2620
Sök

Den tråkiga svensken!!

98 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Är det någon som håller med att det är lite stelt här i Sverige? Ja klagar inte för ja Älskar Sverige. Men vist ja är bara 18år men tycker det är synd att man inte kan prata med folk om man är på stan och väntar eller något. Om man försöker säga något så får man ett ja,nej eller kanske. Man hälsar knappt på varandra heller om man säger hej till någon inne i stan(Linköping) då får man bara en blick och sen går dom förbi. Hälsa gör man väl det är ju trevligt. Om man SER någon som har det jobbigt ska man jo hjälpa men vi svenskar fattar nog inte det( Inte ja heller i bland, ja säger inte att ja är bra). Vi är nog allment sega.

Det bara kom upp i tanken bara det här tänkte se om någon höll med.

Hade bra! Va glad och positiv

Dästo mer dästo bättre

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 september 2009
Jag mötte en jävla trevlig kille i matkön häromdan. Och sånt e trevligt. Men alla kanske inte är så utåtriktade. hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 september 2009
Så kan det vara i alla stora städer, inget känner varandra och folk är kanske lite rädd särskild när vintertid är snart här.sad
Folk är mer öppet när det är varmt och sol som på sommar.smile
Min åsikt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 638 Inlägg
29 september 2009
Håller med dig, Alla ser griniga å arga ut så fort dom är bland folk som inte är bekanta. Men nångång ytterst sällan så träffar man en trevlig person som drar igång en konversation. Alltid lika trevligt smile

1 570 Inlägg
29 september 2009
Bjorkracing skrev:
Är det någon som håller med att det är lite stelt här i Sverige? Ja klagar inte för ja Älskar Sverige. Men vist ja är bara 18år men tycker det är synd att man inte kan prata med folk om man är på stan och väntar eller något. Om man försöker säga något så får man ett ja,nej eller kanske. Man hälsar knappt på varandra heller om man säger hej till någon inne i stan(Linköping) då får man bara en blick och sen går dom förbi. Hälsa gör man väl det är ju trevligt. Om man SER någon som har det jobbigt ska man jo hjälpa men vi svenskar fattar nog inte det( Inte ja heller i bland, ja säger inte att ja är bra). Vi är nog allment sega.

Det bara kom upp i tanken bara det här tänkte se om någon höll med.

Hade bra! Va glad och positiv

Kan bara hålla med. Folk i allmänhet verkar väldigt socialt ängsliga av sig.

Diktator
968 Inlägg
29 september 2009
det beror nog på vilken samhällsklass man kommer och vilken man umgås i, jag vill få det till att den klass jag rör mig i hälsar man på varandra, dock tillhör jag arbetarklassen, ni som rör er i medelklassen och övreklassen kanske inte hälsar på varandra längre...

några som ALLTID hälsar på varandra som jag är överförtjust i att dom gör är afrikanare, jag har en halv brorsa vars pappa är från ghana, och när man hänger med honom så hälsar ALLA afrikanare på en, skit mysigt, även om dom inte känner varandra eller ens sett en innan...

Ljudbyggare
170 Inlägg
29 september 2009
Jag skulle kanske lägga mig i "facket - lätt för att snacka och hälsar på de flesta". Men annars är jag inte överdrivet trevlig.

4 005 Inlägg
29 september 2009
Jao, det finns ju de här oskrivna reglerna om vart vi inte vill bli störda. Tunnelbana, tåg, osv. Är det under dessa situationer du tänker på eller?

Själv brukar jag prata med de flesta, kanske inte föra en dialog om irak-krigets innebörd för usa direkt..

Igår var det en äldre man som var på biltema med mig och stod bland alla muttrar i 10 min och tappade en skruv så skrattade jag lite och sa -"hoppsan, du har visst en skruv lös, ska jag hjälpa dig? haha"  lite ironiskt, varpå han blev jätteglad och berättade att han hade glömt sina glasögon och hittade ingenting så jag hjälpte honom med det.

Så visst "händer det" även om det inte är så vanligt som i de lite varmare länderna...

340 Inlägg
29 september 2009
sen kan man vända på det och säga att utomlands ska alla från sverige snacka med alla svenskar, tex på charter. Märkligt. Eller folk som campar är så äckligt trevliga.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 september 2009
newBadboy skrev:
sen kan man vända på det och säga att utomlands ska alla från sverige snacka med alla svenskar, tex på charter. Märkligt. Eller folk som campar är så äckligt trevliga.

Det är för att man just då har något gemensamt, det kanske man har annars också men folk orkar inte ta reda på det genom att stara en konversation.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ingen himmel är så blå som min
2 977 Inlägg
29 september 2009
Svenskar måste få alkohol i sig för att våga umgås. Det är bara att gå på vilken fest som helst, midsommar, kräftskiva, jul, nyår.. Bra stämning blir det en bit in på maten (när alkoholen börjat sköljas ner) och sen är det fest - tills någon / några fått för mycket då det brakar åt h-e..

(Nu generaliserade jag en aning, men erkänn att det ligger mycket i det!!)

/Mattias

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 september 2009
Det är ett jävligt tråkigt fenomen i Sverige det här sad

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KUNG
441 Inlägg
29 september 2009
Subw000fer--92 skrev:
Bara åka till Göteborg där är i stort sett de flesta trevliga tongue

Det stämmer vi är mycket trevliga. big_smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 september 2009
Jag upplever att det svåra är att bryta tystnaden. Man vet inte vad den andra just varit med om, speciellt inte när den är sammanbiten, och man vill inte förvärra saker.
Om man då kan få en situation där 2personer är i samma sits i 10sekunder (en kö, skruvhyllan, etc) så finns ett samband som hjälper till att bryta tystnaden och snart kan man prata väldigt lätt. Så en grundkurs i isbrytning kanske kan vara en idé? big_smile

1 422 Inlägg
29 september 2009
Svenskar är oftast allmänt sega och tråkiga tongue Samt har väldigt svårt för att säga emot och protestera. Bensinpriset är högt, det enda man gör är att man slår näven i bordet hemma, ingen tar tag i saken. (nä, namnlista är fan inget att komma med) lol Men fortfarande grymt land och ibland så träffar man ju på riktigt trevligt och socialt folk smile Skulle inte vilja flytta härifrån.

huh?
10 427 Inlägg
29 september 2009
Det är ju kultur att vara lite grovhuggen under "kallprat" big_smile
Sluta gnäll så jäkligt, kul att vi är lite unika här uppe i norr.

Exempel:

Utanför Systembolaget, Falun

Person1 "Heeeeejjj kan duu kööppa ut åt ooosss!?"

Person2 "NEJ"

Person1 "..vad du var butter'rå"

**

Min "skola"

Person1 "Good Morning!"

Person2 "Oh, Good Morning Stefan, How are you this morning?"

Person1 "HM.."

lol

2 271 Inlägg
29 september 2009
Mogel skrev:
Subw000fer--92 skrev:

Tills man nämner vart man är ifrån!winkbig_smile

502 Inlägg
29 september 2009
Det är ju lite kul om man traskar in på nån mindre bilverkstad eller nått sånt, kommer man in med lite finare kläder är det som att man av vissa blir stämplad som nån översittare, sen om man kommer in skitig i ansiktet och med meckarkläderna på på samma eller ett likadant ställe så är de lite trevligare och öppnare helt plötsligt wink

KUNG
441 Inlägg
29 september 2009
lingua skrev:
Mogel skrev:
Subw000fer--92 skrev:

Tills man nämner vart man är ifrån!winkbig_smile

Jo det är sant 08or gillar vi inte.... mad

340 Inlägg
29 september 2009
Brandis skrev:
det beror nog på vilken samhällsklass man kommer och vilken man umgås i, jag vill få det till att den klass jag rör mig i hälsar man på varandra, dock tillhör jag arbetarklassen, ni som rör er i medelklassen och övreklassen kanske inte hälsar på varandra längre...

Du vet väl att medelklassen och folk som arbetar är samma sak?!!!!

I övrigt är jag född Göteborgare och socialt kompetent.

Sök