3336
Sök

Jetta 1,6 LS -81 vill inte starta

12 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Jag har en VW Jetta(1) 1,6 LS 1981 2-dörrars.

Den startade imorse utan problem. Åkte iväg en sträcka efter landsväg som tar ca.30 minuter.
Stannade där i ca.15 minuter. När jag skulle starta den då så blev det ingen tändning. Den bara klickar.
Det finns ström i batteriet eftersom belysning,kupefläkt samt kontrolllampor lyste som dom skulle.

Provade ändå att ladda upp batteriet samt rengöra polerna.
Testade oxå att rengöra kontakterna till startmotorn.
Har även testa att rulla den framåt med en växel i.

Har inte haft detta problem tidigare.

Hur ska jag gå tiillväga i felsökningen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2009
Klickar det inte ens när du vrider om nyckeln?
fan det står ju...  hmm

Kolla alla jordflåätor mellan motor, vxllåda och kaross plus jorden från abtteriet. har du testat med ett annat batteri? Hur klickar den?
Senast redigerat av caromania (12 september 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Ja det klickar till när jag vrider på nyckeln

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2009
Om det kommer ett klick så funkar startrelät, det är bra, och förmodligen inget jordfel Startmotorn kan vara slut eller solenoiden. Prova att knacka på startmotorn med ett spett eller hammare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Klickar det inte ens när du vrider om nyckeln?
fan det står ju...  hmm

Kolla alla jordflåätor mellan motor, vxllåda och kaross plus jorden från abtteriet. har du testat med ett annat batteri? Hur klickar den?

Har inte testat med ett nytt batteri ännu. Svårt att beskriva ett klickljud;) Men man kan höra att svagt klick när jag vrider på nyckeln. Kan det vara så illa att det kan vara startmotorn?

12 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Om det kommer ett klick så funkar startrelät, det är bra, och förmodligen inget jordfel Startmotorn kan vara slut eller solenoiden. Prova att knacka på startmotorn med ett spett eller hammare.

Ska testa att knacka imorgon. Tack för tipset. Återkommer när detta är gjort.

Sök