3016
Sök

Frityrolja i d24a

4 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#1
tjenare jag har en volvo 240 med en d24a i jag är sugen på att testa blanda ut dieseln lite med frityrolja. så jag tänkte höra om det är någon som har testat det? i såfall hur mycket frityr och hur mycket diesel? blir den svår startad?

12 086 Inlägg
31 augusti 2009
#2
I Topgear testa dom väl att köra en Merca med bara frityolja. Jag har för mig den gick helt ok.
Så de borde ju gå i en gammal D24 kan man tycka.

svetsare
70 Inlägg
31 augusti 2009
#3
behöver inte blanda ut med diesel... funkar med bara frityrolja.. jag körde med vanlig rapsolja genom besikningen= bättre avgasvärden.. men bilen luktade grillkök...(d24)

4 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#4
ok men hur blir det med kallstarts egenskaperna? jag bor ju i norbotten. går det även att köra med på vintern?

sen en till fråga jag har läst lite grann på internet om det men då står det att man måste rena den och få bort vatten rester? .behövs det och hur gör man isåfall det?

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 augusti 2009
#5
brukar man inte behöva värma upp oljan för att den ska få rätt viskositet ?
de kör dom ju på lite mer seriösa satser, tex elvärmt bränslefilter


21 Inlägg
31 augusti 2009
#6
Du kan absolut inte köra frityrolja på vintern, inte som den är varjefall måste värmas el dito helst ska den separeras vanligt förehavande i USA


4 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#7
ok nej jag hade inte tänkt köra på vintern i såfall bara med lite grann i dieseln. Men jag tänkte nu på sommaren hur ska man filtrera den? och skilja på vattnet? och måste den värmas även på sommaren eller går det att starta med frityr om man glöder och nöter lite?

21 Inlägg
31 augusti 2009
#8
Har sett att dom tar och silar den och sen filtrerar den sen värmordom oljan då separerar den och glykosen hamnar på botten som nån svart sörja.


21 Inlägg
31 augusti 2009
#9
har jobbat med traktorer och entreprenadmaskiner ett tag och det har varit svårt att få dom att gå på vintern med riktig RME25 det är alltså bara 25%raps i den och dom maskinerna ska vara förberedda för full RME... nåt att tänka på..


12 Inlägg
31 augusti 2009
#10
Hej alla.
länge sedan jag varit inom här. 
Har nu 3 års erfarenhet med att köra på olja, senaste sommaren har jag körd 300 mil, minst.
Svar på eran funderingar:
1. Det går att köra på ren olja, rapsolja, solros osv. MEN det har sina begränsningar.
a. dålig kallstart. b. inte möjligt på vintern utan uppvärmning av hela systemet. c. rätt konstruerat konvertering, så kan man köra hela året, även i Umeå.
2. Det går att köra på olika blandningar matolja och Dino. Det går också att köra på matolja och max 15% blyfri bensin, ouppvärmd. Men samma begränsningar som ovan. När oljan blir kall, har den ingen lust att blanda sig med oljan och bensinen, den går sin egen väg, dvs. lägger sig på botten och surnar=tjocknar smile


2. Skilja vatten från oljan.
a. synligt vatten lägger sig på botten under oljan, och kan skiljas. b. osynlig olja, dvs. vattendroppar i mikroskopisk storlek kan inte skiljas från oljan utan uppvärmning och mekanisk urskiljning, typ centrifugring.  Dessa små droppar skall man inte överse, då de tillsammans blir stora droppar i motorn.

3. Starta kall motor, "glöda och nöta" går så klart. Nackdelen är att oförbränt olja i cylindrarna kommer att klibba fast i kolvringarna, med kompressionsläckage som resultat, och inköp av utbytesmotor.

Separera "glykosen", det hör till när du gör biodiesel och behandlar oljan med kaustisk soda och metanol. Hör inte till här. Men det är inte glykos, men glycerol=tvål

Motorer förberedda för RME....något som tillhör historien numera. Det var när man hade packningar/o-ringar av naturgummi. RME/biodiesel är något frätande pga ovan nämnda kemikalier den är behandlad med. Nu går nästan alla bilar på RME utan någon problem. 

Hoppas detta har klargjord era funderingar. Vill ni prova på att köra på matolja, så kan jag hjälpa er fram mot mål.

1 339 Inlägg
31 augusti 2009
#11
Intressant det här, undra vad man kan få ut för literpris på tex rapsolja nuförtiden?



Vid vilken grad ska man sluta köra på de så att man inte får kompressionsläckage?
Senast redigerat av Volvo740an (31 augusti 2009)


12 Inlägg
31 augusti 2009
#12
Hej Volvo,
nypressad olja från gårdarna har tyvärr blivit nästan lika dyr som diesel. Jag försökte för 2 år sedan att köpa olja, men den var svår att få tag på.  Kallpressad olja måste också filtreras innan du använder den på en motor. Därför använder vi endast begagnad olja.  Även om den måste renas lika noggrant, så är literpriset 0 kr i "inköp" och ca. 1 kr/l färdig renat.


Vid vilken temperatur du skall sluta köra på olja utan att värma den, hänger mycket på vilken olja du har i tanken.. Raps har bästa egenskaper, palmolja sämst.  För Palmolja, så är det 30 grader, för raps 15 grader.
Använder man begagnad olja, har man oftast en blandning av flera oljor, samt kanske animaliskt fett.

Problemet med oförbränd olja vid kallstart är störst, och desto flera kallstarter du har, desto större är chansen för att du får problem med motorn. Att köra kall olja genom insprutningspump och spridare, är i sig en stor belastning för dessa då oljan har mycket större viskositet än diesel.
Ofta vrids axeln av, den som går mellan pump och kugghjulen på motorn.  Sen är det 3 pumpar som inte tål olja alls, och dessa kan man inte använda. Bara om du har en bil utan värde, skal du göra detta på fel sätt, har du en normal bil, skal du göra det på rätt sett. värma värma, värma.

Värma vad?
Vi värmer oljan i den extra tank som placeras i koffertrummet, vi värmer oljan i slangen från tank till filter, vi värmer filter och håller oljan varm på vägen till insprutningspumpen.
min. 60 grader, bäst 70 grader och upp.
Senast redigerat av Ducato (31 augusti 2009)

739 Inlägg
31 augusti 2009
#13
kör på spillolja istället blanda med diesel ca 50/50


12 Inlägg
31 augusti 2009
#14
Gör du det på DIN bil???

739 Inlägg
31 augusti 2009
#15
nej men bror och far gör en golf tdi en v70tdi en merca e290 alla tre går på den blandningen men va noga och sila spilloljan innan så du inte får med massa skit i tanken


12 Inlägg
31 augusti 2009
#16
Ok, det finns ju de som gör detta, ja.
Det fungerar säkert, men att rena även denna oljan är ju viktigt. Finns ju mycket metaller i oljan som säkert inte är bra för pump och spridare.
Sen är det inte säkert avgaserna är av bästa kvalité. Har ingen erfarenhet med det själv, men det har rapporterats att denna oljan kan innehålla mycket vi inte vill andas in....

739 Inlägg
31 augusti 2009
#17
helt rätt avgaserna är det skillnad på!! men vad fan åker du för 3kr milen skiter man väl i det


12 Inlägg
31 augusti 2009
#19
Du är sent ute, flera år sent....

12 086 Inlägg
1 september 2009
#20
Vad är frityrolja då? Jag tänker ju på ..frityrolja, som man har i fritösen alltså tongue
Och de känns inte som de skulle va mkt billigare än diesel?


Sök