3625
Sök

Lambdan!!

694 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
jo men på sbp då?! va säger dom dÅ!? ser dom kanske inte det:D?hehe hur släcker man den?big_smile

1 741 Inlägg
7 maj 2006
bara lampan inte lyser så tänker dom inte på det.. samma gäller abs och airbag.. klipp kabeln till lampan eller så plockar du ut lampan.. om du är lite orolig att dom ska märka det så dra den till oljetryckslampan eller dyl då lyser den ju då dom vrider på 2:a steget men inte då bilen startat..

men det där är ju förslag om du inte orkar fixa det riktiga felet.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

593 Inlägg
7 maj 2006
asså, ta inte bort lampan,!! på besiktningen kollar den att den lampan lyser då man vrider om tändningen (samma sak med ABS-lampan,,) men genom att släcka lampan finns det två alternativ, ett är att nollställa genom diagnossytemet, lite krångligare , o nu till det andra, LÄTTA alternativet, dra ur säkring nr 1 bakom askkoppen några sekunder, sedan e den släckt, men ett råd är ju att kolla felkoder o ordna felet, för lampan börjar nog lysa igen annars, men du kanske klarar dig genom besiktnigen iallafall, för de är inte i alla fall avgasvärdena drar iväg för lampan lyser,, lycka till...

1 741 Inlägg
7 maj 2006
epapower skrev:
asså, ta inte bort lampan,!! på besiktningen kollar den att den lampan lyser då man vrider om tändningen (samma sak med ABS-lampan,,) men genom att släcka lampan finns det två alternativ, ett är att nollställa genom diagnossytemet, lite krångligare , o nu till det andra, LÄTTA alternativet, dra ur säkring nr 1 bakom askkoppen några sekunder, sedan e den släckt, men ett råd är ju att kolla felkoder o ordna felet, för lampan börjar nog lysa igen annars, men du kanske klarar dig genom besiktnigen iallafall, för de är inte i alla fall avgasvärdena drar iväg för lampan lyser,, lycka till...

då är det nog helt olika på besiktningarna. jag kom igenom med abs lampan lysande 1 gång sen till nästa gång drog jag om kabeln till oljetryckslampan så då lyser den då den ska lysa...

men om du är rädd för att avgasvärdena ska vara fel bör du ju kolla upp så att lamdan är fräch och kolla felkoderna.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Bilmekaniker
84 Inlägg
8 maj 2006
Sharky skrev:
Då tar vi det en gång till då om ni inte fattade ironin:

- Låt lampan vara kvar och lös problemet istället.

Inget personligt men det är yx-mek att slita ur lampan.

/Göran

Hahaha... Klockren big_smile

Fixa felet så kommer du nog längre på en tankning!
Senast redigerat av 940_Sebbe (8 maj 2006)

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

694 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
hehe ok blir la till att lösa problemet men vet i fan va det kan vara:S? någon som vet? varför den lyser! det jag vet är att avgassytemet läcker lite efter katt det är nytt men ja har inte fått det helt tätt!!? va kan det annars vara?

10 287 Inlägg
9 maj 2006
Precis den frågan skall du själv svara på genom att läsa ut felkoderna eller låta en verkstad göra det åt dig.

/Göran

okkar skrev:
va kan det annars vara?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Kapten Schteff
29 Inlägg
2 januari 2007
Hallå, väcker liv i den här halvgamla tråden...

Har en S70 GLT och skulle igår köra till en trevlig nyårsmiddag. Under veckan har jag tyckt att den har gått liteeee segt faktiskt, men så trodde jag att det var bara något jag hade fått för mig......Men så tyckte jag att den faktiskt var en hel del segare just då... så jag pungar i en lägre växel och trampar gasen i botten i cirka 4krpm ....sen vid 5.5krpm så sackar den som fan och lambdan börjar blinka för att sedan lysa konstant. Förra vintern så lyste lambda-lampan men bilen gick som vanligt sen slockna den efter ett tag.

Och just nu går den här bilen ungefär lika spännande i acclerationen som en traktor så lampan gör skäl för sitt sken. Frågan är.....är det verkligen lambdan? Och vilken av dem är det? Första eller den lite längre bak........Hur felsöker man detta? Unplug and test? Sen har jag fått för mig att det kan vara luftmassemätaren om det finns en sådan på GLT vilket jag tror att det gör för jag tror jag har sett den men jag är ingen bilexpert även om jag inte har tummen mitt i handen, men omfattas den av den lampan eller den andra motorfels-lampan?

Tacksam för hjälp

mvh

Schteff

7 Inlägg
22 augusti 2007
schteff: Hur gick det med bilen?

Min uppför sig NÄSTAN likadant och så lyser lilla lampan sen i måndags. (Den har ju samma "märke" som Lambda-sonde så jag tycker Lambdasondlampan är klockrent wink )

Var hos meken i måndags som eg bara kopplade loss batteriet och sade att jag skulle ringa när lampan lös igen, glömde säga att vi nollat systemet på lördagen men nevermind.

Nu efter ca 10mil så lyser sen igen så jag tänkte slå en signal till meken imorgon och troligen lämna bilen där.

Kan det vara växellådan det är knas med när det håller på såhär? Den blev ev lite misshandlad häromdagen. Eller är det motorfel "rakt av"?

Besiktigas ska den också men det är ju ingen idé att göra än.

2 Inlägg
22 augusti 2007
hände samma för mig men åkte till en kompis och släkte den bara, sen dess har jag inte sett röken av lampan:P

yäy

Sök