4138
Sök

9-5 aero -06 260hk

3 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Letar efter upp-piffning till 9-5 aero -06 260hk...efter 6mån så är det "mycket vill ha mer" som gäller: Dessvärre kunde itsfun inte ordna den kärran, men bsr erbjuder 274hk / 434nm för 7900kr (Orig 260/350)

En annan sajt erbjöd 290hk/420nm för 7400kr.

Vad bör man tänka på. Ngn med mer kunskap än jag (förmodligen alla som läser detta smile )
som har lite tips, förslag och ideer?

5 710 Inlägg
9 maj 2006
#2
Mina tips:

1. Håll dig till de kända SAAB-trimmarna.
2. Ring till de olika firmorna och skaffa dig en uppfattning av firman, ger de ett seriöst intryck, känns det "tryggt" osv.
3. Jämför pris men glöm inte  vart firman ligger i landet, kan vara en fördel om det är nära OM det skulle bli nått strul.
4. Garanti.... din bil är hyvsat ny och du har fortfarande garanti kvar.
SAAB är inte speciellt sugna på att garantera någon annans 1:or o 0:or, tar firman över eller vad händer vid ett haveri?

MVH Jonas
..............

3 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
#3
Så BSR.nu´s

Saab 9-5 Aero 260Hp 2006-->     
Steg 1 274Hp / 434Nm  7 900:-

kan vara ngt att föredra? BSR har varit med i ett flertal tester vad jag sett, med gott betyg.

Eller har du några andra, kända att rekommendera?

5 710 Inlägg
9 maj 2006
#4
esox skrev:
Eller har du några andra, kända att rekommendera?

Såg att "de kända" inte hade något till 06:an> (än).....jag hade endå ringt ett samtal för att kolla läget:

http://www.nordictuning.com/
http://www.maptun.com/index.php
http://www.sqr.se/

BSR är säkert kanonbra grejjer oxo men jag hade endå viljat ha något att "väga" imot.

MVH Jonas
..............

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
9 maj 2006
#5
bsr är kända, du ska dock ta effekten med en nypa salt då dessa siffror ofta inte stämmer med verkligheten.

att trimfirman har en garanti är ett måste eftersom din bil är ny och trimchippen inte är så noga utprovade kontra gamla chipp som är välanvända.

MVH och lycka till!

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
9 maj 2006
#6
Jodå, det stämmer med den verklighet som spänns upp av att köra bilen i på en rullande landsväg, med kall insugsluft, på just den höjden över havet, ett pull.
Siffrorna dom skriver har dom mätt upp på sina rullar och ja, den är kalibrerad.

Sedan kan man föra en oändligt lång diskussion om vad som är "verkligast" när det gäller att mäta effekt och relatera det till hur man utnyttjar en bilmotor som en "Svenssonbilist".

/Göran

Bullo skrev:
bsr är kända, du ska dock ta effekten med en nypa salt då dessa siffror ofta inte stämmer med verkligheten.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
9 maj 2006
#7
Sharky skrev:
Jodå, det stämmer med den verklighet som spänns upp av att köra bilen i på en rullande landsväg, med kall insugsluft, på just den höjden över havet, ett pull.
Siffrorna dom skriver har dom mätt upp på sina rullar och ja, den är kalibrerad.

Sedan kan man föra en oändligt lång diskussion om vad som är "verkligast" när det gäller att mäta effekt och relatera det till hur man utnyttjar en bilmotor som en "Svenssonbilist".

/Göran

Bullo skrev:
bsr är kända, du ska dock ta effekten med en nypa salt då dessa siffror ofta inte stämmer med verkligheten.


okej, men jag är på gång att chippa så jag ringde runt och då sa dom att effekten mäts på vevaxel och på hjulen så har lite effekt ramlat bort. det är vad dom sa till mig iaf, men du kanske har rätt som vanligt wink

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
9 maj 2006
#8
Det finns ingen chiptrimmare som mäter effekt på vevaxel då det skulle kräva att dom monterade ur motorn.
Dom mäter på rullande landsväg med en tung (typ ett ton) rulle som accelereras upp till maxvarv (oftast på fyrans växel) - trycker ner kopplingen - och sedan låter man rullen inneboende rörelseenergi driva bilens drivlina baklänges. På så sätt får man automatiskt ut en siffra på hur mycket förlusterna i drivlinan är och kan då räkna ut vad effekten på vevaxeln är.
(Note: Detta kräver att man har koll på lagringsförlusterna i rullens upphängning)

Jag har "rätt" i så måtto att det inte är något mättekniskt fusk med mätmetoden. Sedan huruvida detta är den "bästa verkligheten" är en helt annan diskussion.

/Göran



Bullo skrev:
okej, men jag är på gång att chippa så jag ringde runt och då sa dom att effekten mäts på vevaxel och på hjulen så har lite effekt ramlat bort. det är vad dom sa till mig iaf, men du kanske har rätt som vanligt wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

streetracer
398 Inlägg
9 maj 2006
#9
ca 15 procent förlorar du

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
9 maj 2006
#10
Sharky skrev:
Det finns ingen chiptrimmare som mäter effekt på vevaxel då det skulle kräva att dom monterade ur motorn.

va bra då vet jag det. mäter dom effekten efter varje chippning så man ser exakt sin effekt? om dom lovar 193 hk och X nm till min bil och detta inte stämmer med rullande landsväg, skyller dom på relativt gammal bil då? eller gör dom någon good-will pryl av det hela? (du verkar insatt i bsr därför frågar jag)

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
9 maj 2006
#11
Dom mäter på den bil där dom utvecklar chippet. Det finns säkert chiptrimmare som mäter varje individ men BSR sysslar med "stordrift" och skulle aldrig hinna med att spänna upp varje bil dom chippar.

Notera en sak. Jag pratar nu bara om dom chip som dom utvecklar - vissa chip köper dom säkert in från andra källor och där går dom på den källans effektuppgift.

/Göran

Insatt i BSR? Ja, sådär. Jag känner ägarna väl, har varit sponsrad av dom och översätter vissa av deras manualer till Engelska. Men jag går på intet sätt i deras ledband.


Bullo skrev:
Sharky skrev:
Det finns ingen chiptrimmare som mäter effekt på vevaxel då det skulle kräva att dom monterade ur motorn.

va bra då vet jag det. mäter dom effekten efter varje chippning så man ser exakt sin effekt? om dom lovar 193 hk och X nm till min bil och detta inte stämmer med rullande landsväg, skyller dom på relativt gammal bil då? eller gör dom någon good-will pryl av det hela? (du verkar insatt i bsr därför frågar jag)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök