3793
Sök

Går det att spela högt igenom skidluckan med portad låda?

956 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#1
Hallå. Har en peugeot 405 som jag funderar på att bygga ljud i men funderar om det går att få några vidare resultat i den.
Det är ju skidlucka och möjligtvis några högtalarhål i hatthyllan men utöver det är det plåt in mot kupen.

Om man skulle bygga baslåda spelandes framåt och täta bakåt skulle trycket då ta sig in i kupen utan att det skulle bli som en massa konstiga reflexer som sänker resultatet. Det är tänkt att jag isf ska ha en 15" bas spelandes i en portad låda och bryr mig inte nå vidare om ljudkvaliten utan endast om resultatet på mätarn.

Så, tar sig trycket in i kupen?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

SilverDevil
57 Inlägg
19 september 2009
#2
jag har sedan och har psovat alla dem sätten du tog upp. bäst ljud får jag med hel hatthylla, stäng skidlucka och basen riktad rak bak mot bakluckan. men den står ändå in till säterna för att minimera "skrammel"


956 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#3
Honda_Danne skrev:
jag har sedan och har psovat alla dem sätten du tog upp. bäst ljud får jag med hel hatthylla, stäng skidlucka och basen riktad rak bak mot bakluckan. men den står ändå in till säterna för att minimera "skrammel"

Var detta på mätaren eller vad det kändes som?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

255 Inlägg
19 september 2009
#4
I 940n så har jag skidluckan öppen, och byggt en vanlig portad låda så porten spelar ut genom
skidluckan, då har jag 2 st MDS 10".. och kan säga att det rockar på riktigt grymt,med mycket bas!
Räcker till för att man knappt ska kunna sitta i bilen iaf, det är vad jag tycker tongue
Senast redigerat av ander3on (19 september 2009)


SilverDevil
57 Inlägg
19 september 2009
#5
de var vad de känns... spelar för de ska låta bra. men vill du de ska låta högt ska luckan vara öppen för att få in de i coupén


547 Inlägg
19 september 2009
#6
Honda_Danne skrev:
de var vad de känns... spelar för de ska låta bra. men vill du de ska låta högt ska luckan vara öppen för att få in de i coupén

Du säger ju emot dig själv lite här... Har du basen så som du beskrev att du har den nu så blir den ju väldigt instängd och bumlig. Du får ju ingen exakthet i basen heller. Utan det mesta du hör utav den så är muller och skrammel.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

255 Inlägg
19 september 2009
#7
Sandvik skrev:
Honda_Danne skrev:
de var vad de känns... spelar för de ska låta bra. men vill du de ska låta högt ska luckan vara öppen för att få in de i coupén

Du säger ju emot dig själv lite här... Har du basen så som du beskrev att du har den nu så blir den ju väldigt instängd och bumlig. Du får ju ingen exakthet i basen heller. Utan det mesta du hör utav den så är muller och skrammel.

Precis, och så har jag hört att om man har basen så så kan det uppfattas som om basen kommer någon sekund efter, Men det har jag ingen erfarenhet av..
Jag tycker iaf det låter bra som jag har det iaf så..

//Marcus


Golfare
349 Inlägg
19 september 2009
#8
Använder du en 4e ordningens bandpasslåda får du in ALL bas i coupen via hatthylla eller ski(t)luckan.. Måste nog vara den bästa lösningen då skuffen + baslådan annars bildar en 4e ordningens bandpass fast helt fel avstämt. Ska man ha en vanlig basreflexlåda i skuffen så låter det mest rätt med öppen bagagelucka egentligen, om det sen låter högt är en annan sak. Mitt tips är att du bygger en ny låda som är anpassad för din skuff, bandpass så du får in varenda ton in i coupen.. smile

4e ordningens bandpass:
http://www.edu.nykoping.se/pp/niklas.kjellstrom.0516/projektarbete/lador/bandpass.jpg


956 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#9
epic110 skrev:
Använder du en 4e ordningens bandpasslåda får du in ALL bas i coupen via hatthylla eller ski(t)luckan.. Måste nog vara den bästa lösningen då skuffen + baslådan annars bildar en 4e ordningens bandpass fast helt fel avstämt. Ska man ha en vanlig basreflexlåda i skuffen så låter det mest rätt med öppen bagagelucka egentligen, om det sen låter högt är en annan sak. Mitt tips är att du bygger en ny låda som är anpassad för din skuff, bandpass så du får in varenda ton in i coupen.. smile

4e ordningens bandpass:
http://www.edu.nykoping.se/pp/niklas.kj … ndpass.jpg

Är medveten om att bandpass skulle fungera bäst, men har redan en bas hemma som jag tänkt använda och är ganska så säker på att den inte alls trivs i bandpass. Och är inte så sugen på att skaffa nytt. Men det är ju precis det du skrev som jag blir lite orolig över.

Har fått en hel del svar nu men inget som beskriver riktigt vad jag vill veta, vad som funkar på mätaren.
Att man kör med nåt som låter högt säger ju inte så mycket, kan ju bara vara avstämningen på lådan som är hög och örat uppfattar det som högre. Det är väl det som händer om man har basen spelandes bakåt att man för en höjning i lite högre hz som lurar örat.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 september 2009
#10
Får man fråga vilken bas det rör sig om?

956 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Får man fråga vilken bas det rör sig om?

Har 2 kandidater som finns hemma, en mds apx15 och en mds ZR15V1. Vilken av dessa som ska användas beror på vad som skulle spela bäst, men nån av dom är det tänkt.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 september 2009
#12
Finns det verkligen ZR15V1, är det inte V2?

956 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Finns det verkligen ZR15V1, är det inte V2?

Ska ha funnits 2 olika, v2 som dom har på hemsidan, men innan den ska v1 ha funnits och denna var specad till 1800watt/900wrms. Dock osäker om den benämdes v1, men verkar troligt.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 september 2009
#14
Aha. Det verkar som att basreflex är mest lämplig till APX iaf, visst kan det funka med bandpass också men då får man ganska tajt i lådan eftersom volymerna blir ganska små för att vara till en 15". smile

Hade det varit V2 så skulle bandpass ha blivit relativt bra tycker jag, åtminstone enligt teorin.

956 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Aha. Det verkar som att basreflex är mest lämplig till APX iaf, visst kan det funka med bandpass också men då får man ganska tajt i lådan eftersom volymerna blir ganska små för att vara till en 15". smile

Hade det varit V2 så skulle bandpass ha blivit relativt bra tycker jag, åtminstone enligt teorin.

Ok, skulle det inte funka med basreflex lösning i bilen skulle kanske en bandpass vara av intresse.

Apx ska ju ha konstiga parametrar och vara svår att räkna på, så en bandpass blir nog svår att få till bra på den. Fast vad jag läst ska den fungera bra i slutet på runt 30l med även om det inte verkar som det.

Vet inte riktigt vad som skiljer v1 och v2 åt. Läste bara att v1 vart för tungdriven för att slutstgen som mds sålde skulle klara att driva dem, därför gjorde dom v2 ist.
Men man hittar ju inga parametrar på v1.

Hur mycket skillnad tror du att det kan vara mellan v1 och v2, skulle en låda till v2 vara helt fel till v1?

Är ju kanske inte ute efter att spela högst, utan vill mer ha en lågt avstämd låda lite för party och stajl faktor så lite fel skadar ju inte, men man vill ju ändå inte spränga basen direkt för att lådan vart fel.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 september 2009
#16
Risken finns att parametrarna på V1 skiljer sig markant från V2, därför vill jag inte chansa med bandpass eller basreflex till den basen utan en sluten låda är nog säkrast tror jag.

APX har lite "besvärliga" parametrar, det håller jag med om. Jag har också hört att sluten fungerar bra fastän inte parametrarna visar det. Ett bra exempel på att man inte kan lita blint på teorin/lådprogram alltså. smile

Om du vill kan jag kika lite mer ingående på bandpasslåda till APX och se om det är möjligt att klämma in den i sån låda, du får väl använda slägga och kofot annars. wink
Senast redigerat av Drönirettab (19 september 2009)

956 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Risken finns att parametrarna på V1 skiljer sig markant från V2, därför vill jag inte chansa med bandpass eller basreflex till den basen utan en sluten låda är nog säkrast tror jag.

APX har lite "besvärliga" parametrar, det håller jag med om. Jag har också hört att sluten fungerar bra fastän inte parametrarna visar det. Ett bra exempel på att man inte kan lita blint på teorin/lådprogram alltså. smile

Om du vill kan jag kika lite mer ingående på bandpasslåda till APX och se om det är möjligt att klämma in den i sån låda, du får väl använda slägga och kofot annars. wink

Var det jag var rädd för neutral

Om du skulle vilja kolla på en bandpass åt apx:en vore det riktigt snällt av dig. HAr aldrig byggt det förut heller så det vore kul att prova. I värsta fall finns kofoten till hands lol

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

956 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#18
Föresten Dröni. Såg att mds hade lådritningar till v1 på hemsidan, eller zr15 som dom bara använder, och i dom filerna står det ju några paramterar . Är detta på lådan eller kan det vara på basen i sig??

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 september 2009
#19
Det är basens parametrar.

Har räknat på en bandpass nu, det kan gå om basen monteras med magneten i den portade kammaren och att hela röret sitter utanför lådan (sticker fram genom skidluckan). Dessutom får inte basens ytterdiameter vara större än 395 mm.

Vad tror du, kommer det att funka?

956 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Det är basens parametrar.

Har räknat på en bandpass nu, det kan gå om basen monteras med magneten i den portade kammaren och att hela röret sitter utanför lådan (sticker fram genom skidluckan). Dessutom får inte basens ytterdiameter vara större än 395 mm.

Vad tror du, kommer det att funka?

Vilken bas är det du har räknat på?

Sen att porten sticker ut gör inte mig nåt, men ska åka iväg och mäta lite idag, förhoppningsvis är den mindre än 395 då.

Vad har du räknat på för port/portar?

Hoppas att det ska fungera iaf.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas


Sök