2699
Sök

Clio -96 Startar inte, går bara att springa igång

6 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Tjenare!

Nu är det så att jag har fått problem med min bil.

Den går att springa igång, men inte att starta med att vrida på nyckeln.

Det kommer inget "tändningsljud" utan det vinar lite svagt från motorhuvudet när jag har vridit nyckeln och håller den vriden mot startläget. Ja ni förstår. Lampor osv lyser som vanligt. Men inget tändningsljud kommer.

Är det startmotorn? Jag vill inte köpa en startmotor och sedan är det inte det som är felet. sad lite tråkigt isf.

Renault Clio -96

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 september 2009
Det låter då minsann som att startmotorn inte går igång riktigt :S

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 043 Inlägg
30 september 2009
Kolla så att det inte är dålig kontakt vid startmotorn

Bilmekaniker
235 Inlägg
30 september 2009
Pröva o banka på den! Kan komma igg ett tag till! smile  Kan va en kabel som argat sönder med som norpan1 skrev!  Men hör du att den "viner" när du kirrar så hoppar den inte ut som den ska! Bank bank!
Senast redigerat av Peran (30 september 2009)

Följ strömmen..
233 Inlägg
1 oktober 2009
Slå INTE på den, den innehåller permanentmagneter som lätt går sönder vilket garanterat leder till byte av startmotor. Du kan dock slå solenoiden om det går att komma åt den.

Ja, troligtvis är det startmotorn. Plocka bort den och få den provkörd. Vanligt att det är solenoiden som behöver bytas.

Bilmekaniker
235 Inlägg
1 oktober 2009
Vadå, kan man laga en startmotor? Aldrig varit med om de, va bytar man då? Fattar att de e solenid saken du snackar om men var sitter den?        Alltid prövat o banka på dom när det går ström fram men händer inget eller den inte vill hoppa ut!, ibland går den igg, ibland inte!

1 513 Inlägg
1 oktober 2009
ja de e klart man kan renovera en startmotor precis som en generetor..
Senast redigerat av evo_krolle (1 oktober 2009)

Följ strömmen..
233 Inlägg
2 oktober 2009
De flesta nya startmotorer har permanentmagneter istället för fältlindning och de spricker om man bankar på elmotor huset. Solenoiden är den mindre cylindern som sitter på startmotorn, den kan man banka på utan att förstöra något. Man byter kol och bussningar samt solenoid och drev. Det går naturligtvis att byta allting men det är sällan billigare än en utbytes startmotor.

Bilmekaniker
235 Inlägg
2 oktober 2009
Får kolla upp de nästa gg jag byter en oljetrykskontakt på en 9-5a då! Man lär sig alltid ngt nytt! wink

Sök