jag hade en yz 125 för några år sen å den hade jag under ett år å körde säkert runt 40 timmar med utan att byta kolv , dock var det endast nöjeskörning på grusvägar och i grusgrop.
min yz 250 hade jag i flera år å körde med några timmar då å några timmar då under flera år och bytte kolv en gång.
kör man inte annat än sk motionsåkning så behövs inte kolven bytas så ofta som man gör när man kör mer "pro" , räcker med ett kolvbyte var 30 timme eller så för att vara på den säkra sidan. det skiljer sej säkert på hur man kör också visserligen men som sagt , jag har bara bytt kolv en gång på flera års användande men jag kan ju haft flyt också. Oljebytet skötte jag desto bättre men inte var femte timme , mer var tionde eller så. filtret tvättade jag ur när jag tyckte det såg för jävligt ut. yz 125an bytte jag inte ens oljan i på det året jag ägde den.
Vad du ska kolla efter förutom glapp i lager i sving osv är så att inte växelföraren är svetsad och såklart oljeläckor från motor o framgaffel. bakre bromsskiva är rätt dyr också så den bör du kolla samt drivpaketets skick.
Senast redigerat av einherjer (15 augusti 2009)