2508
Sök

Trafikupplevelser med lastbil

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
#21
En kompis mamma berättade för mig att förut så stog hon inne i skåpet på släpet för att hon skulle lossa någonting.
Helt plötsligt kände hon hur hela släpet gungade till och ett dunk utanför.
Hon gick ut och kollade så var det en tant som hade backat in släpet.

Hennes kommentar var
-"Oj, jag såg dig inte."


112 Inlägg
30 augusti 2009
#22
Jag har jobbat som yrkeschaufför i många år. Först budbil, sedan taxi och sist kranbil. Efter ett tag glömmer man bort att irritera sig på andra och blir van. Kör man lastbil i Stockholm City kan man inte låta bli att förundras över att folk är så stressade. Är det fler än jag som tycker att taxibilarna i Stockholm kör sämre och sämre för varje år som går?

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

184 Inlägg
30 augusti 2009
#23
Aruzo skrev:
Sånna här trådar som får mig att undra över klokheten i att ta c kortet till vintern tongue

Blir du lätt irriterad på andra när du kör personbil så ska du nog inte sitta i en lastbil. Risken finns att du får hjärtstopp lr nått av allt skällande o skrikande inne i hytten big_smile

lucather skrev:
Jag har jobbat som yrkeschaufför i många år. Först budbil, sedan taxi och sist kranbil. Efter ett tag glömmer man bort att irritera sig på andra och blir van. Kör man lastbil i Stockholm City kan man inte låta bli att förundras över att folk är så stressade. Är det fler än jag som tycker att taxibilarna i Stockholm kör sämre och sämre för varje år som går?

Jo, lite sådär har en annan också börjat känna. Men likt förbannad händer de nått dagligen som får en arg lr chokad iaf. Men det händer allt mer sällan nu smile
Senast redigerat av Donken86 (30 augusti 2009)


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 augusti 2009
#24
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

184 Inlägg
30 augusti 2009
#25
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

jadu, jag kan inte svara för andra men det där ser man ofta både som den lastbilen som blir omkörd och även som privatbilisten som får tvärnita. Enligt min egna erfarenhet så e det oftast pommefrite raggare (utländska trailer chaufförer) som gör så. Inte alltid men oftast. Själv skulle jag aldrig göra så o har inte gjort heller mig veterligen.


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 augusti 2009
#26
Donken86 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

jadu, jag kan inte svara för andra men det där ser man ofta både som den lastbilen som blir omkörd och även som privatbilisten som får tvärnita. Enligt min egna erfarenhet så e det oftast pommefrite raggare (utländska trailer chaufförer) som gör så. Inte alltid men oftast. Själv skulle jag aldrig göra så o har inte gjort heller mig veterligen.

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

184 Inlägg
30 augusti 2009
#27
marwin_of_sweden skrev:
Donken86 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

jadu, jag kan inte svara för andra men det där ser man ofta både som den lastbilen som blir omkörd och även som privatbilisten som får tvärnita. Enligt min egna erfarenhet så e det oftast pommefrite raggare (utländska trailer chaufförer) som gör så. Inte alltid men oftast. Själv skulle jag aldrig göra så o har inte gjort heller mig veterligen.

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

Dubbelmoral från min sida, Skulle nån göra så mot mig (sakta ner mig med flit) skulle jag nog köra på den lr nått. men o andra sidan så skulle jag nog nästan göra så mot andra som dig t.ex. Men det skulle bära emot MKT eftersom jag vet hur det är o sitta i en lastbil mil efter mil efter mil med jobbiga små personbilar ^^


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 augusti 2009
#28
Donken86 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Donken86 skrev:

jadu, jag kan inte svara för andra men det där ser man ofta både som den lastbilen som blir omkörd och även som privatbilisten som får tvärnita. Enligt min egna erfarenhet så e det oftast pommefrite raggare (utländska trailer chaufförer) som gör så. Inte alltid men oftast. Själv skulle jag aldrig göra så o har inte gjort heller mig veterligen.

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

Dubbelmoral från min sida, Skulle nån göra så mot mig (sakta ner mig med flit) skulle jag nog köra på den lr nått. men o andra sidan så skulle jag nog nästan göra så mot andra som dig t.ex. Men det skulle bära emot MKT eftersom jag vet hur det är o sitta i en lastbil mil efter mil efter mil med jobbiga små personbilar ^^

Jo visst jag har stor förståelse och respekt för yrkes chaufförer då jag själv kör många mil i jobbet fast med person bil och vet att det är påfrestande. Men jag tycker inte att man ska bete sig respektlöst mot andra trafikanter för det.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

86 Inlägg
30 augusti 2009
#29
jag kör också lastbil och varje gång man är ute på vägarna så suckar man och skakar huvudet åt andra chaufförer(oftast billister). 
när man kör i dubbel-filigt och strax innan det smalnar av till en-filigt så ska folk förbi just då. inte när man ligger efter en lång raksträcka där det är dubbel-filigt, närå, då passar det att ligga bakom! men när det smalnar av så får dom plötsligt idén att köra om, dom missbedömer avståndet och håller nästan på att klämmas fast! vilket gör att vi chaufförer måste bromsa in och hålla ända ut till vägräcket..

visste ni förresten att om man ligger i 90km/h och sedan säker farten till 80km/h, så förlorar man ENDAST EN MINUT per mil!
så varför kan man då inte tänka med förståndet och vänta med omkörningen någon minut...
samma sak gäller när det är täta köer...man KOMMER INTE FRAM SNABBARE när man kör om, man lägger sig bara en placering längre fram, bakom någon annan bil i samma fart som innan...

totalt oekonomiskt dessutom med tanke på bränsleförbrukningen vid omkörningen..

Muttley
31 augusti 2009
#30
Jag kör inte lastbil.
Men jag respekterar lastbilschafförer om de respekterar mig. Men om de ska köra om andra lastbilar som ligger i sin lagliga hastighet så hatar jag bara dem, då de tar enormt lång sträcka och tid på sig för att köra om.
Just DHL verkar gilla att lägga ner sina lastbilar utanför hässleholm. Och köra om på fel ställen.


Och här är en bild av resultatet vad två idioter i tyska lastbilar kan hitta på. 4 personbilar ligger i ca 80 pga dimma och har bra med avstånd. Men de här lastbilarna tränger sig in framför den första personbilen så de blir att tvärnita från 80-0. Och då smäller de fyra bilarna ihop. och tyskarna smet. Så jag har ingen respekt för sådana faktiskt då de kunde kosta min brors liv. Hade han fått en lastbil baktill hade han faktiskt inte levt idag pga 2 lastbilsförares FEL.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26271/525964_12labx.jpg

Lastbilschafför
86 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#31
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

När jag kör. så har vi ett rätt pressat tidsschema så det är att hålla 90 hela vägen.
Hamnar man då bakom en annan lastbil som ligger 80km/h så har man inte många gånger chans att
köra om. de flesta omkörningsfiler ligger i uppförsbacke och då är det omöjligt ta sig förbi om man har tung last,
plus att det tar dubbelt så lång tid att köra om i uppförsbacke.
sen av någon konstig anledning så är det alltid personbilar bakom som vill köra om.
och jag brukar alltid försöka släppa dom först.
men när man väl får omkörningsmöjligheter så tar jag den, men visar i god tid innan dubbelfilen börjar med blinkers att jag tänker svänga ut och göra en omkörning.

varför de gör så som du beskriver har ja ingen aning om.
den som är först ut i omkörningsfilen har företräde att köra om först smile

Det är hårt att ligga på topp :D

4 005 Inlägg
31 augusti 2009
#32
TheOneAndOnly skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

När jag kör. så har vi ett rätt pressat tidsschema så det är att hålla 90 hela vägen.
Hamnar man då bakom en annan lastbil som ligger 80km/h så har man inte många gånger chans att
köra om. de flesta omkörningsfiler ligger i uppförsbacke och då är det omöjligt ta sig förbi om man har tung last,
plus att det tar dubbelt så lång tid att köra om i uppförsbacke.
sen av någon konstig anledning så är det alltid personbilar bakom som vill köra om.
och jag brukar alltid försöka släppa dom först.
men när man väl får omkörningsmöjligheter så tar jag den, men visar i god tid innan dubbelfilen börjar med blinkers att jag tänker svänga ut och göra en omkörning.

varför de gör så som du beskriver har ja ingen aning om.
den som är först ut i omkörningsfilen har företräde att köra om först smile

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?


Snål gnällspik
402 Inlägg
31 augusti 2009
#33
Passar på här och ber om ursäkt till de chaffisar som jag bländar med helljuset.  Antagligen? Eftersom en lastbilar så att säga visar hytten först när de kommer över ett krön så måste jag ha satt 100wattarna i många chaffisögon innan jag ser deras lysen?  Jag har antagit det iallafall men hur ska man kunna se dem? De som har stora lampor överst kan man ju se , men många pyttesmå lampor överst kan vara svåra att se på avstånd.    Är det så?

Volvo S80 2,9.

28 Inlägg
31 augusti 2009
#34
st220hgv skrev:
Jag tycker att det vore trevligt om alla kunde samsas i trafiken o inte hetsa så. Det gäller både oss som kört stora grejer o oss som kör små. Personbilar måste ha överseende med att man inte vill tex. byta fil för o släppa fram en som ska ut på motorvägen i onödan eftersom det alltid är en risk när man ska tillbaka i högerfil igen (död vinkel precis vid höger framhjul. Sen finns det riktiga ägg som kör lastbil också. Som bara skiter i medtrafikanter o det är inte bra.. Jag blir alltid glad om en bilist tackar mig när jag har släppt om. Blinkar alltid som tack. Mer sån stämning på vägarna. Det tycker jag det ska va! Ha de fint.

Trodde det stod i körkortsboken att man ska blinka en gång med vänster & höger blinkers så fort en lastbilschaffis är lite snäll? wink det gör jag alltid iallafall. hehe

Allt som oftast är det som det är, men när det inte är som det är, är det fortfarande som det är.

DFFL
9 020 Inlägg
31 augusti 2009
#35
linuslinje skrev:
TheOneAndOnly skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

När jag kör. så har vi ett rätt pressat tidsschema så det är att hålla 90 hela vägen.
Hamnar man då bakom en annan lastbil som ligger 80km/h så har man inte många gånger chans att
köra om. de flesta omkörningsfiler ligger i uppförsbacke och då är det omöjligt ta sig förbi om man har tung last,
plus att det tar dubbelt så lång tid att köra om i uppförsbacke.
sen av någon konstig anledning så är det alltid personbilar bakom som vill köra om.
och jag brukar alltid försöka släppa dom först.
men när man väl får omkörningsmöjligheter så tar jag den, men visar i god tid innan dubbelfilen börjar med blinkers att jag tänker svänga ut och göra en omkörning.

varför de gör så som du beskriver har ja ingen aning om.
den som är först ut i omkörningsfilen har företräde att köra om först smile

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?

De som har 30 stopp i innerstan stressar inte p.g.a. kör och vilotidsregler.
Det gör däremot jag t.ex.

Därför får bilister vänta när jag ska om.
Att de tjurar genom att blinka med helljus eller tuta när de lyckas ta sig förbi mig skiter jag i.

Jag har inte tid att ligga bakom någon som kör sakta.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Supraman
2 300 Inlägg
31 augusti 2009
#36
linuslinje skrev:
TheOneAndOnly skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

När jag kör. så har vi ett rätt pressat tidsschema så det är att hålla 90 hela vägen.
Hamnar man då bakom en annan lastbil som ligger 80km/h så har man inte många gånger chans att
köra om. de flesta omkörningsfiler ligger i uppförsbacke och då är det omöjligt ta sig förbi om man har tung last,
plus att det tar dubbelt så lång tid att köra om i uppförsbacke.
sen av någon konstig anledning så är det alltid personbilar bakom som vill köra om.
och jag brukar alltid försöka släppa dom först.
men när man väl får omkörningsmöjligheter så tar jag den, men visar i god tid innan dubbelfilen börjar med blinkers att jag tänker svänga ut och göra en omkörning.

varför de gör så som du beskriver har ja ingen aning om.
den som är först ut i omkörningsfilen har företräde att köra om först smile

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?

Du utgår från att lastbilarna bara ska någon mil.
Tänk på dom som ska köra genom mer än halva sverige på en dag.
Dom har både en kund som vill ha varorna direkt på morgonen plus att dom har kör och vilotider att tänka på.
Helt plötsligt har vi en jäkla massa minuter som man tjänar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 005 Inlägg
31 augusti 2009
#37
Stefan Varberg skrev:
linuslinje skrev:
TheOneAndOnly skrev:

När jag kör. så har vi ett rätt pressat tidsschema så det är att hålla 90 hela vägen.
Hamnar man då bakom en annan lastbil som ligger 80km/h så har man inte många gånger chans att
köra om. de flesta omkörningsfiler ligger i uppförsbacke och då är det omöjligt ta sig förbi om man har tung last,
plus att det tar dubbelt så lång tid att köra om i uppförsbacke.
sen av någon konstig anledning så är det alltid personbilar bakom som vill köra om.
och jag brukar alltid försöka släppa dom först.
men när man väl får omkörningsmöjligheter så tar jag den, men visar i god tid innan dubbelfilen börjar med blinkers att jag tänker svänga ut och göra en omkörning.

varför de gör så som du beskriver har ja ingen aning om.
den som är först ut i omkörningsfilen har företräde att köra om först smile

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?

Du utgår från att lastbilarna bara ska någon mil.
Tänk på dom som ska köra genom mer än halva sverige på en dag.
Dom har både en kund som vill ha varorna direkt på morgonen plus att dom har kör och vilotider att tänka på.
Helt plötsligt har vi en jäkla massa minuter som man tjänar.

Ja, det är väldigt olika att köra innerstan, förorter och långkörningar givetvis.

Jag körde mest förorter och låg runt 30-50 mil om dagen. Således blir jag då 30 min försenad om nu någon slö jävel ligger framför mig HELA tiden. Men det händer ju inte så ofta.


Lastbilschafför
86 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#38
linuslinje skrev:
Stefan Varberg skrev:
linuslinje skrev:

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?

Du utgår från att lastbilarna bara ska någon mil.
Tänk på dom som ska köra genom mer än halva sverige på en dag.
Dom har både en kund som vill ha varorna direkt på morgonen plus att dom har kör och vilotider att tänka på.
Helt plötsligt har vi en jäkla massa minuter som man tjänar.

Ja, det är väldigt olika att köra innerstan, förorter och långkörningar givetvis.

Jag körde mest förorter och låg runt 30-50 mil om dagen. Således blir jag då 30 min försenad om nu någon slö jävel ligger framför mig HELA tiden. Men det händer ju inte så ofta.

jag pratade inte om förortskörningar, utan jag pratar om körningar på hundratalsmil där varje minut är dyrbar

Det är hårt att ligga på topp :D

22 Inlägg
31 augusti 2009
#39
marwin_of_sweden skrev:
Donken86 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

jadu, jag kan inte svara för andra men det där ser man ofta både som den lastbilen som blir omkörd och även som privatbilisten som får tvärnita. Enligt min egna erfarenhet så e det oftast pommefrite raggare (utländska trailer chaufförer) som gör så. Inte alltid men oftast. Själv skulle jag aldrig göra så o har inte gjort heller mig veterligen.

Glömde tillägga det som du sa, mest utländska chaufförer som gör så, men du brukar ja ge igen med att lägga mig framför den lastbil som gjort detta och bromsa ned honom så att lastbilen han precis kört om kör om honom igen:P Elakt eller helt rätt?

såna som du ska ju ha stryk.  dem som inte kör lastbil går ju inte diskutera me, fattar ju inte :S

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
31 augusti 2009
#40
TheOneAndOnly skrev:
Jag tycker det är rent idiotiskt att det inte ingår visst lärande om lastbilar
i körkortsutbildningen (behörighet B)
så folk lär sig vilken plats en lastbil kräver i korsningar, hur svårt det faktiskt är att bromsa
ner ett fullastat ekipage.
Trafiksäkerheten skulle öka betydligt bara av det.

Jo föresten jag var en gång, tror det var i sundsvall, jag körde några meter bakom
en bilkö på kanske 5 bilar som står i rött ljus.
det blir grönt och kön börjar röra på sig och jag håller efter.
när jag är kanske 15m från korsningen blir det orange och jag får bromsa rätt så hårt,
men innan jag fått stopp på lastbilen så går en man ut med sin inte gamla dotter på övergångsstället.
När jag väl stannat var jag tvungen luta mig fram för att se mannen framför, så det var inte långt ifrån dom ja fick stopp.
Helt idiotiskt. kan man inte stå och vänta och se så att lastbilen får stopp innan man kliver ut framför den??

sen för att inte tala om hur många man "räddad" då man bromsat in för att inte preja någon i räcket då de klämmt sig förbi

Fast det står i körkortsboken roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination


Sök