2658
Sök

Frågor kring signalkablar~

272 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Hej!

Är egentligen ingen stereomänniska, därav frågans dumma natur, vad jag vill veta är de små kablarna som oftast går mittemellan signalkablarna, visst ska de jordas?
men hur, i samma jord som stereon fram och samma som slutstegsjorden bak?

Har köpt ett färdigt kopplingskit och vill bara få lite fart på mina 6x9or som knappt låter med matning från HU
Senast redigerat av Niotusen (6 september 2009)

Sierra-döbel

21 761 Inlägg
6 september 2009
När den där tunna kabeln "kom till", dvs för ganska många år sedan, så var meningen att den skulle användas som jord mellan signalkälla och förstärkare. Men detta handlade då om hemmastereo, inte bilstereo.

Lågnivåsignalerna inom "dåtidens" hemmastereo var så svaga att kabeln kunde fungera som jordreferens och alltså förhindra att störningar tog sig in via lågnivåkabeln.

Att använda den som jordkabel mellan bilstereo och slutsteg för bil är ingen ide, kabeln gör ingen verkan. Istället har kabeln fått en ny "funktion" inom bilstereo, att fungera som remotekabel mellan stereo och steg. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 september 2009
Den lilla kabeln mellan själva lågnivåkabeln var från början för att jorda en skivspelare mot förstärkaren för att eliminera bla. jordbrum och andra störningar.
Detta geom att balansera jordpotensialen såvitt jag vet.

Idag används den mest som remote i bil (till bla. mitt stora förtret då det kan ge upphov till störningar). Den kabel är mao en kvarleva från en mer eller mindre svunnen era.

Men om man skall jorda ngt utöver signaljorden (tex. en skärmfläta/hölje i kabeln) så skall detta bara jordas på signalsidan. Quasibalansering tror jag det kallas.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

272 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
tack för svaren, skiter i den då då jag redan dragit en remote på "strömsidan" smile

Sierra-döbel

1 634 Inlägg
6 september 2009
Niotusen skrev:
tack för svaren, skiter i den då då jag redan dragit en remote på "strömsidan" smile

Det gör du rätt i.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 september 2009
andreas_gbg_ skrev:
Niotusen skrev:

Det gör du rätt i.

Mvh Andreas

Bra gjort smile

Håller med Andreas smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
6 september 2009
Jag håller med anderas_gbg_ och Lonefox. wink

Sök