3351
Sök

Bästa billiga begagnade bilen?

7 100 Inlägg
8 september 2009
#21
jag säger mazda 626 -85 till -90

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 982 Inlägg
8 september 2009
#22
bmw 3serien från 94-98


fälg fantast
1 086 Inlägg
8 september 2009
#23
då säger jag volkswagen caddy / skoda pickup nyare än 94

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

1 339 Inlägg
8 september 2009
#24
Rquired skrev:
caromania skrev:
Rquired skrev:
Och som jag skrev så är en tysk så mycket mer bil än en tråkig karaktärslös (menar standardbilarna, inte Skyline, Miata osv förstås) japan.
Är den? Baserat på din vida erfarenhet, eller är det en godtycklighet som du står för själv?

sedan undrar jag: Skulle en Ford Fonus, Vectra eller A4 ha karaktär? Tillåt mig småle. Och nej jag är inte ironisk, bara medveten om hur mycket det kan kosta att äga en 10-15 år gammal Audi, BMW eller Ford om man har lite otur.
Naturligtvis baserat på egna erfarenheter och åsikter, det är väl klart som fan man skriver enligt dessa på ett forum? Inte sitter jag här och skriver efter någon annans åsikter, gör du?

Och sedan vänta lite nu, jag har inte skrivit ett ord om någon Ford eller Opel. Vectra har jag ingen aning, men Ford Focus har betydligt mer karaktär än svenssonjapanerna. (Detsamma gäller Audi A4) Att sedan Ford Focus (åter igen i mina ögon och efter min erfarenhet)  är en bullrig skitbil är en annan sak.

Det var därför jag skrev Bmw, MB och Audi inom parantes, för att förtydliga att jag menade dem.

Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Tycker du skall köpa en äldre Tysk (Bmw, Mercedes, Audi) med diesel, mycket mer bil utan att för den sakens skull hålla sämre. Tvärt om håller de snarare bättre än moderna volvo och är billigare i underhåll (Audi borträknat, de är dyra att serva)

Ska du ha en Diesel så köp en som är lastbilsreggad, så får du dieselns låga förbrukning men slipper den höga skatten.

Tips på bil kan vara Mercedes enligt ovan, Bmw 525tds (eller 318/325tds) smile
Räkna bort mercedes också såvida han inte vill ha en 80-talare vilket jag inte tror, ska han sen ha en Bmw ja då får han leta länge efter en som inte e ungdomskörd. Att äldre tyskt skulle hålla bättre än moderna Volvo låter i mina öron helt sinnesjukt, så är ju inte fallet.


Jag skulle rekommendera en Volvo 940 ltt 95 och nyare. Väldigt bra rostskydd, VÄLDIGT billiga reservdelar. Har ju Volvos "odödliga" rödblockare. Dom kan alltså gå hur långt som helst. Dom som har bilarna brukar dessutom vara av en bra karaktär. Minus är bränsleförbrukningen som ligger på 0.7-0.9 enligt ägarna. Den är också som jag kan tillägga inte megaslö som vissa andra bilar som har nämnts även om det knappast är någon racingbil.

Med tanke på säkerhet som jag såg du nämnde nu så va 940 20-30 % säkrare än medelbilen. Kom inte ihåg den exakta siffran.

Den är dessutom lättmeckad, göra service själv är inga problem på dessa. (om man innehar dom mest grundläggande kunskaperna) Kamremen tex kan dessutom gå av utan att det får konsekvenser för motorn. Bara att hänga på en ny dvs.
Du behöver verkligen inte köpa dig en 80-tals MB för att få en bra bil. Bortsett från rosten är det kanonbilar, och visst finns det många slutkörda Bmw. Men så satans svårt är det inte att hitta en ok om man har någon som helst kunskap om bilar och inte letar efter de allra billigaste exen av en modell.

Och om det fetstilade, i mina ögon låter motsatsen sinnesjukt. Det är bara i de gamla svenska fördommarna Volvo är den perfekta bilen numera. Visst, 940 är kanon. Men det är knappast en modern Volvo. Kollar du moderna Volvos ligger de sämre till rent statisktiskt än tyskarna (även om Volvo fortfarande tillhör bland de pålitligare bilarna) och är lika dyr eller dyrare att underhålla. Bmw ligger en bra bit under volvo, Mercedes i nivå med Volvo och Audi en bit över, allt enligt en undersökning av Teknikens Värld 2005. Är det ingen som har funderat på varför Volvo personvagnar går skit och höll på att gå omkull?

940 är som sagt en kanonbil, men i mina ögon är fortfarande en tysk mer bil. Och enligt vad jag erfar (förtydligar så inte Caromania misstolkar igen) så drar de snarare 0,9-1,1 nånstans...
Går inte så mkt skit för Volvo personvagnar längre. Att tyska märken går bättre är ju för att dom har det RIKTIGT mycket annorlunda där nere med skrotningspremie osv. Vf tex en Bmw skulle vara en mer bil vet jag inte men men. Bra bit under Volvo? Herregud nu generaliserar du så in i. Det stämmer ju inte längre, har kollat ett antal tester som ioförsig är nyare än 2005 och då hänger Bmw inte med.

Volvo vinner tester idag på löpande band i teknikens värld verkar det som men den diskussionen har vi redan haft så de kan vi nog låta va.
Senast redigerat av Volvo740an (8 september 2009)


587 Inlägg
8 september 2009
#25
Nu fattade jag inte ditt resonemang alls. varför skulle en bil hålla bättre för att landet där de tillverkas i har en annorlunda skrotpremie?


1 339 Inlägg
8 september 2009
#26
Ekonomiskt menade jag wink


1 570 Inlägg
8 september 2009
#27
850/855

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 september 2009
#28
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
caromania skrev:
Rquired skrev:
Och som jag skrev så är en tysk så mycket mer bil än en tråkig karaktärslös (menar standardbilarna, inte Skyline, Miata osv förstås) japan.
Är den? Baserat på din vida erfarenhet, eller är det en godtycklighet som du står för själv?

sedan undrar jag: Skulle en Ford Fonus, Vectra eller A4 ha karaktär? Tillåt mig småle. Och nej jag är inte ironisk, bara medveten om hur mycket det kan kosta att äga en 10-15 år gammal Audi, BMW eller Ford om man har lite otur.
Naturligtvis baserat på egna erfarenheter och åsikter, det är väl klart som fan man skriver enligt dessa på ett forum? Inte sitter jag här och skriver efter någon annans åsikter, gör du?

Och sedan vänta lite nu, jag har inte skrivit ett ord om någon Ford eller Opel. Vectra har jag ingen aning, men Ford Focus har betydligt mer karaktär än svenssonjapanerna. (Detsamma gäller Audi A4) Att sedan Ford Focus (åter igen i mina ögon och efter min erfarenhet)  är en bullrig skitbil är en annan sak.

Det var därför jag skrev Bmw, MB och Audi inom parantes, för att förtydliga att jag menade dem.

Volvo740an skrev:

Räkna bort mercedes också såvida han inte vill ha en 80-talare vilket jag inte tror, ska han sen ha en Bmw ja då får han leta länge efter en som inte e ungdomskörd. Att äldre tyskt skulle hålla bättre än moderna Volvo låter i mina öron helt sinnesjukt, så är ju inte fallet.


Jag skulle rekommendera en Volvo 940 ltt 95 och nyare. Väldigt bra rostskydd, VÄLDIGT billiga reservdelar. Har ju Volvos "odödliga" rödblockare. Dom kan alltså gå hur långt som helst. Dom som har bilarna brukar dessutom vara av en bra karaktär. Minus är bränsleförbrukningen som ligger på 0.7-0.9 enligt ägarna. Den är också som jag kan tillägga inte megaslö som vissa andra bilar som har nämnts även om det knappast är någon racingbil.

Med tanke på säkerhet som jag såg du nämnde nu så va 940 20-30 % säkrare än medelbilen. Kom inte ihåg den exakta siffran.

Den är dessutom lättmeckad, göra service själv är inga problem på dessa. (om man innehar dom mest grundläggande kunskaperna) Kamremen tex kan dessutom gå av utan att det får konsekvenser för motorn. Bara att hänga på en ny dvs.
Du behöver verkligen inte köpa dig en 80-tals MB för att få en bra bil. Bortsett från rosten är det kanonbilar, och visst finns det många slutkörda Bmw. Men så satans svårt är det inte att hitta en ok om man har någon som helst kunskap om bilar och inte letar efter de allra billigaste exen av en modell.

Och om det fetstilade, i mina ögon låter motsatsen sinnesjukt. Det är bara i de gamla svenska fördommarna Volvo är den perfekta bilen numera. Visst, 940 är kanon. Men det är knappast en modern Volvo. Kollar du moderna Volvos ligger de sämre till rent statisktiskt än tyskarna (även om Volvo fortfarande tillhör bland de pålitligare bilarna) och är lika dyr eller dyrare att underhålla. Bmw ligger en bra bit under volvo, Mercedes i nivå med Volvo och Audi en bit över, allt enligt en undersökning av Teknikens Värld 2005. Är det ingen som har funderat på varför Volvo personvagnar går skit och höll på att gå omkull?

940 är som sagt en kanonbil, men i mina ögon är fortfarande en tysk mer bil. Och enligt vad jag erfar (förtydligar så inte Caromania misstolkar igen) så drar de snarare 0,9-1,1 nånstans...
Går inte så mkt skit för Volvo personvagnar längre. Att tyska märken går bättre är ju för att dom har det RIKTIGT mycket annorlunda där nere med skrotningspremie osv. Vf tex en Bmw skulle vara en mer bil vet jag inte men men. Bra bit under Volvo? Herregud nu generaliserar du så in i. Det stämmer ju inte längre, har kollat ett antal tester som ioförsig är nyare än 2005 och då hänger Bmw inte med.

Volvo vinner tester idag på löpande band i teknikens värld verkar det som men den diskussionen har vi redan haft så de kan vi nog låta va.
Nej det vänder väl lite nu, men Volvo går fortfarande lite haltande. Till skillnad från tyskarna som satt rätt tryggt genom det hela. Att Volvo skulle ha det värre bara för att det är svenskt är en löjlig ursäkt, inte svårare att vara en biltillverkare i Sverige än i Tyskland. Och om den tyska marknaden skulle ha några fördelar så tillfaller de naturligtvis även de bilar Volvo säljer i landet.

Volvo gick dåligt för att någonting var fel med företaget och produkterna, så enkelt är det. Och av samma anledning blev det sålt till Ford, det behöver inte betyda att bilen är sämre ur konsumenternas ögon för det. Men att hävda att Volvo går dåligt och tyskarna bra på på grund av att de skulle ha några fördelar att vara biltillverkare i tyskland är bara löjligt...

Och Bmw var en bra bit billigare än Volvo i testet 2005, och är även i ett flertal tester idag. Sedan finns det förstås fall där Volvo är billigare...

Och Volvo har alltid vunnit tester på löpande band i svensk media, även skit som 300 och 400 hyllades när det begav sig i TV. Hur bra visade de modellerna sig vara? Att använda svensk media som en barometer för hur bra modellerna är funkar inte riktigt, det pekar alltid mot toppen. Ofta med rätta, ibland helt tokigt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2009
#29
Rquired skrev:
För en gångs skull är vi helt överens. Lås tråden. lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 339 Inlägg
8 september 2009
#30
Hehe jo fast tyska bilar säljs nu mestadels i tyskland och svensktillverkade bilar säljs mest i Sverige, jomen faktiskt dom har fördelar där nere, hörde tex att med alla rabatter osv kunde du få ut en ny Golf för 90 k.


http://www.automotorsport.se/news/17155 … -tyskland/

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … 255C328675

Nu förstår du vad jag menar kanske tongue
Senast redigerat av Volvo740an (8 september 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 september 2009
#31
Volvo740an skrev:
Hehe jo fast tyska bilar säljs nu mestadels i tyskland och svensktillverkade bilar säljs mest i Sverige, jomen faktiskt dom har fördelar där nere, hörde tex att med alla rabatter osv kunde du få ut en ny Golf för 90 k.


http://www.automotorsport.se/news/17155 … -tyskland/

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … 255C328675

Nu förstår du vad jag menar kanske tongue
Automotorsport.se skrev:
Flera stora bilhandlare rapporterar rusning efter lite billigare bilar, och lagren töms nu snabbt på Fiat, Peugeot, och de koreanska märkena. Men också de inhemska Opel och Volkswagen har fått ett uppsving
Det är en ekonomisk fördel för de tyska konsumenterna ja, men inte för de tyska tillverkarna. smile Som du ser ovan tar även exempelvis Franska och Italienska tillverkare nytta av skrotningspremien. Visst har en del tillverkare fördel på en viss marknad, å andra sidan har de nackdelar på andra marknader. Det hela jämnar ut sig, men att det är knappast något som skulle ligga bakom att Volvo höll på att gå omkull och MB, Bmw, Audi osv tuffade på.

Caromania: Eftersom du aldrig citerade något har jag lite svårt för att lista ut vad vi är överens om tongue smile
Senast redigerat av Rquired (8 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

587 Inlägg
8 september 2009
#32
en skoda felicia kan man få nästan gratis. de rostar duktigt men är billiga på delar och tar inte mkt bränsle


1 339 Inlägg
8 september 2009
#33
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Hehe jo fast tyska bilar säljs nu mestadels i tyskland och svensktillverkade bilar säljs mest i Sverige, jomen faktiskt dom har fördelar där nere, hörde tex att med alla rabatter osv kunde du få ut en ny Golf för 90 k.


http://www.automotorsport.se/news/17155 … -tyskland/

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … 255C328675

Nu förstår du vad jag menar kanske tongue
Automotorsport.se skrev:
Flera stora bilhandlare rapporterar rusning efter lite billigare bilar, och lagren töms nu snabbt på Fiat, Peugeot, och de koreanska märkena. Men också de inhemska Opel och Volkswagen har fått ett uppsving
Det är en ekonomisk fördel för de tyska konsumenterna ja, men inte för de tyska tillverkarna. smile Som du ser ovan tar även exempelvis Franska och Italienska tillverkare nytta av skrotningspremien. Visst har en del tillverkare fördel på en viss marknad, å andra sidan har de nackdelar på andra marknader. Det hela jämnar ut sig, men att det är knappast något som skulle ligga bakom att Volvo höll på att gå omkull och MB, Bmw, Audi osv tuffade på.

Caromania: Eftersom du aldrig citerade något har jag lite svårt för att lista ut vad vi är överens om tongue smile
Gå omkull och gå omkull, de tkr jag inte, något märke som höll på att gå omkull vart ju Saab som bokstavligen kom tillbaka från dom döda. Det är knappast frid och fröjd för dom tyska märkena heller dom har tappat väldigt väldigt mycket i försäljningsväg.


Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2009
#34
Rquired skrev:
Caromania: Eftersom du aldrig citerade något har jag lite svårt för att lista ut vad vi är överens om tongue smile
Nej, det var lite otydligt faktiskt men jag menade det du skriver precis ovanför mitt inlägg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 586 Inlägg
9 september 2009
#35
Bästa bilköpet jag gjort var när jag köpte en bil av en verkstadsmekaniker. Dom är ofta helt ärliga när det gäller fel och brister då dom inte vill ha dårligt rykte om firman


Cambrant
9 september 2009
#36
Saab! Bättre billig skit får man leta efter! Fast du lär aldrig hitta bättre och billigare än en hedlig gammal Saab smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 september 2009
#37
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Hehe jo fast tyska bilar säljs nu mestadels i tyskland och svensktillverkade bilar säljs mest i Sverige, jomen faktiskt dom har fördelar där nere, hörde tex att med alla rabatter osv kunde du få ut en ny Golf för 90 k.


http://www.automotorsport.se/news/17155 … -tyskland/

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … 255C328675

Nu förstår du vad jag menar kanske tongue
Automotorsport.se skrev:
Flera stora bilhandlare rapporterar rusning efter lite billigare bilar, och lagren töms nu snabbt på Fiat, Peugeot, och de koreanska märkena. Men också de inhemska Opel och Volkswagen har fått ett uppsving
Det är en ekonomisk fördel för de tyska konsumenterna ja, men inte för de tyska tillverkarna. smile Som du ser ovan tar även exempelvis Franska och Italienska tillverkare nytta av skrotningspremien. Visst har en del tillverkare fördel på en viss marknad, å andra sidan har de nackdelar på andra marknader. Det hela jämnar ut sig, men att det är knappast något som skulle ligga bakom att Volvo höll på att gå omkull och MB, Bmw, Audi osv tuffade på.

Caromania: Eftersom du aldrig citerade något har jag lite svårt för att lista ut vad vi är överens om tongue smile
Gå omkull och gå omkull, de tkr jag inte, något märke som höll på att gå omkull vart ju Saab som bokstavligen kom tillbaka från dom döda. Det är knappast frid och fröjd för dom tyska märkena heller dom har tappat väldigt väldigt mycket i försäljningsväg.
I mina ögon gick Saab omkull, det är samma sak som rekonstruktion och hela den biten. Volvo gick dåligt men höll sig flytande, därmed tycker jag de var nära, men aldrig omkull smile

caromania skrev:
Rquired skrev:
Caromania: Eftersom du aldrig citerade något har jag lite svårt för att lista ut vad vi är överens om tongue smile
Nej, det var lite otydligt faktiskt men jag menade det du skriver precis ovanför mitt inlägg.
Ok, du borde man kanske kopplat tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

DFFL
9 020 Inlägg
9 september 2009
#38
Citroën Berlingo, går aldrig sönder.
Pappa hade en sådan i ett år och tro mig, jag försökte...
Lyckades bara spräcka sumpen och det var för att jag höll 70 på en väg som i det närmaste kan jämföras med en horisontell puckelpist.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

806 Inlägg
9 september 2009
#39
FireTraXX skrev:
Citroën Berlingo, går aldrig sönder.
Pappa hade en sådan i ett år och tro mig, jag försökte...
Lyckades bara spräcka sumpen och det var för att jag höll 70 på en väg som i det närmaste kan jämföras med en horisontell puckelpist.
Citroen är ju bara fransk skit så jag tror att du försökte för dåligt, det är väl fan bara att krocka skiten mer är inte en jävla baguett glidare värd.

Topic: jag tror nog på någon gammal volvo rödblockare, typ en 740 man kan ju göra allt med den bilen och den blir bara pilsk av det (eller a pilsk) men den den gillar det. En riktig sadist bil som gillar smisk, köra utan olja, motorvarv och köra ner för trappor


2 Inlägg
25 juni 2013
#40
Jag har  kört gamla avlagda AUDI 100 från 90 -91 och äldre, de senaste 20 åren, och måste bara säga att problemfriare bli får man leta efter.
Innan dess så var det Volvo som gällde. En sak är då säker, att köra Volvo jämfört med en Audi går inte på samma dag, vilken skillnad.
Sen kvalitén, kör man runt med hjulspinn i varje gathörn håller inget, använder man bilen med respekt och byter olja regelbundet så är det inga större problem.
Jag skulle aldrig tveka, en AUDI skulle det bli, gärna en 5cyl, rena dröm motorn. Tyvärr så finns det inte så många "vettiga" Audi kvar, men ge inte upp......sök....


Sök