2967
Sök

Häva bilköp hos auktoriserad bilhandlare?

13 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Hej
Så att jag köpte en begangnad bil hos en BMW handlare, gått ca 5000 mil och är av 2007 årsmodell, (har 6 månaders garanti, är det den samma som nybilsgaranti?, nån skillnad?

Iallfall så krånglar den, typ av elfel, ofta svårtstarad.. på en såpass modern bil.
Inne på verkstan och dom söker o söker efter fel.. bytt ut vissa saker utan något bättre resultat.

Hur långt kan det gå, kan jag säga att dom får ta tillbaka bilen och häva allt?

Nu vill jag gärna behålla bilen eftersom jag köpt den för att jag gillar den, är mest bara en tanke för tillfället. Och alla bilar kan ju drabbass av enkla problem, men som ändå ställer till det.

Men iallfall vad gäller i en så här situation? vad har jag rätt till?
tacksam för alla upplysningar.

4 005 Inlägg
11 september 2009
Molenda skrev:
Hej
Så att jag köpte en begangnad bil hos en BMW handlare, gått ca 5000 mil och är av 2007 årsmodell, (har 6 månaders garanti, är det den samma som nybilsgaranti?, nån skillnad?

Iallfall så krånglar den, typ av elfel, ofta svårtstarad.. på en såpass modern bil.
Inne på verkstan och dom söker o söker efter fel.. bytt ut vissa saker utan något bättre resultat.

Hur långt kan det gå, kan jag säga att dom får ta tillbaka bilen och häva allt?

Nu vill jag gärna behålla bilen eftersom jag köpt den för att jag gillar den, är mest bara en tanke för tillfället. Och alla bilar kan ju drabbass av enkla problem, men som ändå ställer till det.

Men iallfall vad gäller i en så här situation? vad har jag rätt till?
tacksam för alla upplysningar.

Större fel går på din garanti. Ungefär samma som nybilsgaranti. Det finns inga generella ja eller nej svar i sådana här fall utan alla fall avgörs var för sig.
Du bör ha fått ett garantibevis eller liknande där alla regler står i.

Om det orsakar dig stora kostnader och det uppenbarligen var mycket fle på bilen så kan du ha rätt att häva köpet alternativt få rätt till ersättning.
Prata med bilhandlaren först och sedan konsumentombudsmannen i din kommun, eller tvärtom

Sök