2140
Sök

Vad tycker ni om transportstyrelsens indragande av körkort utifrån PEth-test?

1 745 Inlägg
lördag 02:01
#41
Hmm, ni nykterister lever i eran värld, vi vanliga lever i våran. Verkar som du gillar dårhuset, då det inte drabbar dig. Kör man full- så ska man givetvis bli av med k-kortet. Men sålänge man inte kör bil/mc full.- så ska man inte bli av med k-kortet. Man kan ta kortet för de som inte ser nåt även med glasögon, det e´ok. Man kan ta kortet för de som är så "Senila" att de inte ens hittar rätt på motorväg utan kör mot trafik. De e´ok. Men man kan fan inte ta kortet från nån som inte gör fel. Vill ja köra klockan 8 en morron- o har druckit öl på kvällen innan, fast har noll. Då bryter jag inte mot nån lag. Detta måste ju drabba läkare oxå- hur fan ska de förhålla sig till denna angiverilag? Vet ju att de skiter i att anmäla illegala flyktingar som vill ha fri vård o får det. Tänk om de kunde tänka på oss som betalar deras lön o skiter i att ange oss oxå. För om det här muppvärdet som transportstyrelsen vill ha, inte tas vid läkarbesök- så har vi inte nåt problem längre. Den som lever får se.. mvh/husse

584 Inlägg
lördag 08:53
#42
Att inte få köra dagen efter man druckit är ju bisarrt, det beror ju helt på person och hur mycket man faktiskt druckit.
Det som skulle göras för att minska sådana incidenter utan att straffa hederligt folk, är ju att öka poliskontroller på lördagar och söndagar som ett exempel.
Finns ju ingen polis ute alls i mina trakter längre, ser kanske 1 till 2 polisbilar ute per månad ungefär. Visst nu spenderar jag inte min tid att glo ut på vägarna dag ut o in, men det var mer polis ute i trafiken förr här.

Sen med denna lag så kan ju värden vissa fel, kanske hade man ett kalas dagen innan läkarbesöket för en högtid sett i deras perspektiv, m.m, m.m.

Det är en latmans lag som inte tänkts igenom ordentligt av inkompetenta modern adels män o kvinnor.


3 464 Inlägg
lördag 10:05
#43
Jo, visst är det tokigt och man märker att den som dricker mycket lever i egen värld och vi vanliga lever i en annan.
Men även som "vanlig" tycker jag inte om att det är enda variabeln till körkortet när testet uppenbarligen kan påverkas av andra faktorer, samt, att man inte nödvändigtvis alls kör full.
Jag vet flera i min omgivning som dricker ohälsosamt mycket. Dom anser sig vara "normalkonsumerande" (vanligen när priset diskuteras)
Tragiskt i sig. Det är ingen fredagsöl, eller fest ibland vi snackar om.
Men jag VET att deras fordon står hela helgen och dom kör inte fulla öht. Dom är knappt utomhus då.
Visst behöver dom dra ner på drickandet av oäääändligt många orsaker, men att ta körkortet är inte rätt.

Skulle ge en flaggning eller något istället och inte vara ENDA parametern.
Värsta vi har i trafiken är ju dom som tar andra substanser. Dom drabbas inte av detta och DÄR skulle man väl göra riktade insatser om något.
Inte bara för trafiken utan hur det göder kriminella osv.
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 10:06)

584 Inlägg
söndag 09:11
#44
Att dra det på ett test, oavsett substans är fel. En kan ju inte veta deras livsstil genom ett enda blod provs test.

Att införa mer hjälp för att ta fast riskabla personer och/eller brottslingar är inte fel.
Men det måste tänkas igenom ordentligt och helst göras en testkörning för att få in data, för att se om det tar in "rätt" personer, de som är riskabla och eller brottslingar. Inte bara en svensson som tog sig lite för mycket den gången, innan ett blodprov skall ges, t; ex.

Och som du nämner, alkohol är inte den enda drogen i trafiken. Och jag skulle tro den mindre faktorn bakom de flesta rattfylleri tagningarna i dagens sverige.


614 Inlägg
för 4 timmar sedan
#45
Growe skrev:
zemet skrev:
MrHyde skrev:

Där har du fel tyvärr.
Jag är utbildad att serva dessa av Dräger som är de enda som är godkända av Polisen att jobba med, är testresultatets pricksäkerhet mindre än 99,7% så tas apparaten ur drift och skickas på reparation. Samma sak gäller även Dräger's villkorade mätare i bilar. Jag servar dessa åt både kommun och pastorat, och dessa är så kallade frivilliga men även de går under samma regler. En Dräger säger även ifrån och slutar fungera helt om den inte servas minst 1 gång om året, samt att den registrerar alla testvärden i maskinen och om den känner av för stora diffar slutar den att fungera också.

Så den felmarginalen du pratar om är död och begraven för över 10 år sedan. Min gissning är att det gäller samma typ av argumentation som det är om fängelser(det ska gå att rymma, annars är det inhumant) och att det därigenom inte genomförs nolltolerans på grund av den "mänskliga faktorn".

Märker du någon större skillnad på mätvärdena före/efter 12 månader?

Jag har en  Dräger 3820, behöver sällan blåsa i den men vet att den fungerar även om det gått över ett år sedan kalibrering.

Anledningen att jag frågar är för att det är dags att kalibrera den igen och jag tror inte jag blåst i den mer än 1-2 gånger sedan förra kalibreringen.

behöver man köra bil dagen efter så dricker man ju inte.. svårare är det ju inte då behöver man inte blåsa i någon alkotest..  tycker det är ganska enkelt..  och det är väll där problemet är att många tycker det är smart att köra dagen efter för man minsan blåser grönt i sin maskin hemma..   men har man funderingar så ska man ju endå inte ens köra från första början..       man hopppas ju att det bli noll gräns snart.  så alla fyllon slutar att köra dagen efter.. så slipper vi andra riskera våra liv.

Brådhis skrev:
master_- skrev:
Lite off topic kanske.

Men har alltid funderat över varför det inte är obligatoriskt i nya bilar att ha alkomätare.

Finns ju så mycket andra hjälpmedel i bilar idag men inget som hindrar dig från att köra onykter.

Troligen för att det skulle öka(!) drickandet hos folk i allmänhet eftersom det då blir enkelt att bara "prova" innan man kör. Jag kan nog tycka att behöver man blåsa innan man kör så är man rätt fel ute, det sunda förnuftet borde säga att antingen vet man att man är grön eller så chansar man helt enkelt inte.

automatiskt avläsning direkt till transportstyrelsen och automatiskt indragning vid posetiv blåsning  det skulle lösa det problemet..  smile   

jag förstår inte hur någon kommer på iden att dricka och sätta sig och köra dagen efter.    jag kör inte om jag tar en svälj ur något med alkohol i..   det är ju enkelt  antingen kan biljäveln stå dagen efter och du kan dricka kan den inte stå så dricker man inte..  klarar man inte av en så enkel regel så ska man inte ha körkort smile

Som sagt, man måste VERKLIGEN anstränga sig för att inte blåsa 0 dagen efter. Och det är stor skillnad på att köra rusningstrafik i Stockholm eller mitt i sommaren ta bilen på landet 2 km grusväg à 30 km/h till en badplats m.a.p hur alert man måste vara. Detta skiljer sig inte från att vara sömnig och köra: man kanske ska låta bli att köra i stan när man är sömnig men en kort sväng på landet kan gå bra.


Sök