Här har vi då projektet med min Volvo 855 GLT från 1993. Bilen köptes för en väldigt liten summa pengar för att bli en simpel övningskörningsbil. Detta spårade dock ur rätt omedelbart då bilen bara vart finare och finare. Och nu... Visa mer
Det går alldeles utmärkt att köra med Thor på en 850 och x70! Jag har själv gjort det!
Det enda man får tänka på är att Thor har ET49 och 850/x70 har ET43 så man BÖR helst använda 5-6 mm spacers! Annars kan det ta i fjäderbenen fram eller innerskärmarna bak!
V70 AWD har endast annan bakvagn (med bredare spårvidd än FWD-bilarna) medans framvagnen så vitt jag vet är densamma som på FWD-bilarna!?
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (25 februari 2011)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Det går alldeles utmärkt att köra med Thor på en 850 och x70! Jag har själv gjort det!
Det enda man får tänka på är att Thor har ET49 och 850/x70 har ET43 så man BÖR helst använda 5-6 mm spacers! Annars kan det ta i fjäderbenen fram eller innerskärmarna bak!
V70 AWD har endast annan bakvagn (med bredare spårvidd än FWD-bilarna) medans framvagnen så vitt jag vet är densamma som på FWD-bilarna!?
//Brådhis
Spacers är också ett alternativ naturligtvis men det finns vissa nackdelar med det. 5-6 mm spacer lär knappast räcka om man ska köra med 225 breda däck. 850 ska man egentligen inte köra med bredare däck än 205 och då måste man även montera styrutslagsbegränsare enligt Volvo och jag vet även av egen erfarenhet att hjulhuset är trångt, jag körde med nedslitna 195/65-15 däck och det tog i när jag svängde fullt.
Som jag skrev tidigare så har inte AWD samma framvagn som FWD. Det är av den anledningen det går att köra med 215 eller kanske ännu bredare däck på AWD, det går inte på FWD icke turbo utan spacerplattor.
Ska erkänna att det är ett tag sedan jag kollat in nu, men du fortsätter att imponera. Trevligt att den får ett motorrum som matchar utsidan.
Förresten, har inte Snåltema lyktglas till 850?
Tack så mycket! Kolla nyss, hittade bara strålkastar insatserna Kosta 1400:-
Brådhis skrev:
Det går alldeles utmärkt att köra med Thor på en 850 och x70! Jag har själv gjort det!
Det enda man får tänka på är att Thor har ET49 och 850/x70 har ET43 så man BÖR helst använda 5-6 mm spacers! Annars kan det ta i fjäderbenen fram eller innerskärmarna bak!
V70 AWD har endast annan bakvagn (med bredare spårvidd än FWD-bilarna) medans framvagnen så vitt jag vet är densamma som på FWD-bilarna!?
//Brådhis
Okej tack för det! Tänkte aldrig på att kolla ET. Men får helt enkelt undersöka det mera noggrant när alla 4 hjul står på marken igen
Det går alldeles utmärkt att köra med Thor på en 850 och x70! Jag har själv gjort det!
Det enda man får tänka på är att Thor har ET49 och 850/x70 har ET43 så man BÖR helst använda 5-6 mm spacers! Annars kan det ta i fjäderbenen fram eller innerskärmarna bak!
V70 AWD har endast annan bakvagn (med bredare spårvidd än FWD-bilarna) medans framvagnen så vitt jag vet är densamma som på FWD-bilarna!?
//Brådhis
Spacers är också ett alternativ naturligtvis men det finns vissa nackdelar med det. 5-6 mm spacer lär knappast räcka om man ska köra med 225 breda däck. 850 ska man egentligen inte köra med bredare däck än 205 och då måste man även montera styrutslagsbegränsare enligt Volvo och jag vet även av egen erfarenhet att hjulhuset är trångt, jag körde med nedslitna 195/65-15 däck och det tog i när jag svängde fullt.
Som jag skrev tidigare så har inte AWD samma framvagn som FWD. Det är av den anledningen det går att köra med 215 eller kanske ännu bredare däck på AWD, det går inte på FWD icke turbo utan spacerplattor.
Som jag skrev så HAR jag kört med Thor (och även andra originalfälgar med samma ET och bredd, t.ex Tethys och Amalthea) på FWD 850/x70 med 3-5 mm spacers så jag VET att det går även med 225/45-17"! Dock bör man om man kör med dessa fälgar självklart använda rätt dimension som ju är 205/45-17", vilket jag utgår från att Dennis som är så noga med allt annat oxå skulle göra!
Att det tog i för dig med 195/65-15" är inte helt otroligt och beror då sannolikt på att du kör med fel dimension (3,2% för stora)! Rätt dimension på dessa bilar är 195/60-15" (alt. 205/55-15" på tidiga 850 GLT)! 195/65-15" som du skriver att du kört med är till nyare V70N samt S60 (dock ej S80 som har 205/65-15")!
Så kort och gott: Kör med rätt ET antingen genom rätt fälgar eller genom spacers, samt med rätt däckdimension så går det utmärkt att köra! Kör man med fel ET eller däck så tar det i helt enkelt!
Nåväl... Nu tycker jag vi släpper det här och låter Dennis tråd vara ifred så slipper han få den sönderchattad av oss! Vill du fortsätta diskutera framvagnar, däckdimensioner och annat med mig så tar vi det via PM eller så får du adda mig på MSN!
Trevlig helg nu allihopa!
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (26 februari 2011)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Jag skrev det för några inlägg sedan att det går bra att köra med 205 i bredd om man vill köra 17". 225 breda däck går inte utan att det tar i när man svänger fullt, inte ens med 5-6 mm spacer. Det går bara på vissa turbomodeller. Nu skriver inte jag mer om detta.
Sorry Dennis att det blev lite nerskräpat i din tråd men nu vet du iallafall lite vad du måste tänka på när du väljer fälgar och däck
Skillnaden är annan styrväxel och andra drivaxlar m.m.
Det är klart om du väldigt gärna vill ha 17 tum så kan du köra på det, antingen sätter du på 205 breda däck eller så är du försiktig när du svänger mycket men det är inget jag rekommenderar. Det blir dessutom mer tungrullat med 17 tum, inte så bra med tanke på att din bil inte är snabbast i världen om man säger så
Kanske var lite otydlig, men jag menade att jag körde de fälgarna på min 855:a
Har ju köpt en ny kompressor nu. Så nu jäklar kan man jobba effektivt Stod och blästra lite saker medans pappa lackerade min morfars framskärmar. Så den håller måttet!
Vad blästrade jag då? Jo, Termostathuset samt locket. Det gick av bara farten att jag lackera locket så jag får se om jag tar bort färgen och polerar det eller behåller det som det är nu Sakerna lackade Vattenröret. Plattorna som håller upp subframen! Låg i häxblandningen ungefär 1 vecka. Rostskyddet rann av helt när jag lyfte upp dom Och så in i blästern! Insuget redo för "Polering version 2" Även spridarbryggan ska få sig en jävel Och vårat nya monster, funkar riktigt fint! Fynda även 4 armstöd i skinn till dörrsidorna och ett "Första hjälpen kit" Man vet ju aldrig om man skulle behöva plåstra om ett lyktglas eller en backspegel
Sweet, fan vad jag önskar att jag hade ett garage när jag ser dina bilder dennis
Blir ju riktigt snyggt, hur går det med kortet ? har glömt hur gammal du är hehe
Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
OOO halkbanan som är så jävla rolig, vill göra den igen
Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Nu har du börjat blästra lite.. snyggt Gillar färgerna på kompressorn
Jodå jag börjar komma igång igen Skulle dock gärna vilja pröva glasblästring. Blir ju så fin yta
Påbörjad polering. Ytan är så fint polerad så det blir repor av min finaste polerskiva. Måste hitta en som är mjukare än en bebisrumpa Var upp med far och "sota" ur lådan också med ganska varmt vatten Avspolad och skrubbad!
Nu har jag praktik med lön hela sportlovet. Får se hur mycket jag får. Kanske blir en massa skoj till bilen då! Hejs