiktning...likadant med rutorna..så länge dom inte kan bevisa hur många % ljusgenomsläpp så kan dom inte ge böter.... "film" är inte olagligt som folk skriver å som de var förr..

362 Inlägg
20 augusti 2009
Nu kanske alla vet detta men tar det igen. På en icke taxiregistrerad bil behöver du inga sidorutor fram.
Så på besiktningen kan du ta ner rutorna och dra ut kontakten.
Vissa har provat att ta ur säkringen för sidorutorna men detta är inte tillåtet.

116 Inlägg
29 september 2009
Xuri skrev:
Brains skrev:
Xuri skrev:

vart i lagen står de att film är olagligt ?

Polarn som har åkt fast av snuten har visat papper på lagen å fått ombes för polisen kan inte godkänna ljusgenomsläppet.

den ena snubben har åkt fast flertalet gånger.

Man får inte ha film som kan irritera samt att det måste klara ljusgenomsläppet vilket filmen inte gör då helt standard rutor inte har 100% ljusgenomsläpp från början.

du får inte böter för att du har 2000 hästar heller i kärran...polisen har inte utrustning å kan mäta de å sätter därför ombesiktning...likadant med rutorna..så länge dom inte kan bevisa hur många % ljusgenomsläpp så kan dom inte ge böter.... "film" är inte olagligt som folk skriver å som de var förr..

nu e det bara så att man inte får ha film på framrutorna överuvudtaget,  jag fick böter för någon månad sen 500kr å ombesiktnig... tro mig i vad jag säger ang ingen film på rutorna,har en sambo som jobbar i branschen å kan detta, varg skulle jag då annars bli bötfäll om man nu kunde mäta? finns inget sånt, det samma gäller regler för hur långt ner man har en streamer i framrutan...

Lika Barn Leka Bäst..

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 september 2009
Min polare har en m5 e39 med orginal toning och dubbel glas fram, bilen har varit i trafik i sverige i 5 år och besiktats med detta, men i våras fick han problem, fick ombesiktning pga detta. Efter ca 5 ombesiktningar på olika ställen så hotade han i stort sätt besiktnings mannen att mäta på rutan och då blev den godkänd:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1337
1 343 Inlägg
29 september 2009
linda_xtravagant skrev:
Xuri skrev:
Brains skrev:

nu e det bara så att man inte får ha film på framrutorna överuvudtaget,  jag fick böter för någon månad sen 500kr å ombesiktnig... tro mig i vad jag säger ang ingen film på rutorna,har en sambo som jobbar i branschen å kan detta, varg skulle jag då annars bli bötfäll om man nu kunde mäta? finns inget sånt, det samma gäller regler för hur långt ner man har en streamer i framrutan...

Tänkte tillägga att det finns ett mätinstrument att mäta ljusgenomsläppet genom glas och film.
Dessa är dock inget som varken polis eller bilprovning använder.
När det gäller solfilm så kan man neka till brott och i bästa fall så släpper polisen det men det är en ombesiktning på bilen i vilket fall som kostar 300kr.
Bilen går INTE genom bilprovningen med film på rutorna om det står i deras papper att rutorna är försedda med färgat skikt.
När det gäller streamer i framrutan så brukar man säga att när man sitter i bilen så ska man lägga ett liggande A4 papper (ca 20cm) på ovansidan av ratten och stående upp..
Har man då någon form av film eller dekaler bakom detta papper så sitter det i förarens siktfält och det går INTE genom bilprovningen...

I'm not a fighter, I'm a lover!

ArtDirector
462 Inlägg
22 oktober 2009
Åkte dit igår på 500kr enligt "Bilen har monterad utrustning som inte är lagligt godkänd av Trafikstyrelsen".
Men nu till frågan, åker jag på ombesiktning nu bara för det eller? Sades inte något om det på plats, krävs det ett särskilt tillbud för detta? Står nämligen inte ens på bötern vad det gäller förutom det som står här ovan...
Kan ju tillägga att mina framrutor är så pass mörka att man inte ser ansiktet innanför när det är mörkt ute, och det va det så klart...

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

Thorsella
9 januari 2010
G-Bruno skrev:
Åkte dit igår på 500kr enligt "Bilen har monterad utrustning som inte är lagligt godkänd av Trafikstyrelsen".
Men nu till frågan, åker jag på ombesiktning nu bara för det eller? Sades inte något om det på plats, krävs det ett särskilt tillbud för detta? Står nämligen inte ens på bötern vad det gäller förutom det som står här ovan...
Kan ju tillägga att mina framrutor är så pass mörka att man inte ser ansiktet innanför när det är mörkt ute, och det va det så klart...

Blev själv också stannad av s*uten nu i kväll

500kr i böter för tonade framrutor jag sa att de skriver jag inte på, då kör vi hällre rättegång
"jag kör alltid med rutorna nere så de är inte olagligt att ha toning då"

vet flera stycken som blivit stannade för strunt summor, och det blir aldrig några rättegångar för det är för små summor??

hur är det igentligen hehe

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 januari 2010
Hmm, enligt polisen själva som de skrev till mig för ett tag sen ang tona rutor fram är ; 94% ljus insläpp...
allstå 6% toning.. = inte värt de... + att de är en specialfilm och de är inte många firmor som säljer denna toningsfilm heller.. jag fick tillsägelse av bes ang min limotoning på min 740.. gick inte att se in.. oavsett hur de kollade.. och gick nästan inte att se ut i dagsljus... smile
Senast redigerat av XeptiQ (9 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 januari 2010
Thorsella skrev:
G-Bruno skrev:

500kr i böter för tonade framrutor jag sa att de skriver jag inte på, då kör vi hällre rättegång

vet flera stycken som blivit stannade för strunt summor, och det blir aldrig några rättegångar för det är för små summor??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p2060350 roll
Stor idé...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Thorsella
9 januari 2010
Orka attt du bryr dej överhuvutaget eller  lägg ner

Opelmadness skrev:
Thorsella skrev:
G-Bruno skrev:

Stor idé...

Avstängd
1 031 Inlägg
9 januari 2010
i somras men värt pengarna.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 januari 2010
Min polare åkte fast tongue dock så var det böter eller om besiktning, så det vart besiktning, efter som den endå hade besiktigats 2 månader tidigare smile

251 Inlägg
9 januari 2010
Hade en väldigt svag toning på min bruksopel. Förre ägarn besiktade 2ggr med den och jag 6ggr utan problem. Sen nu senast när jag besiktade i december så var det bara att riva.
Den var så pass svag så att i dagsljus så såg man inte att rutorna var tonade, men när det var kväll ute så kunde man se toningen.
Fick iaf välja att riva på plats eller ta en obesiktning inom en månad.
Han sa att ingen film på framrutorna är lagliga. Däremot fanns det glas med svag toning som var godkända.
Orkade inte ifrågasätta eller tjöta vidare, utan rev av skiten och drog där ifrån.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

Muttley
9 januari 2010
Thorsella skrev:

Opelmadness skrev:
Thorsella skrev:

Stor idé...

VArning eller stäng av trollet. HAr man gjort en tråd om saken behöver man inte gå och fråga i andra trådar när man fått svar på tal i sin tråd.

429 Inlägg
9 januari 2010
tkd_rille skrev:
Thorsella skrev:

VArning eller stäng av trollet. HAr man gjort en tråd om saken behöver man inte gå och fråga i andra trådar när man fått svar på tal i sin tråd.

Så du tycker att man ska bli avstängd eller få en varning tack vara det? Löjligt att ens skriva så...
Då skulla någsan alla försvinna eller få en varning här som skriver ofta på forumet som nästan hälften i trådarna är "skitsnack".

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 januari 2010

Thorsella skrev:

Är tydligen inte den enda som "bryr sig"
Lägg ner själv och betala, hur svårt kan det vara? Kostat på en bil tusentals kronor och inte kan hosta upp en liten femhundring för nåt du gjort olagligt.
Onödigt ens att posta en tråd om det.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Muttley
9 januari 2010
jonas 740 skrev:
tkd_rille skrev:
Thorsella skrev:

Så du tycker att man ska bli avstängd eller få en varning tack vara det? Löjligt att ens skriva så...
Då skulla någsan alla försvinna eller få en varning här som skriver ofta på forumet som nästan hälften i trådarna är "skitsnack".

just de ja. enbart skitsnack från thorsella. han kunde söka upp en tråd som handlar om ämnet och diskutera vidare de där. eller hålla sig till sin egna tråd.

147 Inlägg
9 januari 2010
Hur är det på ombesiktning, visst åker man bara in och visar upp rutorna, eller är det ombes på hela bilen?

//Fredrik

Sök