3691
Sök

Sätta fast japsdämpare i avgasröret?

72 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#1
Blev nyss bestulen på min japsdämpare, den satt enbart fast i en hänganordning med en mutter.
Måste nu införskaffa mig en ny, och göra den stöldsäker.

1.) Svetsa. Dyrt och inget jag kan göra själv, men väldigt säkert. Dock kan jag inte plocka bort dämparen då jag vill.

2.) ?

Vad finns det för mer alternativ? Gärna något jag kan själv inhandla och köpa. Måste vara stöldsäkert!

3 714 Inlägg
17 augusti 2009
#2
Varför ska du kunna plocka bort dämparen?

Jag anser att det enda är väl att svetsa då den inte kan bli stulen alternativ att sätta fast den med en rörklämma

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Large Cap
1 816 Inlägg
17 augusti 2009
#3
Montera dit ett larm eller ett hänglås på japsen. Nämen skämtosido, fråga någon du känner som kan svetsa om den personen kan göra det åt dig. Dock som du säger att du inte kan plocka bort den när du vill, men det är väl det stöldsäkraste alternativet.

72 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#4
bollen1986 skrev:
Varför ska du kunna plocka bort dämparen?

Jag anser att det enda är väl att svetsa då den inte kan bli stulen alternativ att sätta fast den med en rörklämma
Ifall den går sönder eller något annat. Känns alltid bra att kunna ta bort den delen utan huvudvärk.

Rörklämmor har jag tänkt på, men det går ju ändå att skruva loss det. Finns det något sorts "lim" eller någon pasta som man kan kleta på?

715 Inlägg
17 augusti 2009
#5
Parts skrev:
bollen1986 skrev:
Varför ska du kunna plocka bort dämparen?

Jag anser att det enda är väl att svetsa då den inte kan bli stulen alternativ att sätta fast den med en rörklämma
Ifall den går sönder eller något annat. Känns alltid bra att kunna ta bort den delen utan huvudvärk.

Rörklämmor har jag tänkt på, men det går ju ändå att skruva loss det. Finns det något sorts "lim" eller någon pasta som man kan kleta på?
du kan ju såga bort den

Pulare
248 Inlägg
17 augusti 2009
#6
Stöld säkra en japsdämpare? que, vafan allt går ju att plocka bort om man nu verkligen vill. Jag menar orginal avgas rör sitter ju bara upphängt och skruvat ihop i varrandra. Så kör på rör klämma och sen fäst den i gummi upphängingen.
Att svetsa låter som overkill. OM jag säger om det är så att den inte passar i orginal upphängningen...
Då kan det behövas svetsas för att få dit den på nå bra sätt.
Lycka till!


72 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#7
Zlasher skrev:
Stöld säkra en japsdämpare? que, vafan allt går ju att plocka bort om man nu verkligen vill. Jag menar orginal avgas rör sitter ju bara upphängt och skruvat ihop i varrandra. Så kör på rör klämma och sen fäst den i gummi upphängingen.
Att svetsa låter som overkill. OM jag säger om det är så att den inte passar i orginal upphängningen...
Då kan det behövas svetsas för att få dit den på nå bra sätt.
Lycka till!
Jo självklart kan man sno allt om man så vill. Men desto svårare desto mindre chans.
Svetsa låter overkill för mig med, har hittat en kille som kan göra det för 500kr.
Men en rörklämma med någon fort av låsmuttrar? finns det?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 augusti 2009
#8
Rörklämma, nylocmuttrar och Loctite, sedan är det inte lika smidigt att skruva bort längre..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 augusti 2009
#9
Parts skrev:
Jo självklart kan man sno allt om man så vill. Men desto svårare desto mindre chans.
Svetsa låter overkill för mig med, har hittat en kille som kan göra det för 500kr.
Men en rörklämma med någon fort av låsmuttrar? finns det?
Men vafan femhundra spänn??? Jag hade inte knappt haft mage att behära något för att svetsa fast en sådan där fuldämpare längst bak om bara rören och delarna är snygga och utan rost. Montera dit burken med hjälp av en riktig avgasrörsklamma så sitter den sen. Ska man på nåt sätt stöldsäkra en *garv* japsdämpare och inte hittar nån som kan svetsa, så borra och dra i några plåtskruvar i skarven då. Allt går att sno men blir mindre intressant om det tar en jäkla tid att få loss prylarna. Använd då oxå med fördel torx så är det än jävligare att få loss.
Senast redigerat av hotrodder (17 augusti 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

10 287 Inlägg
17 augusti 2009
#10
Precis. Du bor i Stockholm. Det finns femhundra hobbygarage i Stcokholm. Dom behöver bullar till kaffet.
Är man bara trevlig och ber snällt om hjälp så brukar det lösa sig.

/Göran

hotrodder skrev:
Men vafan femhundra spänn??? .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

72 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Precis. Du bor i Stockholm. Det finns femhundra hobbygarage i Stcokholm. Dom behöver bullar till kaffet.
Är man bara trevlig och ber snällt om hjälp så brukar det lösa sig.

/Göran

hotrodder skrev:
Men vafan femhundra spänn??? .
Måste bara hitta en snäll hobby person då smile

Jag har hur som helst kommit fram till att lättast och smidigast är att använda mig av en klämma sen svetsa på muttrarna bara så det sitter.

Avstängd
424 Inlägg
17 augusti 2009
#12
haha fyfan. Sno en japsdämpare! jisses. Det finns en sorts kläm koppling som du monterar emellan anslutningen på japsdämparen och avgassystemet. Säljs på biltema, funkar skitbra. Använder den själv.

team Svineri. Volvos under construction.

150 Inlägg
17 augusti 2009
#13
sätt rörklammer och be någon sätta nån punkt med svetsen, sen är det bara slipa bort punkten för att få bort det.

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!

72 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#14
turbo5a skrev:
haha fyfan. Sno en japsdämpare! jisses. Det finns en sorts kläm koppling som du monterar emellan anslutningen på japsdämparen och avgassystemet. Säljs på biltema, funkar skitbra. Använder den själv.
Tydligen tyckte någon den såg fin ut, blev inte direkt förvånad. Den stod ju ändå parkad i fittja.

Menar du en rörklämma art. nr.     79-2332 på biltema?

Avstängd
424 Inlägg
17 augusti 2009
#15
Parts skrev:
turbo5a skrev:
haha fyfan. Sno en japsdämpare! jisses. Det finns en sorts kläm koppling som du monterar emellan anslutningen på japsdämparen och avgassystemet. Säljs på biltema, funkar skitbra. Använder den själv.
Tydligen tyckte någon den såg fin ut, blev inte direkt förvånad. Den stod ju ändå parkad i fittja.

Menar du en rörklämma art. nr.     79-2332 på biltema?
Kan stämma. lång pryl med spänn anordning på båda sidor?

team Svineri. Volvos under construction.

72 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#16
turbo5a skrev:
Parts skrev:
turbo5a skrev:
haha fyfan. Sno en japsdämpare! jisses. Det finns en sorts kläm koppling som du monterar emellan anslutningen på japsdämparen och avgassystemet. Säljs på biltema, funkar skitbra. Använder den själv.
Tydligen tyckte någon den såg fin ut, blev inte direkt förvånad. Den stod ju ändå parkad i fittja.

Menar du en rörklämma art. nr.     79-2332 på biltema?
Kan stämma. lång pryl med spänn anordning på båda sidor?
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C79%5CLarge%5C79-2332_l.jpg

Avstängd
424 Inlägg
19 augusti 2009
#17
Parts skrev:
turbo5a skrev:
Parts skrev:

Tydligen tyckte någon den såg fin ut, blev inte direkt förvånad. Den stod ju ändå parkad i fittja.

Menar du en rörklämma art. nr.     79-2332 på biltema?
Kan stämma. lång pryl med spänn anordning på båda sidor?
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … 2332_l.jpg
nej nej för fan lol inte en sån! Den prylen jag menar ser ut som en tub, med spänn anordning på båda sidor!

team Svineri. Volvos under construction.

1337
1 343 Inlägg
19 augusti 2009
#18
montera rakblad på blåset under bilen..
enkel lösning!

I'm not a fighter, I'm a lover!


Sök