3926
Sök

Audi S4 Biturbo 1999 problem: laddtryck överskridit

44 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#1
Tjena, jag har en kompis som ev ska inhandla en Audi S4 Biturbo av 1999 årsmodell. Det finns ett problem med bilen.

Laddtrycket försvinner när trycket kommer upp mellan 0,8 - 1,0 bar. Trycket ramlar ner till 0,3 bar. Bilen går rent och fint men laddtrycket går inte upp mer en 0,3 bar.

När bilen har varit avstängd så kan man få upp trycket igen men så fort den kommer upp mellan 0,8 och 1,0 bar så bryts laddningen.

En felkod har hittats och den heter: P1557 vilket betyder: LADDTRYCK ÖVERSKRIDIT

Finns det nån som kan tänkas veta vad som är fel ?? Kan det vara en släng eller dyl ??
Hoppas det finns nån som kan hjälpa till.

// Hoffa

Såå där jaa...stiligt värre...

35 Inlägg
4 oktober 2009
#2
Hej

Kan med garanti säga att du har lekage. Eftersom du inte kommer upp i beställd laddtryck, men endå får felkod Laddtryck överskriden, så tar den luft nånstans ifrån.
Troligtvis i TBB ( Y-slangen).
Syns inte, brukar spricka i underkant.
Kan vara F-slangen också.
Provtryck systemet.

GL!!


Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
8 oktober 2009
#3
Hej!
Exakt som Mocke skrev så kan det vara ett läckage på någon av slangarna...
Om det inte är de så kan man kontrollera funktionen av wastgatarna, är det inte är någon av nämnda tänkbara fel så skulle jag säga att det är magnetventilen (N75) som spökar och behöver bytas.
mvh Jimmy Särås
Senast redigerat av Saras (13 oktober 2009)

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 oktober 2009
#4
Mocke skrev:
Kan med garanti säga att du har lekage. Eftersom du inte kommer upp i beställd laddtryck, men endå får felkod Laddtryck överskriden, så tar den luft nånstans ifrån.

Att han inte kommer upp i beställt laddtryck beror på att motorn går i protect mode och kör grundladd
Att den klipper laddtrycket är förmodligen på grund N75 som kärvar..

Och en turbo-bil tar inte luft nånstans när du har en spricka mellan kompressor->Spjäll utan den pyser ut i sånt fall och det ger mindre ladd hela tiden...


13 Inlägg
3 januari 2010
#5
När det är en stor läcka så tror bilen att den laddar för lite och stänger wastegatarna lite för att turbona skall ladda lite mera för att uppnå laddtryck, och det är inte hälsosamt och därmed slår skiten från i något skede och den går in i "limp-mode". Sen F-slangen som nämts är ansluten till N75 ventilen, så den kan bra spöka också.



Sök