4892
Sök

Defekt koppling på saab 9000

17 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#1
Ja äger en saab 9000 årsmodell 92 som rullat strax över 22 000 mil. Ingen turbo ej heller chippad.

Problemet är kopplingen. För en månad sen så slutade kopplingspedalen att ta å den fastnade i golvet. Bilen åkte in på verkstaden å dom bytte Huvudcylindern å luftade systemet. Hämtade ut den å körde i en vecka (ca 40-50 mil) å problemet var tillbaka, precis samma symptom. Kollade bromsvätskan å den var så gott som full. Fyllde i pyttelite så det var fullt ända upp till kanten. Den åkte in på verkstaden å fick tillbaka bilen efter några dar då dom gjort precis samma sak som sist. Denna gången hann ja köra drygt 20 mil innan kopplingspedalen fastnade i golvet. Men denna gången så hade bromsvätskan även sjunkit med 4 cm. Fyllde på (men måste ja göra något mer, typ låta bilen stå på tomgång en stund) Pedalen vägrar å komma upp igen (om man inte puttar till den själv med handen vill säga)
Vad är felet å vad ska ja göra???
Är detta vanligt å är de dyrt??
Har ju redan lagt ut 2000 kr på att byta huvudcylindern som dom kallade det.
Är inte så bra på bilmotorer tyvärr hmm

Kan tillägga att ja blev tvungen å byta bensinmotorn i somras pga att den la av. Låter inte troligt att den har utlöst något men tänkte påpeka det i fall.

Hoppas på hjälp då min bil är viktig i min vardag pga långa resor till jobbet.

290 Inlägg
26 september 2009
#2
det är för modlige slangen (röret) som måste bytas, har råkat ut för det några gånger.
det lossar gummiflikar inne i slangen som sätter sig ivägen. har  du otur så måste du byta nedre cylindern oxå, man skall försöka att blåsa försiktigt bakvägen när slangen är borta för att få bort gummiräster.

Timmerman
114 Inlägg
26 september 2009
#3
kanske är svårt att komma iväg på ettan.. men är man duktig kan man ba trycka i växlarna om man har rätt känsla wink?  skämtosido.. är inte själva lamellen trasig då?


1 513 Inlägg
26 september 2009
#4
det är slav cylindern som rasat standard fel på gammla saabar..


17 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#5
Hej okunnig som ja är (men vill gärna lära mig mycket mycket mer om bilar) Så undrar ja hur man kollar om de är slangen (röret) som är trasigt?

Å om det är slavcylindern är det lika med att skrota bilen för har hört att det är väldigt dyrt??

S40 T4
584 Inlägg
27 september 2009
#6
kolla det dr-aero sa och kolla kopplingwiren


Controlled Insanity
41 Inlägg
27 september 2009
#7
Shady_killen skrev:
kolla det dr-aero sa och kolla kopplingwiren

Skulle det lossna gummirester i det röret och täppa igen så blir kopplingspedalen stum! Den kommer inte fastna i nedre läget då utan bli helt stum... Alltså kommer du inte kunna trycka ner pedalen. Det är vad jag vart med om på ett 10tal bilar iaf..

Kopplingwire finns inte på 9000, enbart 900 94-98 som hade detta.

Slavcylindern kostar runt en 1000kr och köpa ny. Men du kan köpa en renoveringsats till den för runt 50-100kr! Det är oftast packningarna i den som ger med sig efter åren.
Kan du inte byta det själv så finns det en hel del folk som kan göra det åt dig vid sidan om.. Allt från 500-2500kr.

Du kan enklast försöka se om den är trasig genom att lossa det svarta plastlocket som sitter uppe på växellådan där du har luftningen till kopplingen. Och lysa ner med en fick lampa och se om det är en del olja där i... Eller om du lägger dig under bilen och ser om det runnit igenom bromsvätska mellan låda och motor.

Du kan även testa att lufta kopplingen! Kan ju vara så att dom inte har fått ur all luft till 100%!

Mvh Jonas

290 Inlägg
27 september 2009
#8
JonasBilstrup skrev:
Shady_killen skrev:
kolla det dr-aero sa och kolla kopplingwiren

Skulle det lossna gummirester i det röret och täppa igen så blir kopplingspedalen stum! Den kommer inte fastna i nedre läget då utan bli helt stum... Alltså kommer du inte kunna trycka ner pedalen. Det är vad jag vart med om på ett 10tal bilar iaf..

Kopplingwire finns inte på 9000, enbart 900 94-98 som hade detta.

Slavcylindern kostar runt en 1000kr och köpa ny. Men du kan köpa en renoveringsats till den för runt 50-100kr! Det är oftast packningarna i den som ger med sig efter åren.
Kan du inte byta det själv så finns det en hel del folk som kan göra det åt dig vid sidan om.. Allt från 500-2500kr.

Du kan enklast försöka se om den är trasig genom att lossa det svarta plastlocket som sitter uppe på växellådan där du har luftningen till kopplingen. Och lysa ner med en fick lampa och se om det är en del olja där i... Eller om du lägger dig under bilen och ser om det runnit igenom bromsvätska mellan låda och motor.

Du kan även testa att lufta kopplingen! Kan ju vara så att dom inte har fått ur all luft till 100%!

Mvh Jonas

jag har faktiskt vart med om att den även fastnar nere och att den beter sig som om huvudcylindern vore kass. bet lossar gummi i från slangen inte ifrån röret efter som det är av stål:P
har inte sagt att det är det som e fel men det kan vara. hursom kostar slangen typ 300 spänn på mekonomen, så värt att testa om det inte syns att det läcker från salvcylindern.

Controlled Insanity
41 Inlägg
29 september 2009
#9
dr-aero skrev:
jag har faktiskt vart med om att den även fastnar nere och att den beter sig som om huvudcylindern vore kass. bet lossar gummi i från slangen inte ifrån röret efter som det är av stål:P

Jo, det förstod jag allt med.. beskrev väl inte helt riktigt hur jag menade.. Men röret går ju över från stål till gummi innan kopplingsanslutningen..

Men som sagt! trådskaparen kan ju kolla detta och sen höra av sig om han inte hittar felet!


Sök