Drönirettab skrev:
Jag skulle också ange totala längden om jag bara var 100% säker på hur man ska räkna på de olika trattarna. Finns ju några olika rekommendationer, tex DLS har inte alls den där rekommendationen.
Vilsen i trattdjungeln.
Då är vi två...
Har då givetvis mina funderingar..
Om jag då har en rekommendation från återförsäljaren(d.v.s Jimmy) att man ska göra en låda på 44L och då använda sig utav en 4" 25cm lång port. (Detta är till en RE SR12D4)
Då ska då aeroporten(2 trattar) vara, 25-(4*2) eller 25-4-4 =17cm.
Rätt?
Från vad till vad då? själva röret, eller räknar vi från trattkant till trattkant?
Sen hur räknar vi då, om jag då får för mig att köpa en 6" port?
Hur är det då me ett vanligt "bonn-rör" som jag kallar det, ex. ett papprör eller liknande, vad skulle det ha för längd om det skulle va på "25cm"
Är det bara just AERO-portarna, som man ska ta bort 4cm/ tratt? Eller gäller detta för ex. MDS, BLR m.m. också? Och hur mkt ska deras kapas?
Är det skillnad på ljudmässigt/flödesmässigt på en Aeroport o en billig biltema, mds m.fl
Nu vill jag ha lite formler o kunskap o detta.
Kanske låter rätt simpelt, men blev lite fundersam över vad Jimmy skrev:
"När jag beräknar lådor till mina kunder så räknar jag alltid ut totala längden, på så viss slipper kunden "tänka" och bara bygga."
Om vi då tar och säger att vi ska bygga en låda på 44L till denna bas (RE SR12D4) då tar vi (innermått) ex. för enkelhetens skull måtten 44*10*100/1000=44L
Detta var inte det bästa exempelt för att man bygger inte en låda me de måtten, och på vissa basar så står det ex. 56L +bas +port....
och hur räknar jag ut en storlek på en bas, och hur räknar jag ut en storlek på en port, och hur mkt räknas som port??
Sen kommer det mer funderingar, ang. baslådans utformning. hur är den optimala vad jag har hittat fram så ska den va rund och jämn på insidan, för att få bäst flöde. stämmer detta?
Om man då ska bygga en låda, hur ska den se ut, jag menar längdmässigt m.m. för att få den så optimal som möjligt, ska en försöka få så att alla väggar är lika stora, eller hur ska man göra?
Vad är stående vågor? Sne vägg pratar vissa om, skillnad på om väggen mittemot basen är sne, eller om väggen där basen sitter är sne?
Några funderingar, har säkert fler...
HOPPAS PÅ VETIGA SVAR!
mvh Freddah850