Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
Volvo740an skrev:
Okej nu måste jag ha missat något, i exakt vad var W124 bättre än Volvo i enligt alla på garaget?
Jag är också nyfiken.
Hoppa inte på mig...
TS skapade för ett tag sedan en tråd (av många) där han frågade om han skulle köpa en Mercedes eller behålla sin Volvo. Och enligt de flesta som svarade så var Mercedes W124 en betydligt bättre bil än Volvo 740 och rekommenderade honom att byta. Det var väl han själv och nån till som höll på Volvo bara...
Och eftersom det blev resultatet får det väl rent teoretiskt anses vara Garagets åsikt, men nu var det inte det som var syftet här. Saken är den att TS frågar vilken bil som är bäst, och när han inte får det svar han vill struntar han i resultatet och skriver i nästa tråd hur bra 740 är på vissa områden.
Om han nu redan visste svaret varför frågade han då vilken bil som är bäst från första början?
Tex om han nu vet att 740 har bättre rostskydd, varför frågar han då? För när han fick svaret att Mercedes hade bättre rostskydd i sin tråd, då skriver han istället i denna tråd att
"Nee, det finns saker på 740 som är bättre än mercedes t.ex. rostskydd"Åter igen, om han nu vet det så varför frågade han?
Aha okej jag förstår
, men iallfall så försökte jag göra en seriös jämförelse under tiden utifrån så mycket fakta som möjligt.
Kollade upp lite kostnader och jämförde min Volvo 740 16v med en Mercedes W124 230E.
Först så väger Mercedesen 1490 kg och har 97 kw, 125 hk ungefär? Volvon väger 1400 kg och har 159 hk.
Båda är också bakhjulsdrivna. Utav detta drar jag slutsatsen att Volvon är snabbare.
Mercedes W124 230E
Bränsleförbrukning: 0.90L/mil (detta är en medelsiffra från olika ägare pendlade lite över och under)
Skatt 1818 kr/år
Försäkringen: 5000 kr
(moderna försäkringar)
Jag såg dock att dom har gjort om helt och dom verkar inte så billiga längre, synd
. Tur man tecknade innan
och får behålla sin gamla premie. Fick dock ut att det skulle kosta lika mkt för Volvon som för Mercan.
Volvo 740 16v
Bränsleförbrukning: 0.90-1L/mil när jag kör.
Skatt 1635 kr/år
Försäkring: 5000 kr/år
Nu lite reservdelar/servicedelar (Mekonomen)
Mercedes W124 230E
Tändstift Bosch Super4 288 kr
Fördelarlock 742 kr
Oljefilter bosch 93 kr
Luftfilter 240 kr
Kopplingsats 3413 kr
Bensinpump Bosch 2595 kr
Stötdämpare fram 1294 kr
Bromsbelägg fram 415 kr
Summa: 9079 kr
Volvo 740 16v
Tändstift Bosch super4 288 kr
Fördelarlock 345 kr
Oljefilter 76 kr
Luftfilter 205 kr
Kopplingsats 2625 kr
Bensinpump bosch 2425 kr
Stötdämpare fram 753 kr
Bromsbelägg fram 339 kr
Summa: 7056 kr
Vet inte hur det är med Mercan men sen finns ju biltema som har rätt mycket billigare delar till Volvon.
Och eftersom det har tillverkats så många 740 så finns det många på skroten också, mycket billiga reservdelar att
hitta billigt alltså. Tror det är svårare att hitta delar till Mercan även om de säkert finns en del.
Angående rostskydd tror jag att det är dött lopp
När det gäller komfort är det en ren smaksak, jag kan inte göra en bra jämförelse heller personligen
då jag inte har en W124 själv. Vissa gillar fast/hårda säten vissa mjuka som jag, och det har jag erfaranhet av i en C220 (ej W124), klarar inte mer än 1,5 timme sen har jag väldigt ont
. Som sagt det är en smaksak
Utav detta förstår jag fortfarande inte vad som gör mercan överlägsen, antar att det är inställningen till märket mer än kunskap.