3508
Sök

Köpråd. Honda cr 250 ( vet att det kanske inte är rätt sida men gör ett försök )

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#1
http://img249.imageshack.us/img249/6594/09122008003.jpg

Jahopp. Hade tänkt köpa mig en sådan här.
Vill ha lite för o nack delar om just denne.
Vad bör jag kolla på ? Hade ju tänk köpa beg.
Ang kolv, Hur vet jag om den är bytt så den inte är gammal o håller kanske 3 tim bara ??
Vågar man köpa dom som e några tusingar billigare eller ska man hellre lägga lite extra ?
Har kört cross osv innan, Dock ej jag som mekat med dom !  roll

Tacksam om det finns några crosskunniga här på Gorg smile

C H E V R O L E T <3

20 Inlägg
15 augusti 2009
#2
Ja med tanke på att man servar typ lika mycket tid som man kör så är det väl bara handla om den verkar va i bra skick....  ny kolv och grejer är ju inte så dyrt och måste ju ändå bytas om en stund...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#3
Freddefrost skrev:
Ja med tanke på att man servar typ lika mycket tid som man kör så är det väl bara handla om den verkar va i bra skick....  ny kolv och grejer är ju inte så dyrt och måste ju ändå bytas om en stund...

Sant, Men det är inte det första jag vill göra & börja reparera den, Olja filter osv vet jag måste bytas mm.
Men köper jag en cr för tex 17 tusen så vill jag inte byta kolv efter 1 vecka osv.
Man vill ju ha en " hållbar "

C H E V R O L E T <3

587 Inlägg
15 augusti 2009
#4
jag hade en yz 125 för några år sen å den hade jag under ett år å körde säkert runt 40 timmar med utan att byta kolv , dock var det endast nöjeskörning på grusvägar och i grusgrop.

min yz 250 hade jag i flera år å körde med några timmar då å några timmar då under flera år och bytte kolv en gång.
kör man inte annat än sk motionsåkning så behövs inte kolven bytas så ofta som man gör när man kör mer "pro" , räcker med ett kolvbyte var 30 timme eller så för att vara på den säkra sidan. det skiljer sej säkert på hur man kör också visserligen men som sagt , jag har bara bytt kolv en gång på flera års användande men jag kan ju haft flyt också. Oljebytet skötte jag desto bättre men inte var femte timme , mer var tionde eller så. filtret tvättade jag ur när jag tyckte det såg för jävligt ut. yz 125an bytte jag inte ens oljan i på det året jag ägde den.

Vad du ska kolla efter förutom glapp i lager i sving osv är så att inte växelföraren är svetsad och såklart oljeläckor från motor o framgaffel. bakre bromsskiva är rätt dyr också så den bör du kolla samt drivpaketets skick.
Senast redigerat av einherjer (15 augusti 2009)


BMW ///M3
404 Inlägg
15 augusti 2009
#5
vad är de för årsmodell vi pratar om? är du ute efter en med bra krut i så ska du ha 06ans modell efter 06 så skiljer de nästan 10hk om jag inte minns fel.. ang kolv och de så kan du ju kicka för hand lite sakta och känna om kompet känns okej, går det rätt lätt så då är ju kolven sliten
annars så kan man plocka av kröken och lysa in i avgasporten och kolla kolven, är kolven bränd/mörk under kolvringen så är kolven slut.

känn så inget klappar (hjullager,svinglager,styrlager,länkagelager mm)
och gör en allmän översikt på skicket, det säger ju rätt mycket hur crossen är vårdad

be om att få se dom gamla delarna han bytt har han varken dom eller kvitton kvar så kan du inte lita på att nått är bytt.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#6
Tack för tipsen alla! Den cr jag kollar på är 98 - 03 " det är vad plånboken tillåter i nu läget "
Ska skriva upp allt så jag inte glömmer hälften när jag väl står på plats smile

C H E V R O L E T <3

blacken
15 augusti 2009
#7
Du kan även glutta på en fyrknacks maskin också..

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#8
blacken skrev:
Du kan även glutta på en fyrknacks maskin också..

Har gjort detta. Men vill inte krångla med kamkjedjor, ventiler osv sad 4t är annars helt klart kung maskiner!

C H E V R O L E T <3

BMW ///M3
404 Inlägg
15 augusti 2009
#9
nej köp för sjutton inte en 4t när du inte ska tävla eller har "råd" till en nyare modell för ska du ha en 4t du vill kunna lita på så lär du nästan ha en ny iaf från 06-07 och det är både fler delar och dyrare delar som ska servas. min 07a började bli slut efter 60h körtid ventiler,kammarna och toppen började ge med sig och en sån renovering är verkligen inte billigt, tycker jag iaf



Sök