2901
Sök

Vilken bil är värt mest? Stylad 740 eller orginal 740?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2009
Volvo740-88 skrev:
Nästan alla Mercaägare sägar att en W124 -88 är bättre än en 740 i allt. Nee, det finns saker på 740 som är bättre än mercedes t.ex. rostskydd o.s.v, och mercedes har saker som är bättre än 740 t.ex. komfort.

Vad är det för jävla gnäll wink Alla bilar är byggda för en viss egenskaper.

Nu var det inte bara Mercedes ägare utan Bmw, Saab, Opel, Japs och även Volvo ägare som tycke att en W124 var bättre än vad Volvo är. Därmed inte sagt att det är så, men du frågade efter Garagets åsikt och den var att Mercedes är bättre i allt.

Det var svaret på frågan du ställde, därför framstår det som löjligt när du tjatar vidare i andra trådar. Tänker du fortsätta tills svaret blir att 740 är överlägsen Mercedes eller?
Senast redigerat av Rquired (3 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 september 2009
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:
Nästan alla Mercaägare sägar att en W124 -88 är bättre än en 740 i allt. Nee, det finns saker på 740 som är bättre än mercedes t.ex. rostskydd o.s.v, och mercedes har saker som är bättre än 740 t.ex. komfort.

Nu var det inte bara Mercedes ägare utan Bmw, Saab, Opel, Japs och även Volvo ägare som tycke att en W124 var bättre än vad Volvo är. Därmed inte sagt att det är så, men du frågade efter Garagets åsikt och den var att Mercedes är bättre i allt.

Det var svaret på frågan du ställde, därför framstår det som löjligt när du tjatar vidare i andra trådar. Tänker du fortsätta tills svaret blir att 740 är överlägsen Mercedes eller?

Det är ju klart, finns inget annat i hans värld. roll

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 339 Inlägg
3 september 2009
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:

Okej nu måste jag ha missat något, i exakt vad var W124 bättre än Volvo i enligt alla på garaget?

1 196 Inlägg
3 september 2009
Personligen betalar jag hellre mer för en originalbil än en bil som är "stylad". Varför då detta resonemang, helt enkelt för att det inte är någon klåpare som varit där och pillat, sågat upp dörrsidor dragit ful-el osv.

Men även för att  en originalbil är mer ärlig, det blir liksom svårare att dölja defekter och andra fel. Sen tenderar fina originalbilar vara välservade och väl omhändertagna av sida tidigare ägare. Helst ska det inte vara mer än 1-4 ägare på en 20 år gammal bil.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 september 2009
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:

Okej nu måste jag ha missat något, i exakt vad var W124 bättre än Volvo i enligt alla på garaget?

I allt, det ska man ju EGENTLIGEN inte behöva fundera över. wink

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2009
EmilHammarlund skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Jag är också nyfiken.

Hoppa inte på mig...

TS skapade för ett tag sedan en tråd (av många) där han frågade om han skulle köpa en Mercedes eller behålla sin Volvo. Och enligt de flesta som svarade så var Mercedes W124 en betydligt bättre bil än Volvo 740 och rekommenderade honom att byta. Det var väl han själv och nån till som höll på Volvo bara...

Och eftersom det blev resultatet får det väl rent teoretiskt anses vara Garagets åsikt, men nu var det inte det som var syftet här. Saken är den att TS frågar vilken bil som är bäst, och när han inte får det svar han vill struntar han i resultatet och skriver i nästa tråd hur bra 740 är på vissa områden.

Om han nu redan visste svaret varför frågade han då vilken bil som är bäst från första början?

Tex om han nu vet att 740 har bättre rostskydd, varför frågar han då? För när han fick svaret att Mercedes hade bättre rostskydd i sin tråd, då skriver han istället i denna tråd att "Nee, det finns saker på 740 som är bättre än mercedes t.ex. rostskydd"

Åter igen, om han nu vet det så varför frågade han?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
3 september 2009
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Volvo740an skrev:

Jag är också nyfiken.

Hoppa inte på mig...

TS skapade för ett tag sedan en tråd (av många) där han frågade om han skulle köpa en Mercedes eller behålla sin Volvo. Och enligt de flesta som svarade så var Mercedes W124 en betydligt bättre bil än Volvo 740 och rekommenderade honom att byta. Det var väl han själv och nån till som höll på Volvo bara...

Och eftersom det blev resultatet får det väl rent teoretiskt anses vara Garagets åsikt, men nu var det inte det som var syftet här. Saken är den att TS frågar vilken bil som är bäst, och när han inte får det svar han vill struntar han i resultatet och skriver i nästa tråd hur bra 740 är på vissa områden.

Om han nu redan visste svaret varför frågade han då vilken bil som är bäst från första början?

Tex om han nu vet att 740 har bättre rostskydd, varför frågar han då? För när han fick svaret att Mercedes hade bättre rostskydd i sin tråd, då skriver han istället i denna tråd att "Nee, det finns saker på 740 som är bättre än mercedes t.ex. rostskydd"

Åter igen, om han nu vet det så varför frågade han?

Aha okej jag förstår tongue , men iallfall så försökte jag göra en seriös jämförelse under tiden utifrån så mycket fakta som möjligt.

Kollade upp lite kostnader och jämförde min Volvo 740 16v med en Mercedes W124 230E.

Först så väger Mercedesen 1490 kg och har 97 kw, 125 hk ungefär? Volvon väger 1400 kg och har 159 hk.
Båda är också bakhjulsdrivna. Utav detta drar jag slutsatsen att Volvon är snabbare.

Mercedes W124 230E

Bränsleförbrukning: 0.90L/mil (detta är en medelsiffra från olika ägare pendlade lite över och under)
Skatt 1818 kr/år
Försäkringen: 5000 kr
(moderna försäkringar)
Jag såg dock att dom har gjort om helt och dom verkar inte så billiga längre, synd sad. Tur man tecknade innan
och får behålla sin gamla premie. Fick dock ut att det skulle kosta lika mkt för Volvon som för Mercan.

Volvo 740 16v

Bränsleförbrukning: 0.90-1L/mil när jag kör.
Skatt 1635 kr/år
Försäkring: 5000 kr/år

Nu lite reservdelar/servicedelar (Mekonomen)

Mercedes W124 230E

Tändstift Bosch Super4 288 kr
Fördelarlock 742 kr
Oljefilter bosch 93 kr
Luftfilter 240 kr
Kopplingsats 3413 kr
Bensinpump Bosch 2595 kr
Stötdämpare fram 1294 kr
Bromsbelägg fram 415 kr

Summa: 9079 kr

Volvo 740 16v

Tändstift Bosch super4 288 kr
Fördelarlock 345 kr
Oljefilter 76 kr
Luftfilter 205 kr
Kopplingsats 2625 kr
Bensinpump bosch 2425 kr
Stötdämpare fram 753 kr
Bromsbelägg fram 339 kr

Summa: 7056 kr

Vet inte hur det är med Mercan men sen finns ju biltema som har rätt mycket billigare delar till Volvon.
Och eftersom det har tillverkats så många 740 så finns det många på skroten också, mycket billiga reservdelar att
hitta billigt alltså. Tror det är svårare att hitta delar till Mercan även om de säkert finns en del.

Angående rostskydd tror jag att det är dött lopp

När det gäller komfort är det en ren smaksak, jag kan inte göra en bra jämförelse heller personligen
då jag inte har en W124 själv. Vissa gillar fast/hårda säten vissa mjuka som jag, och det har jag erfaranhet av i en C220 (ej W124), klarar inte mer än 1,5 timme sen har jag väldigt ont tongue . Som sagt det är en smaksak

Utav detta förstår jag fortfarande inte vad som gör mercan överlägsen, antar att det är inställningen till märket mer än kunskap.
Senast redigerat av Volvo740an (3 september 2009)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

I allt, det ska man ju EGENTLIGEN inte behöva fundera över. wink

Volvo har saker som är bättre än mercedes. Mercedes är inte bäst i ALLT. Mercedes har saker som är bättre än volvo.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Volvo740an skrev:

Jag är också nyfiken.

Hoppa inte på mig...

TS skapade för ett tag sedan en tråd (av många) där han frågade om han skulle köpa en Mercedes eller behålla sin Volvo.

Jaa. Men det var mest bara mercedes ägare som svarade. Hade jag sagt Saab så hade många saab-ägare sagt " bra val".

Samma som volvo. Nu när jag frågar om volvo så kommer det mycket inlägg. Volvo dominerar verkar det som på garaget. tongue

Men nu glömmer vi allt och åter till topic. smile
Senast redigerat av Volvo740-88 (3 september 2009)

517 Inlägg
3 september 2009
Fixa upp bilen med lite enkla medel och strunta i en massa udda original prylar som bara kostar skjortan, för det finns ingen som betalar några större summor pengar för en gammal 740 bara för att det är lite extra krims-krams i form lite trä-imitation eller någon häftig röd reflextejp på kofångaren eller dyl.

Mitt tips:
Putsa upp lacken (om den nu har någon dvs.) och städa ur den ordentligt.
Saknas det någon navkapsel? släng på ett par nya, ser fan så mycket bättre ut en ett par rostiga plåtisar.
Solfilm? Ta bort den omgående!!! En volvo 740 med solfilm...Ja, behöver jag säga mer!? cool
stereo? Försök skramla fram någon billig cd-spelar som fungerar, för det höjer bilens värde avsevärt.
Senast redigerat av Ghost_Face (3 september 2009)

2 656 Inlägg
3 september 2009
Kollade upp lite kostnader och jämförde min Volvo 740 16v med en Mercedes W124 230E.

Först så väger Mercedesen 1490 kg och har 97 kw, 125 hk ungefär? Volvon väger 1400 kg och har 159 hk.
Båda är också bakhjulsdrivna. Utav detta drar jag slutsatsen att Volvon är snabbare.

du drar kanske den slutsatsen smile men faktan är inte så du åker ifrån en 740 med en 520 -88 = 129 häst och ja vi snackar volvos 16 v model

bmwn väger 1670 med mig i på våg utan massa bränsle 129 hk och under 200 vrid

volvo 740 är verkligen inte en snabb bil tvärtom

1 339 Inlägg
3 september 2009
ekelund88 skrev:

du drar kanske den slutsatsen smile men faktan är inte så du åker ifrån en 740 med en 520 -88 = 129 häst och ja vi snackar volvos 16 v model

bmwn väger 1670 med mig i på våg utan massa bränsle 129 hk och under 200 vrid

volvo 740 är verkligen inte en snabb bil tvärtom

Beror också helt på motorns skick och förare hehe, nemen jag har inte för mig att dom mercedes-modellerna är så kända för att vara racing-bilar heller precis tongue Beror ju också på utväxling osv
Senast redigerat av Volvo740an (3 september 2009)

177 Inlägg
28 december 2009
Orginal enligt mig.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 december 2009
i mina ögon är 740 överhuvudtaget skräp även om den är sönder stylad lr helt original i nyskick big_smile

"Ijenkligen"
786 Inlägg
28 december 2009
Här har ni en som snart överger volvo 740 smile Sämsta skräpet som någonsin tillverkats!

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

RMR-Crew
478 Inlägg
29 december 2009
Sebbe_ skrev:
Nej, jag menar en stylad 740 överhuvudtaget tongue När jag gick 8an tyckte jag det var fränt med en "stilrent stylade" 740s men nu existerar det fan inte ens haha ;D menmen smaken är som baken wink

Och nu går du i nian och övningskör en stylad 240?

Gréve
497 Inlägg
29 december 2009
hur fan kunde de bli ett märkes krig mellan volvo å mercedes om jag får fråga?!?

men on topic.. lite lätt med småsaker som vita blinkers och nyare bakljusen och kanske original add on och andra "original styling" delar är väll ett plus, men däremot om den är sänkt (kapade fjädrar) å låter som en trasig megafon så får man den där oseriösa känslan av bilen,  men som sagt lite smågrejer och framför allt sånt som kom ur volvofabriken är ju inte helt fel, ett bra sätt att piffa till den lite bara tongue

4 005 Inlägg
29 december 2009
Själv så betalar jag fan så mycket mer för en 740 i originalskick och som någon har tagit hand om och restaurerat upp än någon fjuttig jävla bonnstyling med aluvinge och 3h med jappdämpare.

Men det beror ju helt på hur de ser ut i motor, växellåda, chassi.

2 982 Inlägg
29 december 2009
orginal i ett fint polerat skick!

Sök