3373
Sök

Hjälp önskas gällande högtalare i hatthyllan

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej på er.

Jag har en Chrysler Sebring Limited från 2005. I denna bil sitter det ett fabriksmonterat slutsteg. Då slutsteget är fabriksmonterat så står det självklart inte någonstans på det (ej heller i instruktionsboken) hur många Watt det ligger på.

Det är ganska bra ljud i bilen för att vara ett originalsystem men nu funderar jag på att byta högtalarna i hatthyllan (jag skulle ha satt in en baslåda men hittade ingen som kunde göra det, så det blir nya högtalare)

Saken är den att högtalarna som sitter i hatthyllan är på 15 Watt och 8 ohm....jag har fått för mig att bilhögtalare brukar ligga på 4 ohm men jag har haft fel förr.

Nu undrar jag mest lite hur det kan tänkas bli om jag sätter i ett par högtalare på 4 ohm, då borde man väl kunna gå upp lite i Watt också?
Jag har kollat lite på: http://www.brl.se/default.aspx?mc=285&p=4924 fast jag vet ju inte om dessa högtalare är lite overkill för slutsteget.

Jag tar tacksamt emot tips (jag förstår att det kanske mest blir gissningar eftersom ingen info om slusteget finns) på högtalare som kan funka samt ungefär hur många Watt/ohm man ska chansa på.

Vet någon mer om slutsteget som sitter i dessa bilar så vore det toppen.

Jag är helt nollad när det kommer till bilstereo så mina frågor kanske är lite röriga men som sagt alla tips mottages tacksamt.


Tack på förhand
Roger
Senast redigerat av Joe_Dirt (17 augusti 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2009
#2
Varför vill du byta just dom högtalarna som sitter i hatthyllan för? Det ger garanterat ett större lyft att byta dom i dörrarna istället! Sen så bör du nog inte gå ner i impedans på högtalarna, risk för att du bränner originalförstärkaren då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#3
Jag resonerar så här: Det är högtalarna i hatthyllan som ger mest bas så om jag byter dessa till ett par som är ännu värre så får jag ännu mer bas.

Som jag skrev så kan jag inte helt mycket om billjud, så det är ju inte säkert att jag resonerar rätt smile

Kanske jag ska satsa på att byta dörrhögtalarna istället då. Kan jag sätta i högtalare med högre Watt eller ska jag satsa på högtalare med samma Watt som sitter i fast ett bra märke?
Senast redigerat av Joe_Dirt (17 augusti 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2009
#4
Sitter det 6x9" högtalare i hatthyllan? Isåfall så är det nog dom som står för basen ja, men det betyder ju inte att du får mer bas av att byta ut dom. wink Troligtvis så får du istället mindre med bas då dom flesta eftermarknadshögtalare är mer tungdrivna och tål mer effekt än originalsaker. Så om du vill få lit fart på ljudet så är det mer effekt i form av slutsteg som gäller, och gärna nya högtalare till dom samt dämpning av plåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#5
ChriZtoffer skrev:
Sitter det 6x9" högtalare i hatthyllan? Isåfall så är det nog dom som står för basen ja, men det betyder ju inte att du får mer bas av att byta ut dom. wink Troligtvis så får du istället mindre med bas då dom flesta eftermarknadshögtalare är mer tungdrivna och tål mer effekt än originalsaker. Så om du vill få lit fart på ljudet så är det mer effekt i form av slutsteg som gäller, och gärna nya högtalare till dom samt dämpning av plåt.

Jodå det sitter 6x9" i hatthyllan. Nu spekulerar jag lite: Om originalhögtalarna ligger på 8 ohm och är relativt lättdrivna jämfört med eftermarknadshögtalare, borde då inte eftermarknadshögtalare som är mer svårdrivna på till exempel 4 eller 6 ohm komma i närheten av de 8 lättdrivna originalohmen?
Jag antar att jag är ute och cyklar med denna spekulation roll men förklara gärna var den brister om jag har fel.

Finns det förresten något sätt att mäta vilken effekt slutsteget ger? Om det går, vilka instrument behövs och hur går man till väga?

Tack så mycket att du tar dig tid och förklarar för en komplett noob inom detta område.

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2009
#6
Det som händer om du kopplar på säg 4Ohms högtalare på ditt originalsteg är att du får ut mer effekt, vilket innebär att dom säkerligen kan spela lite högt som original. Men! Risken är som sagt att du bränner originalsteget då det troligtvis inte är gjort för att belastas så lågt. Då är det alltså bättre att köpa ett riktigt slutsteg och driva högtalarna med, så kan du ta signalen från originalsteget.

Det går att mäta upp uteffekten hos ett steg ja, men då krävs det en testbänk och det är inget som var man har hemma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#7
Jag vet inte om detta bidrar till något men efter kontakt med Chrysler så har jag fått fram att slutsteget ligger på 120 Watt.

Så om någon annan söker efter denna info om detta slutsteg så finns den här på garaget.

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 augusti 2009
#8
120W vad? 120W totalt på alla kanaler, eller 120Wrms per kanal eller vad? 120W säger nämligen inte så mycket.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#9
I mailet jag fick av dem så var det en liten faktaruta (kanske från någon broschyr) där det stod följande:

RCC 
Description
6 Premium Speakers w/120 Watt Amp
Applies to Vehicle Family
JR, JS, LX

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 augusti 2009
#10
Aha... jadu det var ju inte till så stor nytta då. Men hur som helst så blir det nog som sagt inte så bra om du kopplar på eftermarknads 4Ohms högtalare på originalsteget, blir nog för låg impedans för det då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#11
Surt att det inte går att bara byta, det hade varit det smidigaste smile

Jag får forska vidare på att bygga ut ljudet istället för att byta befintliga prylar.

Jag har ju en enkel baslåda med steg liggandes....det skulle dock kosta runt tretusen att lämna in bilen för att dra kablar (som jag redan har) och det är mer än vad jag gav för både låda och steg...fast slänger man in riktiga kablar så kan man ju alltid uppgradera låda och steg i framtiden och då kan det ju vara värt ett par tusen.


Jag ber att få tacka för all hjälp du har bidragit med.

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 augusti 2009
#12
Ja alltså du kan nog byta, men risken är att originalsteget går sönder samt att jag tvivlar på att du får något direkt lyft i ljudet då du inte får mer effekt.

Men ang. kablar, kan du inte dra dom själv då? Är det strömkabel du främst tänker på då eller? För signalkabel bör du ju kunna ta från tex bakhögtalarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#13
Jag vågar nog inte ge mig in på att byta om det föreligger risk att paja originalsteget. Det känns ju inte som någon större mening heller om det blir knappt märkbar skillnad.

Nja, just ström och jordkabel är väl just de kablar jag känner att jag skulle kunna klara av att dra själv.

Innan du fortsätter läsa så vill jag igen påminna om min totala inkompetens vad gäller detta smile

Kabelpaketet jag har är detta: http://www.datatema.se/_/product/defaul … uctId=1766
som sagt så hänger jag med på plus och minus men sedan finns ju den där långa grå kabeln med två kontakter i var ände, detta är väl lågnivåkabeln?
Var tusan kopplar man in den? I originalsteget så sitter det två stycken iso(?)-kontakter inkopplade och "that's it" inga fler in eller utgångar.
Lågnivåutgången på stereon bör väl redan vara upptagen av originalsteget eller brukar det finnas mer än en lågnivåutgång?

Du nämnde något om att koppla in sig på bakhögtalarna...är det då lågnivån man ska "tjuvkoppla"?


Många frågor blir det. Jag förstår om du inte orkar förklara allt. roll

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 augusti 2009
#14
Okej dåså, då är vi ju på god väg då. smile Jag kan med 99% säkerhet säga att det inte finns någon lågnivå i din originalstereo, iaf inget RCA uttag för lågnivå. Så det som gäller för att få signal till ett eller flera steg är att dom antingen kan ta högnivåsignal direkt (den signalen som går till högtalarna) eller så kör du med en hög till lågnivåomvandlare (den där är bara ett exempel, finns många andra). Signalen bör du kunna ta från antingen högtalarna bak eller dom fram, det beror på vilka frekvenser som dom spelar. Men om du får basljud ur dom bak så kan du använda den signalen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#15
De grejer jag har liggande är: http://www.brl.se/default.aspx?mc=76&am … amp;p=5865
fast en tidigare version (jag köpte mitt paket för 3-4 år sedan) så jag vet inte om specifikationerna på dagens paket stämmer överens med det paket jag köpte.

Det slutsteg jag har är: http://www.pricerunner.se/pi/125-745732 … nformation
Jag vill få det till att "High-pass Filter      Yes" betyder att slutsteget klarar av att ta emot högnivåsignal...kan detta stämma?

Nu säger vi att jag ska ta signalen från bakhögtalarna.
Först och främst så behöver jag väl koppla in mig på båda bakhögtalarna (för att få left/right samt att inte få obalans i motståndet till högtalarna)?

Köper jag nu lösa RCA-kontakter och kopplar in dem till slutstegets "line in" eller kopplar jag på något annat sätt?
Mitt slutsteg är bryggat eller vad det heter så det sitter sådana här kablar på stegets "line in": http://www.imemoryou.com/itemimg/2x%203 … 20Jack.jpg (just dessa har jag inte men du hänger säkert med, två hane till en hona).

Ska/kan jag koppla in mina egenhändigt dragna kablar till steget när det är bryggat eller ska jag köra utan bryggning?

Sedan har vi ju remotekabeln...för den antar jag att man bör koppla in. Jag hänger med på var på slutsteget den ska kopplas men var tusan kopplar jag den andra änden?

Om jag skulle behöva köpa en hög till lågnivåomvandlare, har du något tips på en bra...jag lägger hellre en liten slant extra med en gång än att det ska bli problem (om det nu kan bli det) med en billig.

Kan ingen skriva boken "Billjud för riktiga Dummies"? Jag skulle vara den första att köpa den big_smile



Edit: Satt och kollade runt lite....skulle något sådant här kunna passa mitt behov tror du?
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=798
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=798

För övrigt så tror jag (efter att ha sett bilder på ovanstående länkar) att jag förstår hur man ska koppla in låda och steg med hög/lågnivåomvandlare.
Senast redigerat av Joe_Dirt (21 augusti 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 augusti 2009
#16
Högpassfilter har ingenting att göra med högnivå, utan är bara ett filter för den utgående signalen. Kommer inte ihåg hur det ser ut på dom där men jag tror inte att det går att köra högnivå in direkt.

När du tar högnivåsignalen så tar du från båda högtalarna ja, stämmer bra. Du kan ju fortfarande ha högtalarna ikopplade så du parallellkopplar bara ett par kablar där. Men du ska INTE koppla på RCA kontakter på dom kablarna, då blir det knas. Om det inte finns något högnivå-in uttag på steget så är det en omvandlare som gäller (som jag pratade om tidigare).

Y-splittarna som du har kan du använda även sen, då får du signal till alla kanaler. Men dom har inget att göra med bryggningen, utan är bara där för att ge signal till alla utgångar. Du skulle även kunna dra 4st lågnivåkablar från stereon, men har man inte det så får man göra så som du gjort och splitta kablarna.

Remoten är en lite klurig del när man bygger om originalsystem. En del kopplar den på tex bakljuset, men det är inte en lösning som jag gillar då steget enbart är igång när bilen också är det. Du kan alltså inte stå med bilen av och lyssna på musik. En bättre lösning är då en Remote-adapter, eller en hög till låg-nivåomvandlare med inbyggd remote (den rekommenderar jag helt klart!).


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#17
Toppen...nu tror jag att jag förstår hur man kopplar in. Just kopplingen verkar helt plötsligt inte så krånglig när man har fått det förklarat för sig. smile


Nu har jag bara ett par småfrågor kvar (än så länge) roll
Batteriet sitter i vänster hjulhus och har anslutningspunkter dragna till motorrummet. Kan jag dra strömkabeln från plusanslutningen i motorrummet eller bör den dras direkt från batteriet (jag tänker dels på eventuell förlust genom att koppla på kopplingar men även om det kan bli för långt avstånd mellan batteri och säkring)

Vad gäller y-splittarna som sitter på steget nu, finns det (jag har kollat runt lite grann men inte hittat) 1 hane till 2 hanar? Då slipper jag ju koppling på koppling där.

Jag har hört någonstans att man i möjligaste mån ska undvika skarvar då varje skarv ger en liten förlust. Det kanske i och för sig inte spelar någon roll med mina grejer då de inte är några värstingsaker.


Edit: Nu har jag varit iväg och köpt hög/lågnivåomvandlare (http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=798) samt kablar mellan omvandlaren och slutsteget...det fick bli koppling på koppling för att få det att passa. Så imorgon (söndag) ska jag försöka ge mig på att koppla ihop det, må Gud le åt mitt håll smile
Senast redigerat av Joe_Dirt (22 augusti 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 augusti 2009
#18
Okej, låter ju bra det. smile Lycka till med kopplandet då!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#19
Efter många timmars jobb med att dra och gömma kablar så lyckades jag till slut. big_smile

Nu gäller det bara att ställa in steget så att det låter så bra som möjligt med.


Jag har ju läst någonstans här på Garaget att huvudsäkringen inte får sitta längre än trettio centimeter från batteriet (enligt försäkringsbolag) men hur viktigt är egentligen detta?
Blir det verkligen större risker om säkringen sitter t ex sextio centimeter från batteriet, jag menar säkringen går ju sönder vid för hög belastningen och då kan det väl inte spela någon roll vad avståndet är mellan säkring/batteri?
Anledningen till att jag undrar är för att mitt batteri var lite special, polerna bestod av skruvhål och plusskruven var för kort för att räcka till strömkabeln (avstånd kabeln och hålet i kabelanslutningen var för kort så kabeln låg i vägen mot batteriet) så jag fick koppla in mig på startkabelanslutningen i motorrummet vilket resulterade i att säkringen nu sitter ca sextio centimeter från batteriet.

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2009
#20
Det där med avståndet mellan batteri och säkring tror jag inte är det fysiska avståndet utan kabelvägen. I ditt fall så borde du kunna räkna från startkabelanslutningen men jag är inte helt säker. Kul att du fick till det iaf! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök