3002
Sök

Hjälp 16t turbo till s70

126 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#1
hej undarar om 16t turbo från t5 passar direkt på en s70 2.4t?
måste man byta programvara och spridare om man kör med en 16t på min?

tacksam för snabba svar!
mvh tobias
Senast redigerat av Embelazt (18 september 2009)

/Tobb3

126 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#2
ingen som vet???

/Tobb3

402 Inlägg
20 september 2009
#3
Kan väl inte skilja så mycket, du har ingen aning om vad som sitter på nu?
Det som kan skilja är väl avgashuset, rakt med kona/vinklat, vad gäller spridare
och programvara tror jag inte du behöver va orolig.smile


126 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#4
Pinnenpabacken skrev:
Kan väl inte skilja så mycket, du har ingen aning om vad som sitter på nu?
Det som kan skilja är väl avgashuset, rakt med kona/vinklat, vad gäller spridare
och programvara tror jag inte du behöver va orolig.smile

okeej jag tror den passar att säta på där men e mer orolig för att den inte ska gå som den ska:P men du tror inte jag behöver klydda med databoxen då:D

/Tobb3

8 252 Inlägg
21 september 2009
#5
Du har väl 2 val, antingen bvyta avgashus på turbon eller byta dwonpipe. I övrigt passar allt. Nej, du behöver inte byta mjukvara, men vill du ha ut den lilla vinst i effekt som turbobytet kan ge så lär du göra det.


126 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Du har väl 2 val, antingen bvyta avgashus på turbon eller byta dwonpipe. I övrigt passar allt. Nej, du behöver inte byta mjukvara, men vill du ha ut den lilla vinst i effekt som turbobytet kan ge så lär du göra det.

okeej vad lär jag göra då?:S jag fattar inte riktigt..jag får väll högre ladd med den turbon?
Senast redigerat av Embelazt (21 september 2009)

/Tobb3

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 september 2009
#7
Inte utan chippning eller mappning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

126 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
Inte utan chippning eller mappning.

kan jag bara chippa den emd t5ans chipp istället om jag bytar turbo då?

/Tobb3

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
21 september 2009
#9
Embelazt skrev:
TurbOla skrev:
Inte utan chippning eller mappning.

kan jag bara chippa den emd t5ans chipp istället om jag bytar turbo då?

chippa din nuvarande utan att byta turbo istället. billigare och du kommer verkligen känna skillnad. bsr/autotech?

-den satt som en fläskläpp-

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 september 2009
#10
Laddtrycket regleras av magnetventilen, som i sin tur styrs av styrboxen. Spelar ingen roll hur stor eller liten turbo du har, så länge magnetventilen sköter trycket så har du inte mer ladd än boxen säger åt turbon att ha.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 september 2009
#11
TurbOla skrev:
Laddtrycket regleras av magnetventilen, som i sin tur styrs av styrboxen. Spelar ingen roll hur stor eller liten turbo du har, så länge magnetventilen sköter trycket så har du inte mer ladd än boxen säger åt turbon att ha.

Sanning med modifikation! Styrboxen går efter en viss tabell för hur den ska bygga upp tryck, vid vilken belastning den ska ha ett visst tryck osv.
Kan bli mycket ketchup-effekt/svårkörd eller taskig laddtrycksuppbyggnad och svajigt ladd!
Reglerteknik är svårare än vad många tror!


8 252 Inlägg
22 september 2009
#12
bumpe skrev:
TurbOla skrev:
Laddtrycket regleras av magnetventilen, som i sin tur styrs av styrboxen. Spelar ingen roll hur stor eller liten turbo du har, så länge magnetventilen sköter trycket så har du inte mer ladd än boxen säger åt turbon att ha.

Sanning med modifikation! Styrboxen går efter en viss tabell för hur den ska bygga upp tryck, vid vilken belastning den ska ha ett visst tryck osv.
Kan bli mycket ketchup-effekt/svårkörd eller taskig laddtrycksuppbyggnad och svajigt ladd!
Reglerteknik är svårare än vad många tror!

I princip så har du rätt. Men i verkligheten har det visat sig att BCV'n inte har några som helst bekymmer att styra trycket efter ett turbobyte så länge man har en wastegate som orkar reglera ner trycket.


84 Inlägg
24 september 2009
#13
Lånar din tråd lite tongue
Har själv en v70 2.5t som turbon nog ger upp på snart, så man kan alltså då stoppa i en 16t el dylikt utan att "mappa" om bilen ? ska såklart ändra mjukvara senare men känns lite dumt att stoppa i en 13g igen om jag inte behöver smile

8 252 Inlägg
25 september 2009
#14
_Next_ skrev:
Har själv en v70 2.5t som turbon nog ger upp på snart, så man kan alltså då stoppa i en 16t el dylikt utan att "mappa" om bilen ?

Ja, det kan du.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 september 2009
#15
Samma laddtryck med en större turbo kommer att flytta mer luft = mer effekt
Mjukvaran bör nog anpassas för den nya turbon.

Autotech

8 252 Inlägg
25 september 2009
#16
Busgrabb skrev:
Samma laddtryck med en större turbo kommer att flytta mer luft = mer effekt

Nej, det kommer den inte då det är fysiskt omöjligt. Vid samma laddtryck så kommer den att flytta exakt samma mängd luft. däremot kan temperaturen på luften och syreinnehållet skilja. Men volymen luft är konstant.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 september 2009
#17
Så du menar att tex ett Mitsu 12T aggregat flyttar lika mycket luft vid 1 bar som tex en Garrett T04 ?
Givetvis så sjunker insugstempen med det större aggregatet eftersom det inte alls behöver plågas lika mycket för att uppnå samma effekt.
Senast redigerat av Busgrabb (26 september 2009)

Autotech

8 252 Inlägg
26 september 2009
#18
Busgrabb skrev:
Så du menar att tex ett Mitsu 12T aggregat flyttar lika mycket luft vid 1 bar som tex en Garrett T04 ?
Givetvis så sjunker insugstempen med det större aggregatet eftersom det inte alls behöver plågas lika mycket för att uppnå samma effekt.

Ja, volymen luft som krävs för att skapa ett visst tryck är konstant såvida man inte portar toppen eller byter kam till exempel. Det spelar ingen roll om man ett litet agg som precis orkar hålla en bar eller om man har ett avsevärt större aggregat. Ett större aggregat kan pumpa mer luft om förutsättningarna ändras, men det gör det inte per automatik.


402 Inlägg
26 september 2009
#19
Marlboroman skrev:
Busgrabb skrev:
Så du menar att tex ett Mitsu 12T aggregat flyttar lika mycket luft vid 1 bar som tex en Garrett T04 ?
Givetvis så sjunker insugstempen med det större aggregatet eftersom det inte alls behöver plågas lika mycket för att uppnå samma effekt.

Ja, volymen luft som krävs för att skapa ett visst tryck är konstant såvida man inte portar toppen eller byter kam till exempel. Det spelar ingen roll om man ett litet agg som precis orkar hålla en bar eller om man har ett avsevärt större aggregat. Ett större aggregat kan pumpa mer luft om förutsättningarna ändras, men det gör det inte per automatik.

Vi vet ju att för att få mer effekt måste man tillföra mer luft (+bränsle), så om jag inte ändrar
något i motorn så är enda sättet att få mer effekt att höja laddtrycket?


8 252 Inlägg
26 september 2009
#20
Pinnenpabacken skrev:
Marlboroman skrev:
Busgrabb skrev:
Så du menar att tex ett Mitsu 12T aggregat flyttar lika mycket luft vid 1 bar som tex en Garrett T04 ?
Givetvis så sjunker insugstempen med det större aggregatet eftersom det inte alls behöver plågas lika mycket för att uppnå samma effekt.

Ja, volymen luft som krävs för att skapa ett visst tryck är konstant såvida man inte portar toppen eller byter kam till exempel. Det spelar ingen roll om man ett litet agg som precis orkar hålla en bar eller om man har ett avsevärt större aggregat. Ett större aggregat kan pumpa mer luft om förutsättningarna ändras, men det gör det inte per automatik.

Vi vet ju att för att få mer effekt måste man tillföra mer luft (+bränsle), så om jag inte ändrar
något i motorn så är enda sättet att få mer effekt att höja laddtrycket?

Om man får in mer syre i motorn så kan man få ut mer effekt. Eftersom mer syre + bränsle = mer effekt. så samma volym luft kan ge olika effekt beroende på syreinnehållet. Så du kan ju ta ut mer med antingen bättre kylning av luften som ska in i motorn eller en turbo med bättre verkningsgrad. Men om vi koncentrerar oss på turbon så är ju den eventuella vinsten beroende på hur mycket verkningsgraden skiljer.



Sök