Jag har inget direkt problem, nu är jag bara nyfiken är ganska ny på det här med att koppla ljud i bilar och vill lära mig mer om de och jag har inte riktigt förstått vad det är för skillnad på ett monoblock och ett flerkanalsslutsteg, någon som kan förklara d för mig?
"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge
ett monoblock är precis vad de låter som, en kanal, passar bra att driva basar med. flerkanal (t.ex. 4 kanaligt) det kan skicka ut 4 olika frekvenser på en gång, en genom varje kanal, passar bra till att driva 4 st vanliga högtalare. 5 kanaligt är som ett 4kanaligt och ett monoblock i samma steg (framsystem och en bas) dvs 4+1 kanal
hoppas du förstod dedär, läs igenom via sök borde finnas där
Normelt sett så kör man en kanal per högtalare. Vilket skulle innebära att man kan driva 4 högtalare med ett 4-kanalssteg och 2 högtalare med ett 2-kanals. Monoblock är 1 kanal, brukar oftast används för att driva en bas.
De flesta flerkanalssteg brukar gå att bryggkoppla 2 kanaler för att få ut mer effekt. Ett 4-kanalssteg brukar gå att bryggkoppla och få två kanaler med mer effekt. Ett 2-kanals brukar gå att brygga och driva t.ex. en bas.
För att Mono betyder Ett. de låter ju inte så ballt med "enkanals" eller hur?
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Precis.. sen är inte ett monoblock till för att driva enbart en bas heller. man driver oftast 2 eller fler om man inte är ute efter jävligt mkt pulver per bas
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Och dom flesta monoblocken är inte gjorda för att driva annat än just basar då dom har ett inbyggt filter som brukar ta bort allt över ca 300Hz (vilket snarare räknas som midbas). Men det finns även monobock som sänder ut hela frekvensregistret och som man alltså kan driva även mellanregister och diskant med. Bara för att förvilla dig lite.
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Och dom flesta monoblocken är inte gjorda för att driva annat än just basar då dom har ett inbyggt filter som brukar ta bort allt över ca 300Hz (vilket snarare räknas som midbas). Men det finns även monobock som sänder ut hela frekvensregistret och som man alltså kan driva även mellanregister och diskant med. Bara för att förvilla dig lite.
Dock brukar de kosta en BRA slant.....men brukar även låta därefter med Dvs BRA.