mangii skrev:
Mazdakillen skrev:
Hmm jag tycker fortfarande inte att hela sanningen kommer fram.
Som mitt exempel.
I Mx3an skickade jag ut den gammla 1.8 liters V6an till förmån för en 2,5 liters V6a.
Vid två tillfällen så har jag piskat Honda Civic TypeR den ena i rödljusrace även om det var en jämn kamp.
Men segern gick till min MX3 och den V6an levererar 217-220 NM i vrid men bara 170 häst.
Samma sak när jag motorvägkörde mot en sådan och när det kom en lång och kraftig uppförsbacke hade även den gången en Civic TR som försökte och den gången blev det änne mera seger till MX3an.
Det skulle ju vara å sådanafall helt omöjligt med tanke på att min motor levererar endast 170 Hk och Hodamotorn har betydligt mer.
Dessutom så väger båda bilarna relativt lika och ren aerodynamiskt så är det nog rätt lika förhållande.
En annan exempel.
Jag har kärt rätt mycket Golf 1.6 och Golf 1.6 TDI. den ena av generation 4 och TDI goffen var en generation 6.
Rent prestandamässigt så var TDI golfen betydligt raskare i alla hastigheter och de har ungefär lika mycket hk men TDI golfen hade avsevärt mycket högre vrid.
Om nu verkligen Hk är allt så skulle de gå lika vilket de absolut inte gjorde.
utveckla gärna vad hela sanningen är.
Kommer du fortfarande att hänga med någorlunda om man sätter en F1 motor i Civicen? Den har ju bara ca 100 Nm mera än MX3 då
Det vore ju kul å prova men det vore ju sinnensjukt om jag hängde på den.
Visst Vrid är inte heller allt men en enbart hästkraftstark motor är omljligt hela sanningen till att en bil ska bli snabb eller ej.
För har det massa hästkrafter men ändå saknar ork att leverera något så blir ju bilen iallafall inte snabb.
Visst säg att en motor levererar massor av hästkrafter men bara under en kortare period i i kraftkurvan så blir den bara snabb under de ögonblicket.
Tex anta en motor som levererar max 6000 RPM och varvstoppet går i vid 7500 och allt efter max varvet motorn är som starkast är ju ointressant då kraftkurvan oftast vänder neråt.
Men den har ingen ork alls förens den är framme vid 6000 RPM så är ju en bil tvärslö fram tills dess eftersom det inte finns tillräkligt med ork eller ja annat kallat vrid.
Jag menar om man nu ska ta det här på 100% allvar att vrid är onintressant så vore ju det ändå störtomöjligt att vid två tillfällen köra ifrån mera motorstarka bilar med ungefär samma vikt.
170 är fortfarande mindre än 200 eller vad de nu har.
Visst jag menar nu inte att det blev någon jordskreds seger men som de säger winning is winning.
jag har ett till praktexempel.
Min kompis hade en Volvo V70 Chippad till 185...var från början en 140 hästars V70 från 00.
Då när volvo kom med motorn som egentligen var en nerstrypt 170 hästars GLT men med chip så öppnar gasspjället fullt och så fick han lite till så det blev 185 totalt.
Sen så sålde han den och köpte en Saab 9-5 2.3T automat.
Volvon var lika stark som Saaben rent effektmässigt sett till antal HK men vridet var avsevärd skillnad på mellan Volvon och Saaben.
Saaben var dessutom tyngre och 4 stegs automat men Saaben var betydligt kvickare på alla sätt speciellt i rullande acceleration än vad Volvon var och då är volvon både lättare och hade en växel till.
Om nu då vridet ska vara ointressant så borde ju enligt alla lagar å regler Saaben varit långsammare, eller?