3896
Sök

Lambdalampan lyser!

44 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#21
_karlsson_90 skrev:
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas

Okej, tack! Det skall jag pröva eftersom min diagnosbox ej fungerar, men behöver jag lossa på lambdan för att mäta eller ?roll

// Max W

67 Inlägg
2 september 2009
#22
Maxrace skrev:
boenana skrev:
Maxrace skrev:
Nej precis, lambdan påverkar ju inte motorns gång om man säger så. Ända jag undrar är om det kan vara något annat fel än lambdan?

Lyft batterikabeln o några sekunder o sen på med den igen. Tänds den inte igen kan det varit något tillfälligt. Annars får du köra diagnos på bilen o kolla. Om jag förstått det rätt kan det vara mycket som är fel om den tänds.

Gjorde faktiskt så att jag tog av + kabeln från batteriet och väntade i kanske 2 minuter sen monterade jag tillbaks den och startade men lampan lös fortfarande..

vänta längre då


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 september 2009
#23
nilsson_racing skrev:
Maxrace skrev:
boenana skrev:

Lyft batterikabeln o några sekunder o sen på med den igen. Tänds den inte igen kan det varit något tillfälligt. Annars får du köra diagnos på bilen o kolla. Om jag förstått det rätt kan det vara mycket som är fel om den tänds.

Gjorde faktiskt så att jag tog av + kabeln från batteriet och väntade i kanske 2 minuter sen monterade jag tillbaks den och startade men lampan lös fortfarande..

vänta längre då

går inte att nolla boxarna på 850 genom att lyfta batteripolen..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

67 Inlägg
2 september 2009
#24
Maxrace skrev:
_karlsson_90 skrev:
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas

Okej, tack! Det skall jag pröva eftersom min diagnosbox ej fungerar, men behöver jag lossa på lambdan för att mäta eller ?roll

lossa inte på lambdan lossa kontakten och mät på signal kabeln den brukar va svart om jag inte minns fel


67 Inlägg
2 september 2009
#25
The_Mechanic skrev:
nilsson_racing skrev:
Maxrace skrev:

Gjorde faktiskt så att jag tog av + kabeln från batteriet och väntade i kanske 2 minuter sen monterade jag tillbaks den och startade men lampan lös fortfarande..

vänta längre då

går inte att nolla boxarna på 850 genom att lyfta batteripolen..

aha


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 september 2009
#26
sockel a7 är ju kombiinstrument  testa på a2 och a6 istället  å det går visst att släcka fel koder genom att lyfta batteripolerna . men den bör va borta i ca 10 min 
å kolla så att det inte ha oxiderat i uttagen (putsa dom rena )

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

45 Inlägg
3 september 2009
#27
Maxrace skrev:
_karlsson_90 skrev:
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas

Okej, tack! Det skall jag pröva eftersom min diagnosbox ej fungerar, men behöver jag lossa på lambdan för att mäta eller ?roll

Nej lambdan ska sitta kvar så startar du bilen och mäter på en kabel som går till lambdan så ska den pendla mellan 0-5 volt.. du ska INTE ta isär kontakt stycket utan viker undan gummi skyddet så du kommer åt att mäta nere vid kablarna utan att ta isär.  vet inte hur många kablar du har till lambdan på din bil men det är bara att pröva sig fram


45 Inlägg
3 september 2009
#28
nilsson_racing skrev:
Maxrace skrev:
_karlsson_90 skrev:
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas

Okej, tack! Det skall jag pröva eftersom min diagnosbox ej fungerar, men behöver jag lossa på lambdan för att mäta eller ?roll

lossa inte på lambdan lossa kontakten och mät på signal kabeln den brukar va svart om jag inte minns fel

Hur ska han kunna mäta om lambdan växlar i spänning om han tar isär kontak stycket? DET SKA SITTA KVAR TRO MIG!!


44 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#29
Lyckades äntligen lösa problemet med min diagnos modul! Det var så enkelt att jag endast behövde byta en säkring så började lampan att funktionera igen, så nu är det bara att läsa av felkoderna!smile

// Max W

44 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#30
Har läst av felkoderna och den levererar 1-1-1 vilket betyder att ingen felkod är lagrad, hade sladden inkopplad i uttag 3 på A modulen. Men motorelektroniklampan lyser ju fortfarande? :S

// Max W


Sök