3367
Sök

Eaton m62 kompressor och turbo?

RMCH
11 september 2009
Trådstartare
#1
hej funderar lite över mitt komande projekt. en 855 turbo  med en Eaton kompressor, någon som vet om man kan seriekoppla tryckrören?  trycksidan från turbon rakt igenom kompressorn, eller 2 separata in i IC med backventiler på vadera? någon som vet vart man inhandar sånt isf? smile=P

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 september 2009
#2
http://www.garaget.org/video/8n7snacwnmft

där förklarar hilmersson hur han löste det.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

RMCH
11 september 2009
Trådstartare
#3
Jo han har ju valt backventiler.. någon som vet vart an får tag på 2" - 2 1/2" backventiler ?=P

AcesHigh666 skrev:
http://www.garaget.org/video/8n7snacwnmft

där förklarar hilmersson hur han löste det.

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
#4
Det är ju egentligen inget svårt, utan när laddtrycket från turbon ökar så övervinns fjädertrycket i backventilen vid kompressorn och den låser, och öppnar ventilen som dumpar ut luften från kompressorn i luften igen bara. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

502 Inlägg
11 september 2009
#5
det går bra att köra med seriekoppling, men då får du tänka på att kompressorn ökar avgasflödet och då krävs det en större snurra, sen måste du trixa lite med laddet också och förstå hur det funkar, har du en kompressor som laddar 0,5 bar och en turbo som laddar 1 bar så får du 3 bar i insuget, eller hur det nu va, minus diverse förluster på vägen men ändå... om det är seriekopplat

knotan_nrkpg här på garaget hade kompressor och turbo på sin supra, han hade 650hk men då tog nog kompressorn 2-300hk av effekten, (kollade man på laddet så borde han haft över 800hk) så det tar ju på motorn helt klart eftersom man måste ha riktigt höga ladd för att kompensera vad kompressorn tar i effekt
Senast redigerat av JoeyJ (11 september 2009)

RMCH
11 september 2009
Trådstartare
#6
TurbOla skrev:
Det är ju egentligen inget svårt, utan när laddtrycket från turbon ökar så övervinns fjädertrycket i backventilen vid kompressorn och den låser, och öppnar ventilen som dumpar ut luften från kompressorn i luften igen bara. smile

jo men då får man tillverka egna backventiler?

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
#7
RMCH skrev:
jo men då får man tillverka egna backventiler?

Jag vet inte om de finns i den storleken du jagar, men det borde ju finnas mindre varianter till tryckluftssystem?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

RMCH
11 september 2009
Trådstartare
#8
http://www.garaget.org/?car=101452&image=1588803    liten snabbskiss hur de kan fungera? vadför sorts backventiler?

41 Inlägg
17 september 2009
#9
Jag hade satsat på att seriekoppla med kompressorn närmast insuget, dvs sist i ledet, det är ju totalt meningslöst att dumpa kompressorns luft i atmosfären när turbon börjar ladda. Då stjäl den ju effekt som man inte får tillbaka.

0,5(ö) bars laddtryck på kompressorn och 1.0(ö) på turbon borde bli 1.5(a) * 2.0(a) = 3 bar(a) - atmosfärstrycket ger 2 bar(ö) i insuget. En intercooler mellan turbon och kompressorn är nog att rekommendera för det skulle nog bli bra varmt i den annars. Och en efter, såklart, så det blir svalt och skönt i insuget wink


Sök