2950
Sök

Saab 9000 CSE 2,3T -95. Vad gick sönder på bilen?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2009
#21
du kan inte ta lite bilder?


S40 T4
584 Inlägg
7 oktober 2009
#22
-steff- skrev:
-steff- skrev:
Shady_killen skrev:
det blir ju farligt om oljan försvinner tillslut.

japp det är torpedväggen i motorrummet.

oljetillförsel röret kommer från motorblocket till turbons översida.

oljereturen är från turbons undersida till motorblocket.

så va det på min bil då och tror det ska nog vara lika till din. men ta lite engine cleaner eller nåt liknande där oljan är sen tar du 2 - 3 flaskor med vatten och häller på där oljan är så rinner det mesta bort. du kan se ungefär vart det rinner igen men press inte på bilen när du test kör bilen och kör inte för länge för det ska räcka med att det kommer lite oja så du kan se vart det kommer från.

Okej okej! Men om det är nått av dom rören kan det ha "sprutat" så mkt att hela växellådan blev dränkt? tongue men ska kolla detta när jag kommer hem. Är det en dyr reparation?

tror turbon på bilen sitter fram vid kylaren typ?

sitter den där frame så kommer det på växellådan osv.

jag fick olja ända till katten och mitt dämparn så det va mycket olja men glöm aldrig att kolla oljan hela tiden..

nope inte alls svårt att byta.

men kolla så du har rör dit osv
Senast redigerat av Shady_killen (7 oktober 2009)


74 Inlägg
7 oktober 2009
#23
Om du märkte en skillnad i acceleration så låter det som att det var något mera allvarligt än ett oljeläckage som inträffade. Eftersom det är en Saab det gäller så blir det ju ännu mera troligt att så är fallet.

Sprängd topplockspackning eller sönderspikad kolv låter ju inte omöjligt. Kladdigt runt oljepåfyllningen? Vitt moln bakom bilen?


100 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#24
Oilsludge skrev:
Om du märkte en skillnad i acceleration så låter det som att det var något mera allvarligt än ett oljeläckage som inträffade. Eftersom det är en Saab det gäller så blir det ju ännu mera troligt att så är fallet.

Sprängd topplockspackning eller sönderspikad kolv låter ju inte omöjligt. Kladdigt runt oljepåfyllningen? Vitt moln bakom bilen?

Ej kladdigt runt olja påfyllningen! vita målet kom under huven fram!

Saab 9000

100 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#25
Shady_killen skrev:
-steff- skrev:
-steff- skrev:

Okej okej! Men om det är nått av dom rören kan det ha "sprutat" så mkt att hela växellådan blev dränkt? tongue men ska kolla detta när jag kommer hem. Är det en dyr reparation?

tror turbon på bilen sitter fram vid kylaren typ?

sitter den där frame så kommer det på växellådan osv.

jag fick olja ända till katten och mitt dämparn så det va mycket olja men glöm aldrig att kolla oljan hela tiden..

nope inte alls svårt att byta.

men kolla så du har rör dit osv

Okej så det är nått rör från turbon som kan ha spruckit någon stanns!
hmm måste kika på detta mera!

Saab 9000

100 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#26
Funkiee skrev:
du kan inte ta lite bilder?

Ska fixa bilder ikväll!

Saab 9000

1 497 Inlägg
7 oktober 2009
#27
Oilsludge skrev:
Om du märkte en skillnad i acceleration så låter det som att det var något mera allvarligt än ett oljeläckage som inträffade. Eftersom det är en Saab det gäller så blir det ju ännu mera troligt att så är fallet.

Får jag bara fråga varför det skulle vara skillnad på en SAAB och en annan bil?

74 Inlägg
7 oktober 2009
#28
AxlSam skrev:
Får jag bara fråga varför det skulle vara skillnad på en SAAB och en annan bil?

Talar bara av egen erfarenhet smile Allt är ju så härligt underdimensionerat (eller lågfriktion som man också kan kalla det) i Saab.


607 Inlägg
7 oktober 2009
#29
Oilsludge skrev:
AxlSam skrev:
Får jag bara fråga varför det skulle vara skillnad på en SAAB och en annan bil?

Talar bara av egen erfarenhet smile Allt är ju så härligt underdimensionerat (eller lågfriktion som man också kan kalla det) i Saab.

Ja men det är väl framförallt i din T7 motor, lite bättre tilltaget i T5:an

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

74 Inlägg
7 oktober 2009
#30
Ckosworth skrev:
Ja men det är väl framförallt i din T7 motor, lite bättre tilltaget i T5:an

Japp, det stämmer mycket riktigt, vi kan enas om att jag är bitter smile

Hur går det för trådstartaren? Finns det möjlighet att göra komptest?


607 Inlägg
7 oktober 2009
#31
Oilsludge skrev:
Ckosworth skrev:
Ja men det är väl framförallt i din T7 motor, lite bättre tilltaget i T5:an

Japp, det stämmer mycket riktigt, vi kan enas om att jag är bitter smile

Hur går det för trådstartaren? Finns det möjlighet att göra komptest?

Jag känner inte dig men får ta dig på ditt ord wink

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

164 Inlägg
7 oktober 2009
#32
Rquired skrev:
Glöm inte att fylla på motsvarande med olja mot vad som rinner ut wink Du kan inte ta lite bilder på motorn och vart det ser ut att läcka ifrån då?

"The hardest car to chase are german BMW cars" skriver du i din..den där som alltid står i ett inlägg tongue.

Vad polisen igentligen sa är faktiskt "The hardest car to chase are german cars" smile

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

100 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#33
Oilsludge skrev:
Ckosworth skrev:
Ja men det är väl framförallt i din T7 motor, lite bättre tilltaget i T5:an

Japp, det stämmer mycket riktigt, vi kan enas om att jag är bitter smile

Hur går det för trådstartaren? Finns det möjlighet att göra komptest?

Sitter på jobbet så kan inte kolla nått specielt nu! och nej det finns inte möjlighet till det faktiskt hmm

Saab 9000

S40 T4
584 Inlägg
7 oktober 2009
#34
-steff- skrev:
Oilsludge skrev:
Ckosworth skrev:
Ja men det är väl framförallt i din T7 motor, lite bättre tilltaget i T5:an

Japp, det stämmer mycket riktigt, vi kan enas om att jag är bitter smile

Hur går det för trådstartaren? Finns det möjlighet att göra komptest?

Sitter på jobbet så kan inte kolla nått specielt nu! och nej det finns inte möjlighet till det faktiskt hmm

gör du rent först o gör det jag sa så kommer du nog hitta vart det läcker ifrån..


100 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#35
https://www1.garaget.org/gallery/archive/118545/779037_iw7zrq.jpg
läckage! är typ inne vid tändstiften? Bilderna försvann så lägger in dom på nytt!

Saab 9000

100 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#36
https://www1.garaget.org/gallery/archive/118545/779039_gm6kk1.jpg
läckage! äre typ nå ringar? blir det fullt med olja i tändstiftshuset?

Saab 9000

5 710 Inlägg
8 oktober 2009
#37
Tänk vad det underlättar med en bild smile
Där det läcker är ett dräneringshål för tändstiftsbrunnarna, får man in vatten mellan DI-kasett-->ventilkåpa skall det rinna ut där.
Men nu rinner det olja och det mest troliga är då:
-steff- skrev:
Ventilkåpspackningen är bytt! så den "ska" vara hel.

...köptes var? och hur byttes den?
Drog du skruvarna i rätt ordning? rätt moment?

Häng dän DI-kasetten så ser du vart oljan kommer ifrån.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

100 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#38
jonTe skrev:
Tänk vad det underlättar med en bild smile
Där det läcker är ett dräneringshål för tändstiftsbrunnarna, får man in vatten mellan DI-kasett-->ventilkåpa skall det rinna ut där.
Men nu rinner det olja och det mest troliga är då:
-steff- skrev:
Ventilkåpspackningen är bytt! så den "ska" vara hel.

...köptes var? och hur byttes den?
Drog du skruvarna i rätt ordning? rätt moment?

Häng dän DI-kasetten så ser du vart oljan kommer ifrån.

mvh Jonas

Mekonomen! upp med kåpan bort med gamla packningarna torkade rent! och på med nya
packningen sen skruva ihop! en polare gjorde det mesta tror dock inte att han använda moment nyckel!
måste man de på kåpan? fick höra igår att man skulle dra inne från och ut? tror inte han gjorde de!

Saab 9000

1 497 Inlägg
8 oktober 2009
#39
Jag har inte dragit med moment på min heller.
Men viktigt är ju att packningen hamnar rakt och att du
gör någon form av kors-dragning.

Kanske packningen har hamnat lite utanför nånstans?

5 710 Inlägg
8 oktober 2009
#40
-steff- skrev:
Mekonomen!

Stog det Scan-Tech på påsen? Den har folk haft lite problem med......SAAB-original har sedan funka bättre.
Jag har dock fått ett antal motorer täta med ST packningen.


Varför det läcker vet jag inte men det kan ju:
1) Din polare har klippt packningen´.
2) Dragit kåpan på fel sätt.

-steff- skrev:
en polare gjorde det mesta tror dock inte att han använda moment nyckel!
måste man de på kåpan?

Måste måste man inte men den skall inte dras "stenhårt" utan endast med 15NM, det kan ava svårt att dra utan momentnyckel.....
-steff- skrev:
fick höra igår att man skulle dra inne från och ut? tror inte han gjorde de!

Den skall dras såhär:
http://img4.imagevenue.com/img.php?loc= … ilkapa.jpg


mvh jonas

MVH Jonas
..............


Sök