3856
Sök

Fråga om besiktning och 2'or

Bike
18 augusti 2009
Trådstartare
var o besikta min bil i veckan o fick 2 st   2'or

en var slitet däck
och andra var  felaktig  avgasvärde

små fel så inget jag oroar mig över,

Men frågan är så här.
verkstan där jag brukar gå till kan släcka den 2'n med avgasvärdena
men dom har knappt några däck alls,
och jag vill ha en viss märke och typ

så frågan är kan man släcka en 2'a på en verkstad o sedan gå till en annan o släcka den andra 2 ?

o inga spydiga komenterar tack som hitta en verkstad som släcke båda eller liknade,

908 Inlägg
18 augusti 2009
men de kan väl inte vara svårt att låna nån polares däck (hela fälgen mm) och besikta med.. så har du ju de fixat, eller bara byta vänster till höger. om du förstår tongue

587 Inlägg
18 augusti 2009
Bra fråga , nåt liknande har jag med funderat på. ( skriver också så det blir lättare att hitta tillbaka)

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
18 augusti 2009
Ja åk du och fixa värdena och byt däck bara så är det färdigt!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

123 Inlägg
18 augusti 2009
ja andra 2an är väl bara o byta däck?eller hur menar du?

8 252 Inlägg
18 augusti 2009
Bike skrev:
så frågan är kan man släcka en 2'a på en verkstad o sedan gå till en annan o släcka den andra 2 ?

Det borde ju gå så länge båda är ackrediterade. Grejjen är ju bara att du då får betala 2 ombesiktningar eftersom båda verkstäderna tar betalt för det.

587 Inlägg
18 augusti 2009
Marlboroman skrev:
Bike skrev:

Det borde ju gå så länge båda är ackrediterade. Grejjen är ju bara att du då får betala 2 ombesiktningar eftersom båda verkstäderna tar betalt för det.

Ja  , förmodligen är det just så det kommer att gå till.

1 659 Inlägg
18 augusti 2009
Jaha, jag förstod det som att du ska till Bilprovningen och ombesiktiga.

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2009
Robban_89 skrev:
Jaha, jag förstod det som att du ska till Bilprovningen och ombesiktiga.

Så länge verkstaden är akriditerad så kan de släcka 2:or och släppa ut bilen bes. o godk.
Senast redigerat av Lonefox (18 augusti 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

362 Inlägg
18 augusti 2009
Köp ett nytt däck och kräng på sen fixar verkstaden avgasvärderna så kan dom nog släcka båda tvåorna smile

1 659 Inlägg
18 augusti 2009
Men då är det bara att du lånar godkänt däck på fälg och har på när verkstaden fixar den andra tvåan så släcker dom den då.
Eller om du köper nytt däck och byter ut det först och sedan åker till verkstaden, det ska inte vara ett problem! smile

(\_/)
(O.o)

1 800 Inlägg
19 augusti 2009
Verkstan får/vill inte släcka en 2a på ett fel som dom själva inte åtgärdat.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
19 augusti 2009
Köp det däck du vill ha o skicka med det löst när du lämnar in bilen till verkstaden. Hur svårt kan det va?

Bike
20 augusti 2009
Trådstartare
läste igenom alla nu o en av alla fick det rätt.

jag får inte byta däck själv då det är en 2'a
om jag inte åker till bil provningen vidsäga.  6mil bort.

så frågan gick ut på att kan man låta 2 olika verkstäder släcka var sin 2'a

Ps den verkstaden som släckte min 2'a för avgasvärdena vägra sätta på ett däck jag kom med,
då dom säger du måste köpa det via oss.

om det handlar om förtjänst eller så man inte kan klaga.

Men istället för bråka o göra det dyrt  fick en verkstad fixa allt,
även däcket, så nu rullar man med  3 av en sort o det 4'de av annat märke o mönster

o hoppas inte de påverkar bilens uppförande i hårda kurvor mm.

vist glömde tillägga verkstan där ja laga allt sa, Det går inte o anlita 2 olika för släcka 2'or,
ända lösningen är om dom bara lagar det men inte släcker 2'an  då får ja göra som jag vill,
men måste då ombesikta på bilprovningen.

kan inte garantera detta är rätt eller fel bara så dom sa.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2009
Måste man inte ha samma mönster på däcken axelvis? Alltså bägge framhjulen måste vara lika, men det kan vara olika än de som sitter bak men fortfarande måste bägge däcken bak ha samma mönster.

Eller gäller det bara däckets dimentioner?

Oj vad krångligt det blev, haha hoppas någon förstår.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 252 Inlägg
20 augusti 2009
te_wik skrev:
Måste man inte ha samma mönster på däcken axelvis? Alltså bägge framhjulen måste vara lika, men det kan vara olika än de som sitter bak men fortfarande måste bägge däcken bak ha samma mönster.

Man måste ha samma märke, modell och dimension på en axel, men man behöver inte ha lika på båda axlarna. Så det går att ha ett möster och dimension fram och helt andra bak.

2 118 Inlägg
20 augusti 2009
te_wik skrev:

Eller gäller det bara däckets dimentioner?

Oj vad krångligt det blev, haha hoppas någon förstår.

Mvh Tommy

blir inte det jävligt jobbig om man får punka på ett däck och måste köpa två för att få lika på båda sidor då ?

har för mig det endast gäller dimentionerna smile

EDIT: det är nog om man har urdubbade vinterdäck det är så att man måste ha det axelvis tongue
Senast redigerat av NJ_ (20 augusti 2009)

D.i.l.l.i.g.a.f

Mekaniker
48 Inlägg
20 augusti 2009
Vill minnas att det står likvärdigt mönster på samma axel någonstans...

Team Chevy740

Bike
20 augusti 2009
Trådstartare
nu blev man ju lite orolig här

om man behöver byta 2 däck då.

Men sådan dum lag kan det väll inte vara

som en nämde skulle det ju vara jätte korkat om man fick punktering på ett däck o måste byta båda 2

då ska ja lätt börja inom däck firman wink

säljer 2 däck var gång någon får punka wink

bara säga ne det däcket är kört du får köpa 2 nya, hehe

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
20 augusti 2009
det är ju bara att köpa ett nytt däck av samma modell!? alltså behöver du bara byta det ena!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Sök