2966
Sök

Saab 9-5 klimatorproblem

76 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Har en Saab 9-5 som självklart har 2-zons klimator. Men det som nu hänt är att om jag tar på högsta värmen på klimatorn så blåser det varmt på passagerar-sidan som det ska, men på förar-sidan blåser det kallt eller svalt.

Så min fråga är vad det kan vara för fel och om nån vet något mer om hur mycket det kostar osv?

mvh Tomas
Senast redigerat av GAS83 (4 oktober 2009)

1 043 Inlägg
4 oktober 2009
Felkoder?

129 Inlägg
4 oktober 2009
Kan vara  att det saknas gas i systemen, räcker att lite saknas så får man skumma kännetäcken

Xenoholic
2 559 Inlägg
4 oktober 2009
Om du håller in "AUTO" + "OFF" knapparna samtidigt några sek så gör den en check, börja med det o se vad den säger. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

76 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Om du håller in "AUTO" + "OFF" knapparna samtidigt några sek så gör den en check, börja med det o se vad den säger. smile

okej:) ska prova å göra så då.  får se vad den säger ... tacktack. jag återkommer med svaret smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 oktober 2009
troligen reglarsmotorn som gett sig på ena sidan... men auto-off ger svaret

2slow

76 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
GAS83 skrev:
Aerocombi skrev:

okej:) ska prova å göra så då.  får se vad den säger ... tacktack. jag återkommer med svaret smile

mm nu har jag vart ute å tryckt på dom knapparna.

Det stod en nolla längst till vänster på klimatorn å väntade jag kanske 20 sekunder till så stod det 01 där och längst till höger stod det 08. hmm hmm

401 Inlägg
4 oktober 2009
säkert den gula grunkan i luftblandar grejen som gått sönder,,finns rep sats på mekonomen..om du byter det själv..såga av den gula..den går inte att bända av som det står i guiderna.

76 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
blir å riva hela bilen känns de som haha...
Senast redigerat av GAS83 (5 oktober 2009)

1 019 Inlägg
5 oktober 2009
GAS83 skrev:
GAS83 skrev:
Aerocombi skrev:

mm nu har jag vart ute å tryckt på dom knapparna.

Det stod en nolla längst till vänster på klimatorn å väntade jag kanske 20 sekunder till så stod det 01 där och längst till höger stod det 08. hmm hmm

1 fel och felkod 8 alltså.
http://saab9-5.com/faq_acc.htm

8 - Stepping motor, air-mixing flap

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 oktober 2009
GAS83 skrev:
blir å riva hela bilen känns de som haha...

Nej då, inte alls tongue

Allt du behöver göra är att skruva bort panelen ovanför pedalerna (sitter med tre Torx stl. 15 tror jag), lossa diagnosuttaget och golvbelysningen. Efter det så kan du prova att starta ACn med tändningen av och försöka höra om stegmotorn låter något (motorn sitter till höger i förarens fotbrunn).

Hör du något ljud så kan det vara själva spjället som har kärvat eller lossnat, hörs det inget så är det stegmotorn som är kass.

Det finns en servicesats hos saab med artikelnummer 53 34 040 men exakt vad den är till för vet jag inte, det får du höra med dom tongue

Stegmotorn däremot har artikelnummer 51 72 580 så är det den är det ju bara att köpa en ny sådan antingen hos saab eller se om du kan hitta en beggad på tex laga, bildelsbasen eller närmsta skrot om nu en ny skulle svida för mycket i plånboken.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök