4630
Sök

C70 lr Celica 00-05?

22 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#1
Tja,

jag har planerat ett tag nu att jag skulle ta och köpa en Toyota Celica, som äldst 00:a. Har sett att de ligger runt 150.000 och uppåt. Allra helst skulle det vara en T-sport. Men så såg jag häromdan att det finns många VOLVO C70, sent 90-tal, utannonserade för under 100.000. Har starkt tycke för trimning och styling (även om jag inte kan så mycket om det tekniska). Har sett att det finns mycket inom det till celican men har inte hittat så mycket till C70.

Nu till min fråga.
Som rubriken lyder så står valet mellan VOLVO C70 (ej cab) och Toyota Celica (som äldst 00). Va anser ni här på forumet som har lite mer erfarenhet om bilar? Vad är ett rimligt pris för en C70? Va ska den ha för motor? Årsmodell osv? Samma sak gäller för Celican.

Har kört 2 bilar i mitt liv, en gammal folkabuss som är totalt värdelös, tråkig och dålig på vägen, och nån halvgammal Mitsubishi SUV.


22 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#2
hmmm.... Hade hoppats på att det fanns nån som hade nån erfarenhet av nån av de här bilarna:-(

PS. käraNÅN va många "nån". DS


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
8 maj 2006
#3
kan ej svara på din fråga men jag tycker att c70:in är något du ska satsa på. då har du ju även 50000 du kan lägga på trimm till volvos fina turbo 5:a.

satsa på en c70 som inte har gått så långt utan en lågmilare. årsmodell spelar mindre roll. t5:an är ett måste!

man lever bara en gång så lev väl!

Utanlem
895 Inlägg
8 maj 2006
#4
Jag har ju C70.. de tycker jag om smile
Köpte den förra sensommarn.. finns mkt skabb där ute... började med dom som låg på 100 000... tråkigt o lägga (för mig) så mkt pengar o inte vara nöjd för de fattas utrustning lr motor.. man bör tänka på att många är italien import.. så inga "riktiga" t5or... automat e ju ofta billigare med..

140 000 gav jag för min... 6000mil -98 240hk..

Hoppas du hittar nått... det är stor skillnad på C70 och s70r/v70r/850r .. c70 har grymt mkt bättre väghållning tex big_smile


22 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
#5
C70 låter ju lockande. Har faktiskt åkt i en C70 ett par gånger för några år sen.
Hittade den här http://www.annonsborsen.se/search/view/object/94017/ verkar lovande.

Hur vet man om det är en riktig T5?


Utanlem
895 Inlägg
9 maj 2006
#6
enklast är att kolla regnummret på https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp
får du 166kw har du en italien 2.0.. får du 176 är det en "riktig" 2.3 wink


22 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
#7
OKej. När det kommer till T modellerna, så har jag sätt att det även finns 2.4T och 2.5T om jag inet minns fel. Är det nån stor skillnad mellan de å T5 lr?


Utanlem
895 Inlägg
9 maj 2006
#8
2,5 och 2,4 är samma.... Tror det var eu som sa ajja bajja motorn är för liten för att heta 2,5... så då blev det 2,4 ist wink

en chippad 2,4/2,5 ska visst gå som en 2,3 org.. fast om man tänker så.. en chippad t5 går ju som........... wink

skillnad e de ju på standard utrustningsnivån också....

ne lika bra o köpa största motorn direkt... finns för många saabar där ute för att välja annat wink


22 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
#9
Det får nog bli en C70 T5 98 lr 99 då. Såg på autotech (lr va d heter) att enn trimsats till 290hk kostade ca 10.000kr. Kan vara värt att köpa en sån. Får man en fin bil med 290hk för under 150papp.

Tack för alla info Burken:-)


Utanlem
895 Inlägg
9 maj 2006
#10
99 bytte vi elsystem och insug...
dom ska visst vara lite krångligare o trimma... wink
tidiga 98or kan läcka i bakrutorna.. hitta en med 3 pluppar på bakrutan så slipper du det (oftast) wink

bli inte lurad av folk som säger att de e stora sterion utan dolby... wink (högtalaren på instrumentpanelen)


1 854 Inlägg
9 maj 2006
#11
Celican skulle jag helt klart köpa, den modellen är helt underbar.

ingen aning
687 Inlägg
10 maj 2006
#12
Burken skrev:
2,5 och 2,4 är samma.... Tror det var eu som sa ajja bajja motorn är för liten för att heta 2,5... så då blev det 2,4 ist wink

en chippad 2,4/2,5 ska visst gå som en 2,3 org.. fast om man tänker så.. en chippad t5 går ju som........... wink

skillnad e de ju på standard utrustningsnivån också....

ne lika bra o köpa största motorn direkt... finns för många saabar där ute för att välja annat wink

det finns gamla och nya t5. 2,4t är lätttryckturbo med sämre spridare medan 2.4 t5 är
fulltrycks av dom gamla.
2.5 t5 är är motsvarande till 2,4 t5 men lite större och andra spridare

det finns även 2,3t
Senast redigerat av volvo_240_tic (10 maj 2006)

även zebran har sina fläckar

Sir
1 Inlägg
6 september 2006
#13
köp dig en c70 t5:A jag har båda bilarna du skrivit å jag är mest nöjd med volvon...


1 854 Inlägg
6 september 2006
#14
Poppiz skrev:
köp dig en c70 t5:A jag har båda bilarna du skrivit å jag är mest nöjd med volvon...

Han tänkte inte köpa en gammal celica  roll

00 och uppåt står det...

streetracer
398 Inlägg
6 september 2006
#16
köp dig en C70 T5 men köp dig inte en automatare... visst dom petar på rätt bra men dom håller ej för trimmning det gör dom inte håller för ca 310Hk och att förstärka en sådan kostar skjortan och lite till.. så lägg ut ngra extra tusingar på en manuell låda.. Mycket bättre.. och bilen måste ju såklart vara saffrans färgad hehe wink

22 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#17
Självklart skall det vara manuell... Hur e det med rosten på C70n, e det inte dags för 98orna att snart börja rosta?


684 Inlägg
6 september 2006
#18
EN 98:a som rostar haha, nee isåfall ska det vara väldigt dåliga ägare som haft den innan o inte brytt sig, en volvo sen 98 borde inte rosta så det sak du nog inte oroa dig för men kolla ändå i kanter och skarvar

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
6 september 2006
#19


Sök