3188
Sök

Hjälp önskas gällande högtalare i hatthyllan

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#21
Jag klippte ju strömkabeln så att säkringen skulle sitta 30 cm från batteriet innan jag kollade hur batterikopplingen såg ut (ingen mening att kolla först, fort ska det gå smile) men än så länge så har ju inte bilen brunnit upp så antagligen är det ingen fara med mitt sätt att koppla strömmen.

Däremot så har det gått en och annan säkring på slutsteget nu när jag har försökt ställa in det men nu tror jag att jag någorlunda har lyckats få till det.


Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2009
#22
Nja alltså för brandsäkerhetens skull så kan du lika gärna köra utan kabel så sett. Men ju längre ifrån batterier säkringen kommer desto större är risken för att den osäkrade biten av kabeln nöts av mot nån plåtkant eller liknande och kortsluter, å då blir det en fin liten brasa! smile Att säkringarna går på steget tyder på felkoppling, hur har du kopplat in det hela?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#23
Ja, du. Hur har jag kopplat in det?  roll

Fram till hög/lågnivåomvandlaren är jag helt hundra på att jag har kopplat rätt.
Från omvandlaren finns två utgångar, "Right" och "Left".
I dessa sitter en hane till två honor (alltså 4 honor totalt) från dessa 4 honor är det kopplat 2 hane till 2 hane (4 hanar totalt) dessa 4 hanar är sedan inkopplade i slutsteget (d.v.s alla fyra ingångar på steget är anslutna).
På slutsteget har jag dock inte "Right" och "Left" utan "Front" och "Rear" (plus och minus) och i dessa har jag kopplat de fyra hanarna. Kan det vara så att jag har kopplat plus på minus eller tvärtom så att det är därför säkringen går?


Säkringen har ju bara gått när jag har justerat slutsteget så jag trodde att jag på något sätt vred upp något reglage för mycket.

För övrigt så ligger denna säkring (vanlig insticksmodell) på 15 ampere...är det lagom eller är det snålt? (Jag kan inte komma ihåg om denna säkring är "original" eller om killen som kopplade in basen i min gamla bil bytte ut den).
Det finns ju även två uttag för säkringar precis intill varandra men det är bara på den ena platsen det sitter en säkring...vad kan den andra säkringen tänkas kunna vara bra för (det har aldrig suttit en säkring på den andra platsen)

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2009
#24
Okej, då låter det ju rätt så långt. Men säkringen låter väldigt underdimensionerad! Även fast det inte är något stort steg du har så är 15A väldigt klent. 100A säkring får du ha till dina kablar, alltså betydligt större än den du har nu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#25
På huvudströmkabeln (den från batteriet) har jag en AGU(?) säkring på 60 ampere...denna är det inget problem med.
Det är säkringen som sitter instucken i slutsteget som har strulat vid justering av steget.

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 augusti 2009
#26
Jaha okej, men det lät lite klent. Om jag nu inte kommer ihåg fel så sitter det 40A säkring på dom stegen från fabrik, eller ja dubbla 20A då (därför som du har två hål), alternativt dubbla 15A. Ska kolla med en kompis som har ett sånt steg.
Senast redigerat av ChriZtoffer (25 augusti 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#27
Nu har jag på Swedenrockers inrådan satt i ytterligare en 15A-säkring i den tomma platsen. Jag har provat justera steget efter detta och nu verkar det inte vara några problem med säkringar som går...än så länge i alla fall smile

Jag spelar banjo....på riktigt

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#28
Igår var första gången sedan jag kopplade in baslådan som jag körde när det var mörkt och upptäckte att givetvis så blinkar ju lamporna (framlyset och belysningen till hastighetsmätare osv.) i takt med musiken. Det är ju för bövlen bara ett enkelt halvdant färdigpaket, inget monstersystem som spräcker rutor och skrämmer tanter mad

Har jag förstått rätt att jag nu även måste köpa en kondensator?

Jag har inte kollat runt ännu men jag misstänker att det finns en hel del att välja mellan så finns det något jag bör tänka på när jag ska köpa en kondensator, till exempel vilka märken som är bra och vilka som inte är det, hur stark den bör vara och eventuellt andra saker som bör tänkas på.

För att köpa en kraftigare generator misstänker jag blir väldigt kostsamt....om det ens finns att hitta.

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 september 2009
#29
Nej kondensator ska du hoppa över då det är, som en del säger, som att stoppa en artärblödning med ett plåster. Det du istället bör göra är att till å börja med se över jorden från batteriet till karossen, med största sannolikhet så behöver du uppgradera den då original bara ät tänkt till att driva bilens el och inte ett extra ljudsystem. Om det ändå inte hjälper så bör du se över ditt batteri och byta ut det alternativt komplettera med ett till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#30
Har du något tips på hur ungefär hur grov kabel jag bör satsa på, jag misstänker att det inte är den mest åtkomliga delen på bilen så jag vill helst slippa byta för att sedan upptäcka att kabeln jag bytte till var för klen.


En sak till...det råkar inte vara så att jordkabeln brukar sitta på ungefär samma ställe på de flesta bilar?

Jag spelar banjo....på riktigt

ljudfantast
1 372 Inlägg
3 september 2009
#31
Joe_Dirt skrev:
Har du något tips på hur ungefär hur grov kabel jag bör satsa på, jag misstänker att det inte är den mest åtkomliga delen på bilen så jag vill helst slippa byta för att sedan upptäcka att kabeln jag bytte till var för klen.


En sak till...det råkar inte vara så att jordkabeln brukar sitta på ungefär samma ställe på de flesta bilar?

Tjocklek på kabel tycker jag din plånbok ska styra. Har du råd och gillar kablar så köp 50kvmm men jag tror nog att 25kvmm - 35kvmm kommer räcka för dig.

Jordkabeln sitter enligt mig säkrast i ett bältesfäste. Korrekt nypt i en ringterminal och fastskruvad i en plåtren miljö i bältesfästet gör susen!

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#32
Jo alltså jordkabeln från slutsteget sitter skruvad i ena bältesfästet (dock lyckades jag pga dåliga verktyg inte lossa muttern utan trädde på kopplingen över skruven och sedan en mutter till ovanpå det, dvs mutter-jordkabel-mutter) Kan det vara så att detta ger för dålig jord?

ChriZtoffer tyckte jag skulle kolla jordkabeln från batteriet och det är väl mest den jag är nyfiken på hur grov den bör vara men det bör väl räcka med 25-35 för den också då?

Jag spelar banjo....på riktigt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 september 2009
#33
Jag kör med 50mm2 batterijord så att jag slipper tänka nå mer på den. Du får ju lägga till kabelarean som du har till steget på den befintliga jordkabelns area, vilken troligtvis är ca 16-21mm2. Så 35-50mm2 kabel blir bra som batterijord, kör du på 50mm2 så är det ju klart då. smile

Gällande din stegjord så säger jag bara gör om, gör rätt. Ta bort muttern helt och slipa plåtytan under helt ren och sätt sen dit kabelskon och sedan muttern. Det bör inte påverkar dina blinkande lysen men du minimerar risken för att steget ska gå sönder.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök