3101
Sök

Problem med motortemperatur Golf 2 cl -88 Hjälp

4 586 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/739592_2cx8mo.jpg

Köpte mig en golf här för några dagar

Problem motortempen stiger över normalt när bilen får stå på tomgång 1-5 min

När jag sedan kör iväg så ligger den normalt

har nyligen bytt termostat blev lite bättre dock ej helt bra

När motorn är igång på tomgång så är kylarslangarna mjuka verkar inte vara något tryck alls i systemet

Värme finns i bilen

Kylarfläken fungerar dock när tempmätaren gått upp långt

Vad kan det vara för fel?
Senast redigerat av jorre83 (3 september 2009)

2 845 Inlägg
16 augusti 2009
Hej!

Kan va en igensatt kylare, hur ser kylaren ut förövrigt? Då du åker så fläktar det ju mer än då elfläkten går. Jag tror mest på detta med en igensatt kylare.

P.s. Finns ju kylarrens att köpa och slå i. Har aldrig använt detta själv så jag vet inte om det är bra eller dåligt. Nån annan som vet kanske?
Senast redigerat av uhlin (16 augusti 2009)

4 586 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
tack för bra svar. Kylar ser ut som ny då bilen inte ens gått 10.000 mil. Men ifall kylaren vore tät så borde det vara högre tryck i slangarna är vad det är. Vet att kylarlocket inte håller tät eller ev vattenpumpen som inte fungerarar alls. kan det vara felet?
Senast redigerat av jorre83 (17 augusti 2009)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 augusti 2009
Spola rent kylsystemet, hjälper inte det så skulle jag byta vattenpump, på alla vagmotorer jag har haft eller pysslat med så har vattenpumpen behövts bytas, inga undantag, när du ändå har allting nere så passa på att byt kamrem och spännare, har för mig att allting kostar runt 600:- på biltema.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 586 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
discokapten skrev:
Spola rent kylsystemet, hjälper inte det så skulle jag byta vattenpump, på alla vagmotorer jag har haft eller pysslat med så har vattenpumpen behövts bytas, inga undantag, när du ändå har allting nere så passa på att byt kamrem och spännare, har för mig att allting kostar runt 600:- på biltema.

kamremmen har bara gått 700 mil så den behövs inte bytas. Nu till frågan har själv varit inne på byte av vattenpump. Kan man köpa den ifrån biltema eller ska man välja någon annan? Hur spolar man rent systemet på bästa sätt?

4 586 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
har nu varit på verkstaden. vi lät bilen stå i 30 min på tomgång fläkten gick lite då och då men bilen kokakade inte eller andra konstigheter. Dock så visar tempgivaren högt värde

Körv
3 535 Inlägg
17 augusti 2009
Vilken fin mk2a! smile Hoppas du får ordning på problemet smile

Truckdriving Man

Lite överallt..
612 Inlägg
17 augusti 2009
jorre83 skrev:
har nu varit på verkstaden. vi lät bilen stå i 30 min på tomgång fläkten gick lite då och då men bilen kokakade inte eller andra konstigheter. Dock så visar tempgivaren högt värde

Har samma "problem" med min.. på tomgången så går tempen upp onormalt mycket, medans den sedan ligger normal när man kör..

Men när fläkten slår till så går den ner till bra temp igen när den står på tomgång..

Så jag bryr mej inte om det, då den varken kokar eller har nått annat problem mer än att den blir lite varmare än normalt..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

4 586 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
decib3L skrev:
Vilken fin mk2a! smile Hoppas du får ordning på problemet smile

tack tack tror jag ska spola rent systemet så är nog problemet ett minne blott

4 586 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
A_Lindahl skrev:
jorre83 skrev:

Har samma "problem" med min.. på tomgången så går tempen upp onormalt mycket, medans den sedan ligger normal när man kör..

Men när fläkten slår till så går den ner till bra temp igen när den står på tomgång..

Så jag bryr mej inte om det, då den varken kokar eller har nått annat problem mer än att den blir lite varmare än normalt..

Min går bara ner lite när fläkten går inte till det normala. När jag sedan kör så ligger den rakt upp. Ska spola rent kylaren in samt utvändigt.

VW NÖRD
409 Inlägg
18 augusti 2009
händer precis samma sak på morsans mk2 fläkten startar när tempvisaren gått väldigt högt upp, tror inte det är ngn fara men kan det bero på givaren till fläkten kanske att den är ställd så att den startar sent?tongue

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

Körv
3 535 Inlägg
18 augusti 2009
Lustigt nog började min bil bete sig såhär idag precis efter att jag läste denna tråden.

Jag tror min bil smygläser på garaget neutral

Truckdriving Man

4 586 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
jerkan_saab skrev:
händer precis samma sak på morsans mk2 fläkten startar när tempvisaren gått väldigt högt upp, tror inte det är ngn fara men kan det bero på givaren till fläkten kanske att den är ställd så att den startar sent?tongue

det eller att tempgivaren till mätarhuset ger något fel signal.

någon rekomenderat kylarrensning man kan använda?

4 586 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
Har nu kört genom kylarresning tempen blev lite bättre. har dock hittat en något glapp vattenpump

Kopplade även förbi kylfläkten idag då blir motorn inte alls för varm
Senast redigerat av jorre83 (28 augusti 2009)

4 586 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
har nu varit på 3st olika verkstäder. Ena säger tät kylare, andra säger det är lungt kör med bilen, tredje säger din vattenpump kanske inte fungerar.

Blir lite förvirrad

4 586 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
har nu varit ute och känt på vattenpumpen en sista gång glappt när man snurrar på den så ny vattenpump är ett måste då den inte fungerar när motorn blir varm. Några tips vart man kan köpa en ny?

OEM <3
6 957 Inlägg
3 september 2009
jorre83 skrev:
har nu varit ute och känt på vattenpumpen en sista gång glappt när man snurrar på den så ny vattenpump är ett måste då den inte fungerar när motorn blir varm. Några tips vart man kan köpa en ny?

Biltema så klart tongue

Min Jetta har en liten släng av detta problemet med, inte så grovt som din men det är ju std. då min gamla
Golf 2:a gjorde likadant tongue

OEM <3

4 586 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Har fått skruvarförbud efter att jag känt lite väl på en kniv men ska ta tag i detta om 8 dagar. Blir ett verkstadsbesök idag får se vad dom hittar för något kul

4 586 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Har nu varit på verkstaden dom sa att det var lungt och dom hade själv haft en caddy som var likande

4 586 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
hade huven uppe för ett tag sen såg då att remskivan tappar fart när motorn står på tomgång. Remmen är spänd efter vad jag tycker är helt rätt. Måste vara vattenpumpen som släpper ibland på axeln

Sök