4356
Sök

Mina basar slår igenom...

Turbo missbrukare
106 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Som topic.. mina basar slår igenom på vissa låtar..  basarna och steget är anpassat för varandra så kan inte vara för lite kräm och köpte kondensator för någon dag sen.. får endå missljud..

Vad vore livet utan ett överladd

264 Inlägg
3 september 2009
Hur e steget ställt då? Har du ström i batteriet?

6 851 Inlägg
787 Inlägg
4 september 2009
Ställa in steget kanske smile

jobbar påre
751 Inlägg
4 september 2009
kondning hjälper inte....
skaffa ett redigt batteri som är fräscht.. sen riktiga kablar.
vars i frekvenz väg ligger du på steget? 50hz?

10 287 Inlägg
4 september 2009
Och berätta dessutom vad du har för typ av låda och vilken volym den har samt hur den är avstämd.

/Göran

TT-Avant skrev:
och vad har du för saker?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
4 september 2009
Troliga orsaker.
Bassboost på steget står på max...?
Lösning: VRID NER TILL NOLL.

Lådan är inte tät eller har fel volym för dina basar.
Lösning: Gör om gör rätt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Turbo missbrukare
106 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
jah har mds gp 800 mono block sen mds ffr basar sen 31mm kablar till jord och pluss, vet inte riktigt vad steget står på just nu.. men jag börjar få årdning på det hela tack för hjälpen..

1 400 Inlägg
4 september 2009
Låter som Att du har fel lådvolym eller att lådan inte är tät.
Vad har du för bil.Bas.slutsteg och hur många liter är lådan på. och hur är lådan monterad.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

8 156 Inlägg
4 september 2009
Vad har du ställt filtrena på? subsonic/highpass/lowpass

Filtrera bort lägre toner och högre toner. Testa vad just dina element klarar av.
(Budget-element klarar inte av att gå så djupt och slår igenom.
Det låter inte heller så bra om man låter basarna spela för högt i registret heller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 338 Inlägg
4 september 2009
FRR basarna spelar både lågt och Mkt bra! big_smile
Men så klart måste du en någorlunda rätt låda/volym till dem som alla basar!

Sen om du har bassboost som nån skrev dra ner den!

har kört både med FRR10'or samt 12'orna så vet att dem spelar bra och högt om man gör rätt smile
tex 12 har ett Fs värde Hz:     29 

Mvh// Michel
Senast redigerat av mYGeL (4 september 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

1 634 Inlägg
5 september 2009
voffla740 skrev:
Som topic.. mina basar slår igenom på vissa låtar..  basarna och steget är anpassat för varandra så kan inte vara för lite kräm och köpte kondensator för någon dag sen.. får endå missljud..

Går att få alla högtalare att slå igenom även om allt är bra inställt, och att steg och basar är sålda i ett paket betyder inte nånting. testa koppla in subsonic-filtret som finns på de flesta slutsteg. Sedan kan man alltid labba med låda, port osv osv. Min bas slår också igenom med vissa låtar om jag vrider upp volymen tillräckligt, Precis som alla gör. Vill du kunna spela högre, köp nya basar kanske? Är basarna inte inspelade slår dom igenom mycket lättare.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Turbo missbrukare
106 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
jag såg att lådan inte är dämpad.. det är helt tomma lådor.. funderar om det kan vara det? jag har fått någolunda bra ljud nu när jag pilla lite på steget

21 761 Inlägg
5 september 2009
Det är inte "livsviktigt" med dämpmaterial i baslådor, en del föredrar att inte sätta något dämpmaterial alls i basreflexlådor och det fungerar utan problem. Mer en smaksak kan man säga. smile

Vilken lådvolym och storlek på portarna har du?
Har du vridit ner en eventuell bassboost på steget?

Turbo missbrukare
106 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
volym 66 liter Dubbelbaffel fram i 38mm.. har inte mätt portarna.. men den heter iallfall MDS SEV Venturi - 2x12" så ser du exakt hur den ser ut osv

2 914 Inlägg
6 september 2009
köpte du en komplett baslåda med andra ord?? smile
då BORDE det vara ok tongue

1 338 Inlägg
6 september 2009
det var med den lådan och likadana basar (FRR12") dock annat steg jag spelade över 140db på Bilradioservice i Örebro med Seaten..

det blev Uppmätt med Thermlab.. under tävling dock deltog jag ej i tävlingen men fick mäta mellan alla andra bilar tongue

kolla på inställningarna på steget troligen det som spökar bort med all basboost om du fortfarande har det, koppla basarna i 2ohm om du inte gjort det...

Sen det steget Räcker mkt väl till dem basarna 1*800wrms i 2ohm kubmätt effekt av Audigraph...

Mvh// Michel
Senast redigerat av mYGeL (6 september 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

21 761 Inlägg
6 september 2009
GP800 har subsonicfilter, men på just detta steg heter det "HIGH PASS". Om du inte har testat så kan du ställa in det på tex "klockan tolv", då borde inställningen hamna på runt 30 Hz och det är en hyfsad utgångspunkt. smile

BilstereoNörd
576 Inlägg
6 september 2009
mYGeL skrev:
det var med den lådan och likadana basar (FRR12") dock annat steg jag spelade över 140db på Bilradioservice i Örebro med Seaten..

det blev Uppmätt med Thermlab.. under tävling dock deltog jag ej i tävlingen men fick mäta mellan alla andra bilar tongue

kolla på inställningarna på steget troligen det som spökar bort med all basboost om du fortfarande har det, koppla basarna i 2ohm om du inte gjort det...

Sen det steget Räcker mkt väl till dem basarna 1*800wrms i 2ohm kubmätt effekt av Audigraph...

Mvh// Michel

Uppmätning av effekt på ett bassteg i kuben säger inget om den konstanta effekten till bas!
Kub-mätningar är dynamiska med 10ms tonintervall med 40ms deadtime (20% intermitens).

*Slår det igenom så beror det på att lådan är totalt missanpassad till högtalarna!

*Eller att slutsteget är för klent så att det är DC-klippet som låter som genomslag!

*Alternativt slappa högtalare som slår i bott eller veckar konan! Alltså för mycket effekt!

Ja det är de alternativen i kombination som brukar vara orsaken till att det uppstår "genomslagsljud".
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Turbo missbrukare
106 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Tack så mkt.. det ska nog blir bra (tillslut)big_smile får pröva mig fram.. ingen som bor i närheten av salem som kan glida förbi och ta en titt?(A)

Sök