2504
Sök

Krockade med polaren i helgen, hur går vi till väga nu?

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
God morgon.

I fredags så var jag och ett par polare på FNM-träffen i Jakobsberg.
Efter det bar det vidare till x där ett par bilar körde mot varandra.
Vi försvann lite tidigare för att dra in mot stan och ta en bit mat.
På väg från "myset", så kör vi och håller runt 60-70 allihopa.

Vi kör på en väg med en fil på vardera sida.
Efter en korsning så är det en refug mellan våra filer. På början och slutet av denna refug finns det två skyltar som visar oss, och de som kör mot oss att man ska köra till höger om skylten, ni vet en sån där blå skylt med vit pil som pekar snett neråt åt höger..

Precis innan refugen tar slut, så springer ett rådjur ut framför min polare som kör en röd Opel.
Jag kör bakom och hinner inte bromsa efter att han väjer åt vänster.
Jag väjer också och försöker att köra mellan refugen och honom.
Jag misslyckas med detta då jag aldrig hade fått plats med Mustangen..

Jag bifogar en bild så ni hänger med hur det gick till.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/41769/768043_bgw5mq.jpg

De röda prickarna är då skyltarna, till höger om oss är det ett dike och sen skog.
Rådjuret kom ut från höger.
Jag är den blåa bilen på bilden, och smäller i polarens förardörr samt vänster framskärm.

Båda bilarna fick bärgas därifrån och nu har jag ett par frågor.

Eftersom det är en viltolycka, hur går vi till väga?

Är det bara att göra en skadeanmälan och han betalar sin självrisk och jag min?

Är det jag som är vållande till olyckan? Betalar jag då min självrisk och mitt försäkringsbolag fixar hans skada på bilen också?

Någon som har koll på detta?
Är verkligen tacksam för svar.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 september 2009
körde ni på djuret så är det en vilt olycka men du är ju endå vållande då du inte höll avståndet.. alltid bakomvarande som åker på det...

2slow

5 198 Inlägg
21 september 2009
I de flesta fall är det är påkörning bakifrån är det den påkörandes fel, då denne inte hållit tillräckligt avstånd till framförvarande bil. alltså man ska ha sånt avstånd att man hinenr stanna.

169 Inlägg
21 september 2009
Ring till dit bolag och förklara situationen och skicka in en skadeanmälan med så mycket info som du har.
Det är iallafall deras beslut som gäller så det bästa är att dom får så bra bild av händelsen som möjligt.
Blev Råddjuret på kört ? Finns det Polisrapport på det ? I detta fall så är det nog en fördel om det finns. Det styrker din redogörelse.

/Göran R

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Rådjuret blev aldrig påkört, men båda är ju vittnen på att det dök upp, även en tredje bil finns som vittne till att dök upp ett rådjur på vägen.

Ok, då får jag mig en uppfattning om vad som lär vänta. =/
Nästa gång jag ser ett rådjur så ska jag köra på det med flit så man verkligen har bevis.. Nån som har ett rådjur till salu? wink

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 september 2009
är de inte så att man inte ska väjja för djur mindre än älgar?..

2slow

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
azid skrev:

Det har jag också hört, men finns detta svart på vitt?..

Ελευθερία ή Θάνατος !

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
21 september 2009
man "ska" inte väja fö mindre djur än rådjur.

kul när de kommer en skock mä vildsvin upp på vägen hmm
Senast redigerat av weian (21 september 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

184 Inlägg
21 september 2009
Jojje_ skrev:
azid skrev:

Njae, hund och neråt ska du inte väjja för. Låter grymt men bättre o köra på om du inte är rik vill säga. Det kan ställa till med otroligt mkt skada om du kör på ett rådjur, trots att dom e små så kan dom åka genom framrutan.

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Donken86 skrev:
Jojje_ skrev:
azid skrev:

Njae, hund och neråt ska du inte väjja för. Låter grymt men bättre o köra på om du inte är rik vill säga. Det kan ställa till med otroligt mkt skada om du kör på ett rådjur, trots att dom e små så kan dom åka genom framrutan.

Jo jag håller självklart med, jag har personligen smällt 5 gånger nu.. (allvarligare olyckor)
Så viss erfarenhet har man när det gäller djur och tänkande.

Polaren däremot hade aldrig krockat förut. Så jag ser det som en självklarhet att han försökte väjja undan för djuret som dök upp.

Ελευθερία ή Θάνατος !

bitter besserwisser
644 Inlägg
21 september 2009
förbannat snyggt rådjur alltså.. haha

det blir nog så att du åker på det.. som sagt man ska alltid hålla avståndet.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
niclas_swe skrev:
förbannat snyggt rådjur alltså.. haha

det blir nog så att du åker på det.. som sagt man ska alltid hålla avståndet.

Täcker mitt försäkringsbolag hans skada också?
Då betalar jag både min självrisk och hans va?

Ελευθερία ή Θάνατος !

Mongo
7 Inlägg
21 september 2009
Du betalar bara din självrisk sedan sköter ditt försäkringsbolag resten om det är du som är vålande vilket det ser ut som i detta fallet

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 september 2009
Det är ofta den som kör på bilen framför som är skyldigt.sad
Om du har helförsäkring, du betalar bara självrisk, båda bilar blir lagad för det.
Om du har halv försäkring, du betala självrisk till reparation för din polares bil och betala hela kostnader för reparation av din bil.
Förmodligen din nästa premium blir lite dyrare.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 198 Inlägg
21 september 2009
azid skrev:

Rådjur....

1 749 Inlägg
21 september 2009
weian skrev:
man "ska" inte väja fö mindre djur än rådjur.

kul när de kommer en skock mä vildsvin upp på vägen hmm

Finns det skrivet någonstans, jag menar på fler ställen än här på gorg?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

711 Inlägg
21 september 2009
patrikke skrev:

Det handlar nog mer om sunt förnuft:
Om en grävling eller något annat mindre djur är på vägen så är det bättre att du offrar djuret istället för att prova på en potentiellt livsfarlig manöver för att undvika att köra på den.

Står där en älg klandrar ingen dig för att du försökte väja, älgar skadar bilen så pass mycket, eventuellt även förare och passagerare.

Som jag har förstått det är inget lagstadgat (men jag kan ha fel!), utan bara rekommendationer finns.

164 Inlägg
21 september 2009
thelaughingmadman skrev:
patrikke skrev:

Det handlar nog mer om sunt förnuft:
Om en grävling eller något annat mindre djur är på vägen så är det bättre att du offrar djuret istället för att prova på en potentiellt livsfarlig manöver för att undvika att köra på den.

Står där en älg klandrar ingen dig för att du försökte väja, älgar skadar bilen så pass mycket, eventuellt även förare och passagerare.

Som jag har förstått det är inget lagstadgat (men jag kan ha fel!), utan bara rekommendationer finns.

Grävlingar skall man definitivt undvika att köra på. Grävlingar är betydligt större än man tror och är dessutom oerhört kompakt byggda. Att köra på en 16-kilos hangrävling är detsamma som att köra på ett cementblock på vägen. Man riskerar att slå sönder hela framvagnen på bilen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeisk_gr%C3%A4vling

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

Olika
907 Inlägg
21 september 2009
Att framförvarande bilar inte håller avståndet verkar vara ett stort problem i trafiken nu för tiden...

Mvh
Fredrik

Sök