3822
Sök

Jordkabeln smälter:S

7 276 Inlägg
17 september 2009
#21
michieff skrev:
Absolutjonas skrev:
drivein skrev:
använd hellre en tjockare minuskabel. har själv förbättrat mitt ljud enormt med bara jobbet på jordning.

du bör lämna in steget till någon som kan kolla upp fel.

Har också förbättrat mitt ljud enormt av att pilla lite med jordkablar.
Före jag bytte till 70mm2 från kaross/batteri så basade det okej, efter jag bytte och fixade rena ytor osv så var det en så sjuukt skillnad. helt galet wink

Du hade du förmodligen inte tillräckligt bra monterade kablar. Man ska inte behöva dra 70kvmm för att känna sig säker. Du kommer aldrig behöva den arean, tvärtom är den sjukt jobbig att dra i bilen.

Man ska aldrig säga aldrig wink


ljudfantast
1 372 Inlägg
18 september 2009
#22
tycker han överdriver lite väl bara tongue att det bara ska ha med arean att göra

driver with style
800 Inlägg
18 september 2009
#23
jag själv kör med 20mm2 kablar inga problem att driva mitt 600w monoblock å dubblar 12"a tongue

men visserligen så förbättrades ljudet å db mätningen steg mot himmelen när jag drog in ett extra + mellan generator å batteri (20mm2) å ett extra - mellan batteri å karossen. ladda nu bägge mina batteri med 13.86V med en 90amp generator å båda batteri ligger på vadera 65amp smile

spelade som max 141.9db nu tongue

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

7 276 Inlägg
18 september 2009
#24
michieff skrev:
tycker han överdriver lite väl bara tongue att det bara ska ha med arean att göra

Allt beror ju på vad man ska driva också wink
Har man ett, eller flera för den delen, rejält monoblock som kan använda flera hundra ampere så behöver man lite värre doningar.


1 224 Inlägg
18 september 2009
#25
Hade också problem med en smält jordning, dock hade den suttit där ett tag och när jag frågade på Brl så sa han att jordningen var det enda problemet. Tydligen så kan dem bli slitna? (Ingen expert) :p
Det jag gjorde var att köpa ny jordning, slipa om jordningsplatsen och så försvann ett riktigt stort bekymmer!

i-vtec Do you?

Dieselpower!
534 Inlägg
18 september 2009
#26
michieff skrev:
tycker han överdriver lite väl bara tongue att det bara ska ha med arean att göra

Har inte 70mm2 kabel, utan 2 st 35mm2 wink och stumparna är väll kring 30-40cm så varför snåla lixom ? big_smile

4 001 Inlägg
18 september 2009
#27
Brains skrev:
Vad kan få en 16mm² kabel att smälta till att börja med då?
Måste ju vara en sjujävla massa ampere för att den verkligen ska smälta.
Om den har kass fastsättning i kabelskon så bör väl inte kabeln bli varmare för det?
Skulle väl vara ifall den har gått av till stor del innuti på ett ställe kanske så blir det en rejäl flashhals.

Nu spånar jag bara på några små teorier så jag vet inte ifall det KAN vara så heller.

Strömkabeln är avsäkrad får jag hoppas, eller?

dålig kontakt skapar värme som skapar snabbare oxidation som skapar sämre kontakt och så är snöbollen igång tills det brinner upp.

Man ska ha i åtanke när man dimensionerar kablar att tunn kabel blir varm och ju varmare kabel desto sämre ledningsförmåga och mera effekt går åt i värmeförluster.

Sen om man verkligen behöver ha en 70kvmm kabel som minus när den är 30cm lång är ju en annan femma, en 30cm 70kvmm kabel kan man skicka 1000A genom utan att den blir överhettad om du har bra kontaktytor i bägge ändar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

7 276 Inlägg
18 september 2009
#28
kolvas skrev:
Brains skrev:
Vad kan få en 16mm² kabel att smälta till att börja med då?
Måste ju vara en sjujävla massa ampere för att den verkligen ska smälta.
Om den har kass fastsättning i kabelskon så bör väl inte kabeln bli varmare för det?
Skulle väl vara ifall den har gått av till stor del innuti på ett ställe kanske så blir det en rejäl flashhals.

Nu spånar jag bara på några små teorier så jag vet inte ifall det KAN vara så heller.

Strömkabeln är avsäkrad får jag hoppas, eller?

dålig kontakt skapar värme som skapar snabbare oxidation som skapar sämre kontakt och så är snöbollen igång tills det brinner upp.

Man ska ha i åtanke när man dimensionerar kablar att tunn kabel blir varm och ju varmare kabel desto sämre ledningsförmåga och mera effekt går åt i värmeförluster.

Sen om man verkligen behöver ha en 70kvmm kabel som minus när den är 30cm lång är ju en annan femma, en 30cm 70kvmm kabel kan man skicka 1000A genom utan att den blir överhettad om du har bra kontaktytor i bägge ändar.

Okey okey.

Tänkte mest på att man brukar ju säga max avsäkring på en 50mm² är 250 eller 300A wink


4 001 Inlägg
18 september 2009
#29
Brains skrev:
kolvas skrev:
Brains skrev:
Vad kan få en 16mm² kabel att smälta till att börja med då?
Måste ju vara en sjujävla massa ampere för att den verkligen ska smälta.
Om den har kass fastsättning i kabelskon så bör väl inte kabeln bli varmare för det?
Skulle väl vara ifall den har gått av till stor del innuti på ett ställe kanske så blir det en rejäl flashhals.

Nu spånar jag bara på några små teorier så jag vet inte ifall det KAN vara så heller.

Strömkabeln är avsäkrad får jag hoppas, eller?

dålig kontakt skapar värme som skapar snabbare oxidation som skapar sämre kontakt och så är snöbollen igång tills det brinner upp.

Man ska ha i åtanke när man dimensionerar kablar att tunn kabel blir varm och ju varmare kabel desto sämre ledningsförmåga och mera effekt går åt i värmeförluster.

Sen om man verkligen behöver ha en 70kvmm kabel som minus när den är 30cm lång är ju en annan femma, en 30cm 70kvmm kabel kan man skicka 1000A genom utan att den blir överhettad om du har bra kontaktytor i bägge ändar.

Okey okey.

Tänkte mest på att man brukar ju säga max avsäkring på en 50mm² är 250 eller 300A wink

jo, så är det men man måste ta kabellängd i beaktning.
Jag skulle inte avsäkra en 5m lång 70kvmm med 1000A precis...
Även om du har rätt säkring så kan du elda upp kabeln om du har dålig kontakt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

7 276 Inlägg
18 september 2009
#30
kolvas skrev:
Brains skrev:
kolvas skrev:

dålig kontakt skapar värme som skapar snabbare oxidation som skapar sämre kontakt och så är snöbollen igång tills det brinner upp.

Man ska ha i åtanke när man dimensionerar kablar att tunn kabel blir varm och ju varmare kabel desto sämre ledningsförmåga och mera effekt går åt i värmeförluster.

Sen om man verkligen behöver ha en 70kvmm kabel som minus när den är 30cm lång är ju en annan femma, en 30cm 70kvmm kabel kan man skicka 1000A genom utan att den blir överhettad om du har bra kontaktytor i bägge ändar.

Okey okey.

Tänkte mest på att man brukar ju säga max avsäkring på en 50mm² är 250 eller 300A wink

jo, så är det men man måste ta kabellängd i beaktning.
Jag skulle inte avsäkra en 5m lång 70kvmm med 1000A precis...
Även om du har rätt säkring så kan du elda upp kabeln om du har dålig kontakt.

Jojo men som jag har förstått det är max avsäkring utav en 50mm² antingen 250 eller 300A.
Oavsett kabellängden så får den inte vara högre.


4 001 Inlägg
18 september 2009
#31
Brains skrev:
kolvas skrev:
Brains skrev:

Okey okey.

Tänkte mest på att man brukar ju säga max avsäkring på en 50mm² är 250 eller 300A wink

jo, så är det men man måste ta kabellängd i beaktning.
Jag skulle inte avsäkra en 5m lång 70kvmm med 1000A precis...
Även om du har rätt säkring så kan du elda upp kabeln om du har dålig kontakt.

Jojo men som jag har förstått det är max avsäkring utav en 50mm² antingen 250 eller 300A.
Oavsett kabellängden så får den inte vara högre.

Kabellängden spelar i allra högsta grad roll på hur stor säkring man kan ha, sen har du många andra parametrar med som man ska räkna på som t.ex spänningsfall och kortslutningsströmmar osv., har du bara 1 batteri som inte kan ge mer än 500 A så är det ganska meningslöst att säkra av något med mer än 500A eftersom du inte har kraft nog bakom för att säkringen ska lösa ut.
Sen har jag sett en del som drar i en 50kvmm kabel och avsäkrar med 200A och har ett slutsteg som bara kräver 50A, då kan man lika gärna ta en mindre säkring för att ha lite selektivitet, har man för stort hopp så hinner det bli mycket skador innan säkringen går.

Nu är det ju inga enorma längder i en bil men när vi räknar på ställverk osv. så tar vi hänsyn till värmekoefficienter och längder m.m för att komma fram till area på kablar/skenor och utgående kablage.

Man får räkna på fall till fall.

Finns garanterat några här som kan detta med dimesionering mycket bättre än jag men ifall man gör allt rätt så ska aldrig en säkring lösa ut och du ska aldrig få höga temperaturer på kablaget.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

driver with style
800 Inlägg
18 september 2009
#32
nu börja det blir spännade med lite fakta big_smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

7 276 Inlägg
18 september 2009
#33
Jo men det jag syftar på är tabellerna som visar vilken den största säkringen är för just den kabeln och längden brukar även ha en max säkring för olika storlekar.

T ex en 21mm² kabel inte får överstiga 100A och för 55mm² så står det 300A.

Därav säger jag att om man har något som drar MER än 300A bör väl jordkabeln vara grövre än 55mm².

Nu är inte jag direkt insatt i ämnet men det är bara vad jag har lärt mig smile


driver with style
800 Inlägg
18 september 2009
#34
Brains skrev:
Jo men det jag syftar på är tabellerna som visar vilken den största säkringen är för just den kabeln och längden brukar även ha en max säkring för olika storlekar.

T ex en 21mm² kabel inte får överstiga 100A och för 55mm² så står det 300A.

Därav säger jag att om man har något som drar MER än 300A bör väl jordkabeln vara grövre än 55mm².

Nu är inte jag direkt insatt i ämnet men det är bara vad jag har lärt mig smile

jo det är sant det du säger.. men man bruka ändå köra med max 80A säkring på en 20mm2 kabel för det är dom största glassäkringar som finns tongue

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

10 287 Inlägg
18 september 2009
#35
Nej.

Säkring anpassas efter kabelarea - inte efter kabellängd.

Nu kommer säkert någon att säga att i tabellerna för avsäkring av kablar i bilar så har man även blandat in längden. Men det har inget med avsäkring av kabel ur kabelskyddssynpunkt att göra.

/Göran

kolvas skrev:
Kabellängden spelar i allra högsta grad roll på hur stor säkring man kan ha,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
18 september 2009
#36
Sharky skrev:
Nej.

Säkring anpassas efter kabelarea - inte efter kabellängd.

Nu kommer säkert någon att säga att i tabellerna för avsäkring av kablar i bilar så har man även blandat in längden. Men det har inget med avsäkring av kabel ur kabelskyddssynpunkt att göra.

/Göran

kolvas skrev:
Kabellängden spelar i allra högsta grad roll på hur stor säkring man kan ha,


Inte alls, har du en för lång kabel så klarar du inte utlösningsvillkoret.
Nu har inte detta så jättestor betydelse i en bil som jag skrev eftersom du inte har så långa längder.

Man räknar även i max kortslutningsström och förimpedans osv. men även dessa parametrar tror jag inte man tar så stor hänsyn till inom bilel.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
18 september 2009
#37
Det är ju OT men har man så långa kablar att man åker dit på utlösningsvillkoret så har man en anläggning som är helt felbyggd.
Så inom ramen för en vettigt byggd anläggning så spelar längden ingen roll för avsäkringen.

/Göran


kolvas skrev:
Sharky skrev:
Nej.

Säkring anpassas efter kabelarea - inte efter kabellängd.

Nu kommer säkert någon att säga att i tabellerna för avsäkring av kablar i bilar så har man även blandat in längden. Men det har inget med avsäkring av kabel ur kabelskyddssynpunkt att göra.

/Göran

kolvas skrev:
Kabellängden spelar i allra högsta grad roll på hur stor säkring man kan ha,


Inte alls, har du en för lång kabel så klarar du inte utlösningsvillkoret.
Nu har inte detta så jättestor betydelse i en bil som jag skrev eftersom du inte har så långa längder.

Man räknar även i max kortslutningsström och förimpedans osv. men även dessa parametrar tror jag inte man tar så stor hänsyn till inom bilel.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

jobbar påre
751 Inlägg
18 september 2009
#38
hoja nu börjar de bli avancerat hära;D


2 Inlägg
19 september 2009
#39
Kabelarea- och spänningsfallskalkylatorbig_smile

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php




Ohm´s Lag
http://www.kjell.com/fragakjell/formler/images/lathund.gif


Kalkulator :http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Senast redigerat av Johan_P_ (19 september 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 september 2009
#40

end of conversation smile


Sök