3731
Sök

Reklamationsärende på expert!

18 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan svejsan big_smile! Första inlägget på ett mycket trevligt forum cool

Jag hoppas jag kan få eran hjälp.
Följande är problemet: Jag köpte en K810i för 1,5år sen på expert, telefonen funkade kanon fram tills 1,2år sen då den först gick sönder i joysticken, det lagades på garantin. Runt 2mån senare slutade högtalare och mick fungera under samtal, jag hörde ingenting och motparten hörde inte mig, det funkade dock när jag slog på högtalartelefonen. Så den åkte in på rep igen, och nu lagades det. Så gick det 1 v och nu fick jag då igen samma fel igen yikes Så in på rep IGEN och verkstaden(anovo) hittar inget fel, får igen telefonen och det är fortfarande samma jävla skit.

Försöker redan då få reklamera min telefon igenom Sony Ericsson men det gick INTE. Så då fick jag skicka in den igen och idag får jag hämta ut den men dom har inte lagat eller åtgärdat någonting i telefonen och felet kvarstår tyvärr. Jag försökte idag att reklamera/häva köpet men killen på Expert hävdar att dom inte kan göra någonting då det är Anovo som fattar beslutet.

Är det verkligen så att jag som kund ska behöva skicka in telefonen ytterligare en gång för ett fel dom uppenbarligen inte klarar av att laga? Har jag rätt att häva mitt köp?
Vad kan jag ha för argument emot försäljaren på Expert?

Jag känner mig rätt överkörd så att säga, och jag blir mer och mer less....

Oerhört tacksam för snabba och bra svar:D

//Johan
Senast redigerat av Johan_90 (27 augusti 2009)

461 Inlägg
27 augusti 2009
Tips 1: Köp inte avancerade telefoner, speciellt inte Sony Ericsson...!!
Tips 2: Köp en enkel Nokia!

Dessa tips är baserade på mina egna erfarenheter av telefoner. Sedan får jag väl säga att jag inte har mycket över för Expert överhuvudtaget. Inte den lokala butiken iaf, där köper jag aldrig något mer.

BMW - Better Make Way

Lagerhjon
178 Inlägg
27 augusti 2009
Tyvärr är det så att Expert inte kan göra någonting. Jobbar på ett företag som har kontakt med slutkunder, återförsäljare och Anovo dagligen och det är Anovo som tar besluten. Sedan att det brukar bli lite väntetider, strul med reklamationer är inte så konstigt eftersom Anovo är i princip ensamma på marknaden vid rep av elektonik. Känns som om de har växt lite för fort för sitt eget bästa.

4 001 Inlägg
27 augusti 2009
Ta kontakt med kommunens konsumentvägledare, dom kan hjälpa dig.

Ifall telefonen inte funkar & dom inte hittar några fel så är det ganska konstigt...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 augusti 2009
Är det inte så att företaget har 3 försök på sig att åtgärda eventuella fel och klarar de inte detta så har konsumenten rätt att häva köpet eller be om en ny produkt t.ex.?
Men bäst är ju helt klart att du ringer konsumentombudsmannen, som har världens sämsta telefontider i Göteborg iaf

4 001 Inlägg
27 augusti 2009
Mortalis skrev:
Är det inte så att företaget har 3 försök på sig att åtgärda eventuella fel och klarar de inte detta så har konsumenten rätt att häva köpet eller be om en ny produkt t.ex.?
Men bäst är ju helt klart att du ringer konsumentombudsmannen, som har världens sämsta telefontider i Göteborg iaf

Nej, men det är ganska vedertaget att efter 3 försök så byts produkten ut men några regler på det finns inte.
sen när företaget inte hittat något fel så ser dom just detta fallet som om det bara är 2 reperationer gjorda

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 005 Inlägg
27 augusti 2009
Mortalis skrev:

Detta är praxis ja. Och det brukar vara det som konsumentombudsmannen brukar rekommendera. ARN likaså.

Bara o reklamera produkten då de inte har lagat felet.
Tjaffsar de så ta med någon vän som är bra och saklig att prata med.

Vem talade du med på expert? Säljare? Be att få tala med butikschefen.
Ring även experts huvudkontor och be att få prata med en ansvarig.

Tjaffsar de ändå så kan du lämna in telefonen för reparation hos någon annan och sedan begära att expert ska betala reparationen samt lite ersättning till dig.

Tjaffsar de ändå så lämna in en civilrättslig stämning till dem.

Går ju att hålla på i en evighet, men frågan är om det är värt det på en nästan 2 år gammal telefon.

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
27 augusti 2009
von_blad skrev:

Dessa tips är baserade på mina egna erfarenheter av telefoner. Sedan får jag väl säga att jag inte har mycket över för Expert överhuvudtaget. Inte den lokala butiken iaf, där köper jag aldrig något mer.

håller me dig hårt tongue min ericsson som jag hade för ett år sen va den nya och ''bästa'' men fy fan yikes den cpade efter 3 mån orkade inte bry mig så köpte en vanlig nokia big_smile tappat den i badkaret mm och funkar än big_smile

4 005 Inlägg
27 augusti 2009
Så har det alltid varit, och kommer alltid vara, telefoner som ligger har den senaste tekniken är oftast den som strular mest med.

18 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Och idag har jag då varit hos KO idag för att få hjälp. Kan säga att jag inte fick hjälp av dom, killen menade att jag skulle göra 2 saker, första saken är att vara med i en tävling där man kastar telefoner och sen köpa en telefon för 150kr från Ica Maxi roll

Sen så har jag ingen rätt emot expert då jag inte kan tvinga fram felet på given signal, kul att jag har haft inne telefonen 3ggr för samma fel för att sen få veta att jag inte har rätt att häva köpet eller kräva en ny enhet då ingen kan hitta felet....*censur* yikesyikesyikes
Jag ska alltså enligt lagboken kunna visa på ett fel som jag inte kan få fram ...
Senast redigerat av Johan_90 (27 augusti 2009)

Sanizz
27 augusti 2009
von_blad skrev:

Amen.

Ja köpte en sony-ericsson förra året för 5000kr spänn, den krånglade efter 2 veckor.
Förra veckan köpte jag en nokia för 199kr ink kontantkort på ica. Har inte ens behövt ladda batteriet sen jag köpte den.

Cupra_
28 augusti 2009
Mortalis skrev:

Helt korrekt

Körv
3 535 Inlägg
28 augusti 2009
Jag har jobbat på Anovo, och jag kan säga som såhär. Dom som jobbar där är duktiga och kan oftast sitt jobb. Men det finns liksom inte tid att sitta en hel dag med en och samma telefon och övervaka den.

Och förresten.. KÖP EN NY TELEFON

Truckdriving Man

4 005 Inlägg
28 augusti 2009
decib3L skrev:
Jag har jobbat på Anovo, och jag kan säga som såhär. Dom som jobbar där är duktiga och kan oftast sitt jobb. Men det finns liksom inte tid att sitta en hel dag med en och samma telefon och övervaka den.

Så istället för att laga telefonen så resonerar ni att kunden ska ha kvar felet, bara för att ni inte har "tid"?

Låter som om Expert ska se över sina avtal från underleverantörer......... Den inställningen skulle jag aldrig acceptera från mina underleverantörer.

672 Inlägg
28 augusti 2009
Efter drygt ett år så är telefonen garanterat tappad ett antal ggr i backen... vem kan förvänta sej att en så avancerad pryla ska hålla hur länge som helst?

Garantin är ju för fabrikationsfel inte egen klumpighet å slitage?

Köp en ny!!
Senast redigerat av smiler (28 augusti 2009)

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 augusti 2009
Jag tror inte att det är fel bara på Sony-Ericsson eller Expert.
Man kan ta i stort sätt alla olika fabrikat eller butiker som säljer dessa produkter, hur billigt eller hur dyr det är, det är likadant. Även Tv och datorer,
Alla produkter kommer från Kina, Taiwan, Korea osv och därmed inte kan räkna med att får bra kvalitet på produkter.
Hel klart att man blir förbanad att en såpass ny produkt inte fungerar men vad ska man göra? Det finns tusen tal produkter som åker tillbaka på reparation efter bara några dagar och när det gäller produkt utbytes, det är inte deras huvud kontor som bestämmer om dessa ska byta mot nytt men butiken själv som avgör det.om de inte får påtryckning från ARN eller konsumentverket.

Köpte en K800i för några år sen som inte fungerade äns efter första batteri laddningen, gick tillbaka till Siba för att får en ny men icke, hon tyckte att det fanns för många reppor på den, det var som att prata med en kyckling, hon hade inte större hjärna i huvudet.
Jag blev så förbannad att jag slängde den på golvet och sa till henne att om den inte fungerar länge då vet jag varför, allt detta framför ögonen på två securitas vakter.
Gick på Expert, köpte en likadant som fungerar mycket bra.
Hoppas att det löser sig med din telefon.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Körv
3 535 Inlägg
28 augusti 2009
linuslinje skrev:
decib3L skrev:

Så istället för att laga telefonen så resonerar ni att kunden ska ha kvar felet, bara för att ni inte har "tid"?

Låter som om Expert ska se över sina avtal från underleverantörer......... Den inställningen skulle jag aldrig acceptera från mina underleverantörer.

Jag tror inte du förstår vad jag menar.

En telefon kan bete sig väldigt konstigt när kunden har den. Och när den kommer in till Anovo funkar den utmärkt.

Det gnälls jävligt mycket på Anovo tycker jag.

Truckdriving Man

4 005 Inlägg
28 augusti 2009
decib3L skrev:
linuslinje skrev:
decib3L skrev:

Jag tror inte du förstår vad jag menar.

En telefon kan bete sig väldigt konstigt när kunden har den. Och när den kommer in till Anovo funkar den utmärkt.

Det gnälls jävligt mycket på Anovo tycker jag.

Nej jag förstår inte vad du menar, det var därför jag skrev frågetecken efter mina påståenden.

Om man köper en produkt, och det är fel ibland. Så är det fel på telefonen. Man skickar inte in en telefon som det inte är fel på bara för att det är roligt.

Under den första delen av garantitiden så är ÅTERFÖRSÄLJARE skyldig att lokalisera och åtgärda felet, inte KUND.
Detta regleras i konsumentköplagen samt genom tidigare rekommendationer från ARN som många (jag förmodar Anova också) har godkänt och följer.

Hittar man inte felet, så får man ge kund en motsvarande vara, alternativt häva köpet.

Det är inte kundens fel att felet uppstår ibland och är svårt att felsöka.

Okej, en bil-liknelse... Du kör på den värsta motorvägen i värsta rusningstrafiken som finns.
Motorn stänger av sig. Felet uppstår ibland och mekanikers hittar inga fel. Är det då inget fel på bilen? Skulle Anovas strategi hålla här med?

Om man nu ska ge sig in på att sälja telefoner i ett land där vi ha bra garantivillkor och inte vill laga telefoner så kanske man inte ska sälja telefoner som har tillverkningsfel/brister? Med det är ju klart, vad ska Anova göra då?

En tanke bara.

2 230 Inlägg
28 augusti 2009
anvo tar bestlutet om den ska reklameras, vill dom inte så ring till sony ericsson dom har säkert nån klago linje. expert kan inte göra ett skvatt mer än att skicka den på service å önska reklamation/utbyte.

Å ja anvo är så jävla kass på alla vis, kan inte göra ett dugg bra eller riktigt.
talar av erfarenhet av typ 3år så jo dom är kass. på mer saker än mobiler.
Senast redigerat av Rojpen (28 augusti 2009)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

blacken
28 augusti 2009
Mortalis skrev:

Du har helt rätt i det du säger. Men hittar dom inget fel, så gäller inte "inlämningarna" dom kan inte räknas då liasom eftersom varan inte kunde behäftas med defekt/fel vid undersökning av den.

Sök