3841
Sök

Sammanpressa fjäder

424 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
Ska byta ut stötdämparna på min Jetta -90 men har tyvärr inte tillgång till en fjäderpress av typen två plattor med en gängstång emellan. Jag har använt  sådan en gång och det gick faktiskt rätt bra, så inget ont emot dem. Däremot läste jag i ett annat forum att det är lättare att trycka ihop fjädern med domkraften och sedan låsa den i det läget. Jag fick inte riktigt rätsida på vad de menade men om någon förstår tillvägagångsättet kan ni väl förklara det för mig smile Ska byta dämparna i helgen.

Innan jag fick låna gängpressen provade jag med 2tum2 or och sådana tvingar man använder när man limmar trä. Det höll faktiskt ihop men jag var gode rädd att de skulle hoppa lös och skjuta iväg i garaget.

Men i alla fall, hur gör man för att ta lös fjädern utan specialverktyg?
Om man trycker ihop stötdämparen och sedan låser fjädern, vad ska man använda sig av för något som verkligen håller för trycket.
Det är bak jag ska byta.

Mvh,
Simon
Senast redigerat av parayaCar (7 oktober 2009)

**// Toyota \\**

1 417 Inlägg
7 oktober 2009
Låter ju rent livsfarligt att låsa den med något sådär. Skulle ju vara en grov slangklämma eller så. Men släpper det och fjäder skjuter ut igen, så står varken panna, kindben eller överläpp emot den smällen.
Var försiktig.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
7 oktober 2009
köp eller låna riktiga verktyg säger jag bara! finns inga genvägar som är tillräckligt säkra när det gäller fjädrar! om du vet med dig att du ska göra fler såna här arbeten så skulle jag iaf åkt och köpt fjäderverktyg på biltema!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

767 Inlägg
7 oktober 2009
dom kostar itne så mycket dom där fjäderspännarna och finns ju nästan lite här och var.
Om du ska klämma ihop fjädern och sedan låsa den så ska det nog helst göras med ett starkt spännband.
antar att det sitter med fjäderben på din bil då är det enklast att ta mutterknackare och köra upp bultarna som sitter uppe sen skruva loss det från bakaxeln och sen bryta ner den och få ut det.

1 291 Inlägg
7 oktober 2009
Jag antar att det är separata dämpare och fjädrar?
Upp med bilen på bockar och lyft sen lätt under hjulupphängningen så att fjädern spänns lätt.
Då kan du enkelt skruva lös dämparen och sen släppa ner domkraften så är även fjädern lös.
Ska du däremot av med en topplagring från ett mc.P ben så är fjäderspännare verkligen att föredra.

1 122 Inlägg
7 oktober 2009
ja har då använt vanliga spännband och lirkat funkat kanon ;P

gasa nu foer faen!

Gréve
497 Inlägg
7 oktober 2009
ValP2k skrev:
ja har då använt vanliga spännband och lirkat funkat kanon ;P

haha seriösa ligan på uppdrag igen big_smile

Sök