3880
Sök

1 Decimeter från döden inatt!!!

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
8 maj 2006
heheh aa ja tror han vart minst lika jävla rädd...förra sommare va ja nära på att köra på en älg i runt 90km/h med morsan o farsans s80....om ja hade haft min bil så hade det ja krockat utan tvekan... för ja va så pass nära så ja kunde se älgens röv hål...o nu för tiden tar ja de jävligt lungt på den vägen när ja kör big_smilebig_smile

375 Inlägg
9 maj 2006
Förra veckan när vi jobbat över till kl 21 på jobbet kom det ett rådjur och sprang rätt in i sidan på Jeepen på vägen hem. Vart inte ett märke på bilen men inte så mycket rådjur kvar.

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
9 maj 2006
Toyota celica gt? 130kmh? nej aaaaaldrig.....

*host, harkel *..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
9 maj 2006
Skulle vara kul att höra er ålder, ni som skriver dessa inlägg.
T. ex vem ligger i 90 km/h i en snäv kurva och har sin 5-årige brorsa med i bilen?? Ringer det inga varningsklockor nu? Så tragiskt sant att män i 18-25 års ålder övervärderar sina körkunskaper utav bara fan.. snart händer det er något, och jag vill inte vara i den mötande bilen.. det är något som är jävligt sant!
Krävs det nära-döden upplevelser för att ni skall vakna upp och köra lagligt/vettigt?
Så jävla tragiskt när vi andra inom denna ålderskategori får fan för att andra inom samma kategori kör som idioter, hur lagligt och vettigt vi andra kör. Ett gott exempel på detta är försäkringspremier.
Skulle vara bra att införa 25-års åldersgräns på bilar med mer än 100 hk, allvarligt talat.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

75 Inlägg
9 maj 2006
jonesono skrev:
Skulle vara kul att höra er ålder, ni som skriver dessa inlägg.
T. ex vem ligger i 90 km/h i en snäv kurva och har sin 5-årige brorsa med i bilen?? Ringer det inga varningsklockor nu? Så tragiskt sant att män i 18-25 års ålder övervärderar sina körkunskaper utav bara fan.. snart händer det er något, och jag vill inte vara i den mötande bilen.. det är något som är jävligt sant!
Krävs det nära-döden upplevelser för att ni skall vakna upp och köra lagligt/vettigt?
Så jävla tragiskt när vi andra inom denna ålderskategori får fan för att andra inom samma kategori kör som idioter, hur lagligt och vettigt vi andra kör. Ett gott exempel på detta är försäkringspremier.
Skulle vara bra att införa 25-års åldersgräns på bilar med mer än 100 hk, allvarligt talat.

Väldigt vettiga åsikter du har.. Och jag håller faktiskt med till fullo..
Finns en anledning att ja köpte min lilla polo.. Pga. den är långsam men ändå kul.
har bara 75 hk under huven och jag vet att de flesta kör ifrån mig. Men det är inget
jag går o grämer mig över. och det går att ha kul även med en liten bil med lite hk.
finns banträffar för o köra fort o busigt.. Där tar ja ut min gasglädje.
Jag har vart nära på o köra på två älgar, två rådjur. och har kört på
tre grävlingar och en hare.
Jag är 22 och alla mina vilthändelser hände under mitt första år med körkort och man var inte alltid så försiktig sóm man borde.
Tänk er för i trafiken och tänk åtminstone på era passagerare och medtrafikanter om ni inte vill tänka på er själva.
Har sett så många som kör som galningar både med a-traktorer och bilar när de precis fått körkort och man blir ju skrämd av att de tror att "nu har ja körkort så ja måste vara lika duktig som självaste schumi på vägarna för han har ju oxå klarat av körkortet"
Snälla Ta d lugnt i trafiken framförallt nu på sommaren. för det är faktiskt en kul tid med bra väder på gång. och många olyckor brukar inträffa under denna årstid.
Mvh. Jonas

Miklen
9 maj 2006
..du får sätta upp en sån skylt som dom har i bussarna "Prata inte me chauffören under färd" winkwink..

JapsRacer!
198 Inlägg
9 maj 2006
det går att köra som en dåre med under 100 hästar också .. så det borde nog vara fartspärr på 70kmh för folk som inte kan hålla sig tongue

BMW Power
2 362 Inlägg
9 maj 2006
SNap3 skrev:
det går att köra som en dåre med under 100 hästar också .. så det borde nog vara fartspärr på 70kmh för folk som inte kan hålla sig tongue

Men desto mer hästar, desto mer kan man inte hålla sig, det är det.

BMW, bogsering med wire :/

736 Inlägg
9 maj 2006
Åkte hem väg 73 en sväng i vintras en av de första snödagarna tidigt på morgonen. Inte plogat och i i stor sätt varje kurva såg man spåren av den mötande bilen som efter ca halva kurvan började halka över på min sida för att i slutet av kurvan ligga helt i fel körbana. Spåren var sådana där understyr spår. Snacka man var lite nervös för att möta en sån bil i en kurva... Eller hoppats på att det var en VW polo, det hade bara minskat min hastighet med 10 km/h...

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
11 maj 2006
Redan när man håller på med teorin på körskolor och läser teori i böcker, står det ganska tydligt att man inte skall tro att man "känner" järnvägskorsningen, en särskild kurva, bro osv eftersom man då lätt kan tro att "har det inte kommit ett tåg här tidigare när bommarna har varit uppe, så kommer inte tåget att komma någon gång när bommarna är uppe".
Man ska ALDRIG tro att man känner ett visst ställe bara för att man åkt där 100 ggr.
Men självklart är det förbaskat svårt att hela tiden försöka tänka på det när man kör.

Tänkte också höra med er hur många här som har varit med om en allvarlig incident då ni satt som förare i bilen.
Jag har haft körkortet i 2½ år nu och har kört bil nästan dagligen sen dess... inga incidenter.
Det går om man vill, och det är bra mer ekonomiskt ur många vinklar att inte trycka pedalen i botten.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

-:Player in the street:-
234 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
skrota min gammla bil i vajerräcket för 3 år sedan...pga en epa som trodde han ägde vägen o körde ut framför mej när ja körde om han...annars har de inte varit mer;)

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

173 Inlägg
14 maj 2006
Sommaren -97 (tror jag det var) så var jag med min familj på en semester till Öland. Vi åkte i två bilar och jag åkte då med min farmor och farfar i den ena bilen och de övriga i min familj åkte i en annan bil.
När vi skulle hem så hann vi över Ölandsbron och någonstans norr om Kalmar (vi skulle norrut, bor i Karlstad), när jag sitter i passagerarsätet fram (jag var ca. 10 år och hade lätt för att bli åksjuk) och tittar ut över en äng och studerar väglinjerna som susar förbi så upptäcker jag att bilen helt plötsligt börjar sakta ner. Motorn blev tyst, och vi rullade långsamt på landsvägen.

Jag tittar förvånat upp mot min farfar som körde bilen, och får se honom sittandes i stolen med raka hängande armar, slutna ögon, vidöppen mun och glasögon som fallit ner på nästippen.

Min farmor börjar skrika i baksätet och ruska min farfar i axlarna. Chockar funderar jag på vad som händer, har vi fått motorstopp? Bensinstopp?

Nej - Farfar dog den dagen i en hjärtattack. Precis innan han dog så tryckte han ner kopplingen, lade i friläget, styrde bilen åt högerkanten på vägen, släppte ratten och somnade in.

Hade han agerat annorlunda hade jag troligen varit död nu, antingen genom frontalkrock eller i ett dike, vi åkte en Opel astra, knappast bästa bilen att krocka med...

Något att tänka på kanske ... ? mvh / Fredric

Fartdåre
286 Inlägg
14 maj 2006
Ostsåsen skrev:
Sommaren -97 (tror jag det var) så var jag med min familj på en semester till Öland. Vi åkte i två bilar och jag åkte då med min farmor och farfar i den ena bilen och de övriga i min familj åkte i en annan bil.
När vi skulle hem så hann vi över Ölandsbron och någonstans norr om Kalmar (vi skulle norrut, bor i Karlstad), när jag sitter i passagerarsätet fram (jag var ca. 10 år och hade lätt för att bli åksjuk) och tittar ut över en äng och studerar väglinjerna som susar förbi så upptäcker jag att bilen helt plötsligt börjar sakta ner. Motorn blev tyst, och vi rullade långsamt på landsvägen.

Jag tittar förvånat upp mot min farfar som körde bilen, och får se honom sittandes i stolen med raka hängande armar, slutna ögon, vidöppen mun och glasögon som fallit ner på nästippen.

Min farmor börjar skrika i baksätet och ruska min farfar i axlarna. Chockar funderar jag på vad som händer, har vi fått motorstopp? Bensinstopp?

Nej - Farfar dog den dagen i en hjärtattack. Precis innan han dog så tryckte han ner kopplingen, lade i friläget, styrde bilen åt högerkanten på vägen, släppte ratten och somnade in.

Hade han agerat annorlunda hade jag troligen varit död nu, antingen genom frontalkrock eller i ett dike, vi åkte en Opel astra, knappast bästa bilen att krocka med...

Något att tänka på kanske ... ? mvh / Fredric

Kan absolut inte vara kul att komma ihåg nåt sånt här sad Beklagar sorgen iaf och det var iaf tur i oturen om man kan säga så.

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
14 maj 2006
jonesono skrev:
Redan när man håller på med teorin på körskolor och läser teori i böcker, står det ganska tydligt att man inte skall tro att man "känner" järnvägskorsningen, en särskild kurva, bro osv eftersom man då lätt kan tro att "har det inte kommit ett tåg här tidigare när bommarna har varit uppe, så kommer inte tåget att komma någon gång när bommarna är uppe".
Man ska ALDRIG tro att man känner ett visst ställe bara för att man åkt där 100 ggr.
Men självklart är det förbaskat svårt att hela tiden försöka tänka på det när man kör.

Ja de känner jag igen...hände så med min lärares kompis...blev på körd av tåget för att han visste att de inte kom ett tåg vid den tidpunkten...men de var tidgare än väntat....så de blev en smäll...men han överleved som tur är....tåget körde bara på baken på bilen..

Allt för den där jävla hatten!

Sök