3636
Sök

Problem med OD på Volvo 745 -91

406 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Har en 745:a från 91 med M46:a.
Lådan har alltid fungerat perfekt och overdriven har gått i och ur utan problem.
Har nu tagit den i bruk efter att den stått still i ganska precis ett halvår. Men nu vägrar od:n gå i. Händer ingenting när man trycker på knappen.

Funderar på om det kan ha blivit oxid eller nåt på några kontakter eftersom den stått ett tag?
Allting fungerade ju klockrent innan, och jag har inte rört nånting.
Skall kolla upp relät senare idag iaf och se om det fungerar som det ska.
Borde inte direkt ha hoppat isär i spaken, eftersom den bara stått still.

Nån som har nåt annat förslag på vad det kan vara?

Mvh

Osponsrad
1 631 Inlägg
17 augusti 2009
knappen kanske är trasig, nej jag vågar inte gissa.. det får nog bli en felsökning smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

34 Inlägg
17 augusti 2009
Hej
Du skriver inte så mycket vad du har gjort i felsökning, Men en direkt gissning är oljan.
Tänds lampan?
Klickar det i relät?

Börja med att ta loss knappen på växelspaken, Kolla kablarna nere vid växelspakens nedre del. Kolla även kontakten.

Hissa bilen, kör på 5-56 på kontakterna vid växellådan.

Prova att kortsluta kablarna vid växelspaken, tänds lampan?
Senast redigerat av adamzon (17 augusti 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
17 augusti 2009
Finns bara tre saker. Kablar, relä eller knapp smile Allt finns nytt och inte så dyrt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

406 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
adamzon skrev:
Hej
Du skriver inte så mycket vad du har gjort i felsökning, Men en direkt gissning är oljan.
Tänds lampan?
Klickar det i relät?

Börja med att ta loss knappen på växelspaken, Kolla kablarna nere vid växelspakens nedre del. Kolla även kontakten.

Hissa bilen, kör på 5-56 på kontakterna vid växellådan.

Prova att kortsluta kablarna vid växelspaken, tänds lampan?

Hej

Ursäkta, kanske inte skrev så utförligt smile Anledningen till det är väl att jag inte hunnit kolla så mycket. Får ta mig en kik ikväll här.

Nej, lampan tänds inte. Det är stendött. Kan inte riktigt svara på huruvida relät klickar. Det får jag kolla ikväll.

Skulle bli förvånad om kablarna hoppat isär uppe vid knoppen då den som sagt enbart stått still.
Körde ut bilen 4 mil till en lada för förvaring. Sen stod den 6månader och nu körde jag hem den i helgen. Allting fungerar klockrent utom Od:n.

Så jag personligen skulle tro att det kan vara ditt senare alternativ där, att kontakterna på växellådan kan ha fått fukt i sig eller nåt och därför inte fungerar.

Får köra lite felsökning här ikväll och återkomma med besked smile

Tack så länge!

406 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Nu är det fixat!
Det var relät som spökade.. Men nu går od:n i och ur klockrent igen smile

Sök