3837
Sök

Vilket är effektivast framhjulsdrift eller bakhjulsdrift?

3 259 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#1
Om man har en motor med tex 100hk/100NM och sätter den rakmonterad i en bakhjulsdriven bil med växellåda och bakaxelklump och sedan sätter exakt samma motor sneställd i en framhjulsdriven bil med växellåda, vilken bil får minst effekt på hjulen?

Vilket stjäl mest effekt, bakhjulsdrift eller framhjulsdrift?

Mitt tankesätt:

Framhjusldrift: Sneställd motor till växellåda rakt ut till hjulen = mindre effektförlust

Bakhjulsdrift: Rakställd motor till växellåda till bakaxelklump som ska fördela kraften från längsgående till tvärsgående till hjulen = mer effekt förlust

Hur tusan gör man omröstning?!?! Så kanske man kan se nån form av statistik i folks åsikter tänkte jag...

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (17 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2009
#2
Haha!
Detta ämnet har jag kollat runt i lite. wink

Har inga siffror på bakhjulsdrivna bilar, men de framhjulsdrivna bilar som jag har sett med effekten utskriven på både hjul och i motor har det handlat om 10-13% effektförlust, efter att jag räknat på det.

Såg en Ford Sierra Cosworth 4x4 på Blocket med effekt i motor och på hjul utskrivna, och där handlade det om ca 25% drivlineförlust.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 259 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#3
Ja det borde ju finns hur mycket info som helst om detta då nån borde o ha bänkat motorn löst och sedan bänkat motorn i bilen...

10-13% på en framhjulsdriven låter ju inte mycket alls!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Trucker
1 220 Inlägg
17 september 2009
#4
ja skulle nog säga att framhjulsdrift själ minst effekt och funkar att åka när det är sommar men enligt va jag tycker så är det helt värdelöst när det är halt ute dvs vinter då är det bakhjulsdrift som gäller

Vissa är bara bättre än andra!

1 814 Inlägg
17 september 2009
#5
FWD brukar ha lägre förluster vad jag vet, men RWD är inte långt ifrån egentligen.

3 259 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#6
teamvolvoracing skrev:
ja skulle nog säga att framhjulsdrift själ minst effekt och funkar att åka när det är sommar men enligt va jag tycker så är det helt värdelöst när det är halt ute dvs vinter då är det bakhjulsdrift som gäller

Spelar ingen roll vilket som är bäst på vintern eller sommaren, frågan är ENBART vilket som stjäl mest effekt!smile

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (17 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 021 Inlägg
17 september 2009
#7
enda som skiljer komponentmässigt i drivlinan är ju att en fwd bil saknar 2meter tung kardanstång att vrida runt, borde göra skillnad tycker man.


3 259 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#8
Rille0 skrev:
enda som skiljer komponentmässigt i drivlinan är ju att en fwd bil saknar 2meter tung kardanstång att vrida runt, borde göra skillnad tycker man.

Ja och en bakaxelklump som ska flytta kraften från längsgående till tvärgående...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 september 2009
#9
Det är absolut som det redan säga i första inlägget att FWD är effektivare.

jag personligen brukar räkna 10-12% förlust på FWD och 15-17% på RWD, men det är bara höftningar, men det ger en fingervisning.

jämför man bilar med samma effekt samt vikt så accelererar en FWD fortare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 259 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#10
torpis skrev:
Det är absolut som det redan säga i första inlägget att FWD är effektivare.

jag personligen brukar räkna 10-12% förlust på FWD och 15-17% på RWD, men det är bara höftningar, men det ger en fingervisning.

jämför man bilar med samma effekt samt vikt så accelererar en FWD fortare.

Jo jag tycker det låter mest logiskt så iaf.. smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 339 Inlägg
17 september 2009
#11
torpis skrev:
Det är absolut som det redan säga i första inlägget att FWD är effektivare.

jag personligen brukar räkna 10-12% förlust på FWD och 15-17% på RWD, men det är bara höftningar, men det ger en fingervisning.

jämför man bilar med samma effekt samt vikt så accelererar en FWD fortare.

Nja stämmer detta till 100 %? Har bilen mycket effekt så trycks bakdelen ner vilket ger bättre grepp?


1 335 Inlägg
17 september 2009
#12
Framhjulsdrivna bilar har aldrigt vart snabbare på strippen än en bakhjulsdriven och kommer aldrig vara det heller!

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2009
#13
Volvo740an skrev:
Nja stämmer detta till 100 %? Har bilen mycket effekt så trycks bakdelen ner vilket ger bättre grepp?

Grepp och acceleration är inte samma sak. wink

Men hur påverkar diffbroms/diffspärr?
Man tvingar ju ut effekten till båda hjulen, stjäl inte det effekt?
Senast redigerat av TurbOla (17 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 259 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#14
OphanWitehall skrev:
Framhjulsdrivna bilar har aldrigt vart snabbare på strippen än en bakhjulsdriven och kommer aldrig vara det heller!

Det har nog inte så mycket med ämnet som diskuteras här att göra...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2009
#15
OphanWitehall skrev:
Framhjulsdrivna bilar har aldrigt vart snabbare på strippen än en bakhjulsdriven och kommer aldrig vara det heller!

LÄS TRÅDEN för fan...

Det handlar inte om vem som är snabbast på strippen, det handlar om effektivitet maskinellt. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 259 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#16
Volvo740an skrev:
torpis skrev:
Det är absolut som det redan säga i första inlägget att FWD är effektivare.

jag personligen brukar räkna 10-12% förlust på FWD och 15-17% på RWD, men det är bara höftningar, men det ger en fingervisning.

jämför man bilar med samma effekt samt vikt så accelererar en FWD fortare.

Nja stämmer detta till 100 %? Har bilen mycket effekt så trycks bakdelen ner vilket ger bättre grepp?

va?........... lite trötter?smile eller orkar du inte läsa så du förstår vad tråden handlar om?
Senast redigerat av JonR (17 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 339 Inlägg
17 september 2009
#17
Nämen grejen är att torpis skrev såhär

"jämför man bilar med samma effekt samt vikt så accelererar en FWD fortare."


Och har man då en bakhjulsdriven och en framhjulsdriven med hög effekt så när man drar iväg så kommer den framhjulsdrivne ha svårare att få grepp än den som är bakhjulsdriven tack vare att som sagt att tyngden lägger sig därbak, eller?


1 335 Inlägg
17 september 2009
#18
Det säger väll en heldel gringubbar tongue Från motor ut till hjulen förlorar en RWD mer effekt än en FWD, MEN En RWD får ner mer effekt i marken än en FWD Så vill han ha mer effekt till hjulen, visst kör FWD... Vill man ha effekten i marken, kör RWD. 100hk FWD vs 100hk RWD, RWD ftw...

3 259 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#19
Volvo740an skrev:
Nämen grejen är att torpis skrev såhär

"jämför man bilar med samma effekt samt vikt så accelererar en FWD fortare."


Och har man då en bakhjulsdriven och en framhjulsdriven med hög effekt så när man drar iväg så kommer den framhjulsdrivne ha svårare att få grepp än den som är bakhjulsdriven tack vare att som sagt att tyngden lägger sig därbak, eller?

Ja om det nu slirar för FWD... om det inte slirar för nån av dom så vinner iaf FWD eftersom den har mer effekt på hjulen...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2009
#20
OphanWitehall skrev:
Det säger väll en heldel gringubbar tongue Från motor ut till hjulen förlorar en RWD mer effekt än en FWD, MEN En RWD får ner mer effekt i marken än en FWD Så vill han ha mer effekt till hjulen, visst kör FWD... Vill man ha effekten i marken, kör RWD. 100hk FWD vs 100hk RWD, RWD ftw...

Då har FWD-bilen ut ca 88hk på hjulen, medan RWD-bilen har ut kanske 83hk.
Enorma skillnader. roll
Och på de hästkrafterna så släpper inte FWD-bilen särskilt lätt, och då kommer vi in på att FWD accelererar fortare än en RWD...




Maskinellt är fortfarande FWD effektivare, det är ju det som tråden handlar om. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök