Åhh kärlek.. Grymt galen i flyg Läge att FV gör något liknande med Gripen. "Team 60" börjar bli lite "old news". Fast med alla försvarsbantningar och överskott av flygplan så... knappast..
Aja nu fick jag skriva av mej lite :-)
If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
Ball som fan... Skulle jag ha en bil med flygplan i generna skulle jag lugnt ha samma dekaler på som gripen!
"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Gripen har ju inga direkta dekaler... om du menar riktiga flygplanet... eller menar du att dekalerna skulle se ut som en gripen?
Planen på bilderna är F-16C Fighting Falcon ifrån US Air Force.
Om jag omformulerar mig då, skulle jag haft en saab skulle den lackas mattgrå med "FARA>" framför luftintag på huven (tänk gamla 900) och lite balla pilotknappar i kupen och liknande. Kanske cirkeln med tre kronor på lämpligt ställe med.
Att det är USAF på bilden ser jag med, men nu är jag svensk så då får det bli våra plan.
"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Gripen har ju inga direkta dekaler... om du menar riktiga flygplanet... eller menar du att dekalerna skulle se ut som en gripen?
Planen på bilderna är F-16C Fighting Falcon ifrån US Air Force.
Om jag omformulerar mig då, skulle jag haft en saab skulle den lackas mattgrå med "FARA>" framför luftintag på huven (tänk gamla 900) och lite balla pilotknappar i kupen och liknande. Kanske cirkeln med tre kronor på lämpligt ställe med.
Att det är USAF på bilden ser jag med, men nu är jag svensk så då får det bli våra plan.
Låter som en riktigt cool styling på bil
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
det roliga med F-16 är att de inte kan göra en för brant vertikal stigning uppåt eller en bakåt loop för då får inte motorn tillräckligt med luft eftersom luftintaget sitter på "magen" av planet.. Så du kan göra mycket roligare saker med en JAS 39 Gripen.. Dels för att den är instabilt uppbyggd så om det inte vore förr all avancerad teknologi i den som styr alla roder flera hundra ggr i sekunden. utan dessa system så skulle planet krascha ganska omgående eftersom det finns ingen människa som kan göra alla de finjusteringar av rodren.. Och då den är så instabil så kan den göra oerhört snabba svängar. Som jämförelse: den yta en JA 37 viggen gjorde en cirkel på gör en JAS 39 Gripen en åtta i den cirkeln. där har ni ngt som är imponerande grymt på o svänga och göra sjyssta manövrar..
det roliga med F-16 är att de inte kan göra en för brant vertikal stigning uppåt eller en bakåt loop för då får inte motorn tillräckligt med luft eftersom luftintaget sitter på "magen" av planet.. Så du kan göra mycket roligare saker med en JAS 39 Gripen.. Dels för att den är instabilt uppbyggd så om det inte vore förr all avancerad teknologi i den som styr alla roder flera hundra ggr i sekunden. utan dessa system så skulle planet krascha ganska omgående eftersom det finns ingen människa som kan göra alla de finjusteringar av rodren.. Och då den är så instabil så kan den göra oerhört snabba svängar. Som jämförelse: den yta en JA 37 viggen gjorde en cirkel på gör en JAS 39 Gripen en åtta i den cirkeln. där har ni ngt som är imponerande grymt på o svänga och göra sjyssta manövrar..
Med bakåt loop menar du då en inverterad loop med negativa G? Vad jag vet så kan F-16 utföra alla typer av manövrar, om just luftintaget skulle vara limiterande på det sättet borde det vara likadant på tex F-15, F-14, F-18, F-111 m.fl som alla har luftintag som är täckta på överdelen av intaget...
Jag tror inte att luftintaget har någon betydelse i den bemärkningen men vad som bör uppmärksammas är att jänkarna hade så mycket problem med att få styrsystemet att funka riktigt "första planet med FBW Fly-By-Wire (elektroniskt styrsystem)" att dom tog död på 14 piloter inan dom ens erkände att det fanns något fel på planet... Horisont gyrot visade bland annat att planet låg normalt även om det var inverterat...
Men du har helt rätt vad gäller fördelarna med instabilt styrsystem. Skulle man dessutom ta det ett steg längre som Ryssarna gjort o implementera vektoriserad dragkraft skulle planet bli helt oslagbart i luften
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Goa bilder, var på studiebesök på Saab Aerospace i Linköping när jag gick på gymnasiet go känsla när man står där med ett dussin plan omkring sig. Des ser inte så stora ut på tv och bilder men man känner sig ganska så liten. Lätt det häftigaste studiebesök jag har varit på. Sen i entrén fick man vissa körkortet för de beväpnade vakterna.